Vraagje over een open lucht filter

Forumindex Forums Modellen Tigra Vraagje over een open lucht filter

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229993

    Ik heb horen zeggen dat een open lucht filter

    –>>http://www.skg-carstyling.nl/skg2006/producten_detail/012038.html

    Extra PK’s toevoegd aan de auto klopt dat?
    zoja hoeveel ongeveer bij een tigra?

    mvg rhandy

    #17780334

    Klopt niet. Het idee achter een open luchtfilter is dat hij meer lucht aan kan zuigen. Meer lucht betekend niet per direct meer vermogen, dit betekend echter dat je een rijker mengsel krijgt, lucht vs brandstof. Het enige voordeel, als je dit een voordeel mag noemen, is dat hij emer geluid produceerd. Daar komt nog eens bij dat de x14 en x16 motoren vaak negatief reageren op zo’n filter. Dit resulteerd vaak in stotteren, slecht optrekken en een hoog verbruik.

    #17780335

    Meer lucht betekent wel meer vermogen, 2e-c14nz ;)
    Alleen het gaatje groter groter maken maar het pijpje er achter dezelfde maat houden heeft geen nut, zeg maar ;)
    Als je de hele pijp meenmeent (grotere diameter, ook in de luchtmassa meter) kan je er iets aan overhouden, zeg 1 a 2 PK, maximaal.

    16kleppers (X**XE) reageren trouwens prima op een open luchtfilter. 8kleppers (C**NZ, X**SZ) gaan er echt van achteruit wat betreft verbruik.

    #17780336

    Ik heb er eentje op een v6 calibra nu… Mijn mening is alleen puur het geluid in die pk’s geloof ik echt niet…. In de zomer komt er gewoon de orginelen luchtfilterbak weer op met hopelijk zo’n inleg matje voor het geluid

    #17780337

    ik neem alleen genoegen met een rollerbank uitdraai:D ook al duw je er een steigerpijp onder, ik denk dat je alleen maar inleverd. ik krijg sowieso al kriebels bij zulk soort “bolt on” pks.. doen wat je zelf wil hoor, maar ik ben gwn sceptisch, niet aanvallend bedoeld uiteraard:)

    #17780338

    geluid eh?
    betwijfel dat ik dat kan horen over men einddemper :P

    hoor men verwaming in de auto amper :P

    Wat voor geluid precies dan?

    #17780339

    [rquote=1824409&tid=139116&author=McKaamos]Meer lucht betekent wel meer vermogen, 2e-c14nz ;)
    Alleen het gaatje groter groter maken maar het pijpje er achter dezelfde maat houden heeft geen nut, zeg maar ;)
    Als je de hele pijp meenmeent (grotere diameter, ook in de luchtmassa meter) kan je er iets aan overhouden, zeg 1 a 2 PK, maximaal.

    16kleppers (X**XE) reageren trouwens prima op een open luchtfilter. 8kleppers (C**NZ, X**SZ) gaan er echt van achteruit wat betreft verbruik.[/rquote]

    ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat een openluchtfilter op een x14xe blok zorgt voor meer verbruik en minder pk!!

    was wel op een aangepast blok maar het scheelde bijna 8 pk met een originele luchtfilterbak met k&n inleg matje!!

    helaas heb ik daar geen uitdraai van maar ik heb het wel gezien tijdens het chippen.
    met openluchtfilter erop kwamen ze niet verder dan 117 pk en met filterbak en k&n matje uiteindelijk 124,8 pk.

    #17780340

    124,8 pk in n standaard tigra? een 1.4?

    #17780341

    niet echt nee.. die heeft 90PK standaard..

    denk dat je er wat meer aan moet doen om die 124,8PK te krijgen ;)

    #17780342

    da dacht ik :P

    Zit bij mij all1 n ander spruitstuk op middendemper en einddemper..en verlagingen lm velgen etc..
    vrij simpel te tunen onderdelen

    #17780343

    ik lees vaak dat al die open lucht filters (de simpele dingen die vaak op meetings te koop zijn) voor 10 a 15 euro op auto`s kunnen van max 150 a 160 pk

    bullshit? of niet?

    #17780344

    Je ziet die dingen in alle beschikbare auto’s terug komen. Denk maar aan subaru’s wrx. Die leverd net iets meer dan 150 pk uiteraard, en toch zitten ze er vaak op. Mensen die geld hebben voor zo’n auto proppen er natuurlijk niet een el-cheapo filter op, lijkt me.

    Ik merkte bij ons (x14xe – filter incl langere buis) dat hij onderin niet vooruit te kakken was, en dat hij beduidend meer begon te verbruiken. Zowel op korte afstand als naar school, (Roosendaal – Zoetermeer).

    #17780345

    [rquote=1824797&tid=139116&author=rhandy1]124,8 pk in n standaard tigra? een 1.4?[/rquote]

    blok had een dbilas flowtec en fase 2 nokkenassen en chip op maat

    #17780346

    Mooi speelgoed :thumbup:o

    #17780347

    open luchtfilter is ruk, geen vermogens winst, omdat ie warme lucht makkelijker kan aanzuigen. wat je nodig hebt is koele lucht, koele lucht is compacter dan warme lucht. koele lucht zorgt voor een betere verbranding.

    dus open luchtfilter werkt wel als je hem afschermd van de warme motorruimte. of op een plek monteren waar ie koele lucht kan pakken

    als dat lukt merk je er geen zak van, zit tussen de oren ook omdat ie idd een bult herrie maakt

    #17780348

    gewoon ff doorsparen voor een nieuwe inlaat ;) DBilas ofzo.. scheelt je ongeveer 22PKtjes :afro

    #17780349

    is dat turbo loos? of een intercooler op een atmo motor?

    #17780350

    [rquote=1825471&tid=139116&author=kiyamizio]is dat turbo loos? of een intercooler op een atmo motor?[/rquote]
    Heeft niks met turbo’s te maken, en ook geen intercoolers.
    Intercoolers heb je nodig als je gaat drukvullen. Met een turbo of supercharger dus.

    Zo’n inlaatsysteem werkt door vacuums en overdrukzones te creeeren. De luchtflow wordt zo beinvloed dat er heel ietsjes druk wordt opgebouwd voor de klep zodat de lucht er in wordt geblazen ipv opgezogen door de zuiger.
    Is uiteraard een klein verschil, maar het is ver van een turbo.

    #17780351

    maar wel leuk :D

    #17780352

    [rquote=1824409&tid=139116&author=McKaamos]Meer lucht betekent wel meer vermogen, 2e-c14nz ;)
    Alleen het gaatje groter groter maken maar het pijpje er achter dezelfde maat houden heeft geen nut, zeg maar ;)
    Als je de hele pijp meenmeent (grotere diameter, ook in de luchtmassa meter) kan je er iets aan overhouden, zeg 1 a 2 PK, maximaal.

    16kleppers (X**XE) reageren trouwens prima op een open luchtfilter. 8kleppers (C**NZ, X**SZ) gaan er echt van achteruit wat betreft verbruik.[/rquote]

    Mijn X**XE met Mantzel powerbox houd niet zo van open filters hoor.

    Loopt t lekkerst met een lege (diesel)filterbak.

    T klinkt wel super op de X**XE motoren.

    Willem

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.