vraag over mijn ventlator

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum vraag over mijn ventlator

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258752

    hoi ik rij in een opel vectra x18xe
    nou is mijn de vraag is het mogenlijk dat de ven een anderen kant kan op draaien
    het gaat om de ven van de radiator ven

    ik heb het gevoel dat die naar mijn motor koelt en niet naar mijn radiator
    en ik vind ook dat die snel warm is als ik ff stil sta dan loop de termometer snel op of is dat gewoon
    ik hoor het snel.

    gr

    #18154553

    hoort zo, de ventilaltor achter de radiator zuigt de lucht van buiten naar binnen, in dezelfde richtng als de rijwind.

    #18154554

    Je kan inderdaad de ventilator de andere kant op laten draaien. Kabel doorknippen, plus en min omdraaien en klaar. Je hebt er alleen niks aan omdat het juist de bedoeling is dat buitenlucht via de voorzijde door de radiator naar achter getrokken moet worden. Als je ‘m ompoolt duwt ie relatief warme lucht door de radiator heen en moet ‘ie eventueel tegen rijwind in gaan. Dat is dus zinloos.

    Als ie te warm wordt, heeft dat vaak andere oorzaken. Verstopte radiator, kapotte thermostaat, lekke koppakking. Hoe ziet de koelvloeistof er zelf uit? Nog mooi van kleur? Verbruikt ie daar iets van?

    #18154555

    Klopt dat de vin naar de motor toe blaast, de lucht komt dus DOOR de radiateur heen, naar binnen toe!!
    deze moet je niet omdraaien dus!!
    Doe je dat wel, heb je kans dat de motor te warm gaat worden..

    Word de motor te warm dan????

    en inderdaad, ven andere kant op laten draaien is + en – omdraaien.

    Willem

    #18154556

    @Lemmens wrote:

    Je kan inderdaad de ventilator de andere kant op laten draaien. Kabel doorknippen, plus en min omdraaien en klaar. Je hebt er alleen niks aan omdat het juist de bedoeling is dat buitenlucht via de voorzijde door de radiator naar achter getrokken moet worden. Als je ‘m ompoolt duwt ie relatief warme lucht door de radiator heen en moet ‘ie eventueel tegen rijwind in gaan. Dat is dus zinloos.

    Als ie te warm wordt, heeft dat vaak andere oorzaken. Verstopte radiator, kapotte thermostaat, lekke koppakking. Hoe ziet de koelvloeistof er zelf uit? Nog mooi van kleur? Verbruikt ie daar iets van?

    nee de kleur is rood dat heeft de opel er in gedaan kop is dus niet lek de radiatuer is ook niet verstopt die heb ik naar gekeken de ik ben dus ban dat de thermostaat is hij blijft even op de 80 en er zit nog geen minuttussen na dat hij warm schiet die naar de 90 graden en hij blijft daar zitten maar als je stil sta dan loop hij wel op maar hij blijft op de 90 graden staan ook als je rijd

    gr

    #18154557

    Niks aan de hand dus!!

    Dat ie even blijft hangen bij 80 graden is openen van de thermosstaat.

    Willem

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.