Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Voorstellen + onmiddelijk een aantal vragen
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 11 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
14 december 2014 om 09:55 #17269540
Bestekes,
Even voorstellen: ik ben matthew uit oordegem (belgië) en sinds 5 min geleden lid op dit forum. 2 weken geleden een opel vectra uit 2003 2.0dti gekocht (wree content van!!!).
Nu de vragen: ik had de originele radio (cdr2005) erin zitten, maar omdat het enkel cd en tadio was, heb ik bij de dealer een 1-din inbouwpaneel besteld, antenne adapter weesten halen bij de lokale audioboer, en dan maar mijn alpine radio (bluetooth, usb, mp3, carkit,…) erin geploert. Dat was ook nog al een werk, want na het aansluiten werkte hij niet. Na 2 uur proberen het probleem uiteindelijk gevonden: rode draad wisselen met gele draad. Nu werkt hij perfect.
Nu zit ik met het probleem: toen de originele radio erin zat, waren de lage tonen best wel aanwezig. Nu zit mijn alpine radio erin, en heb ik niks meer van lage tonen (zelfs niet als ik de bass volledig opendraai) Hoe zou dit komen? Ik heb enkel de originele luidsprekers erin zitten, omdat ik het geluid wel deftig vond met de originele radio. nu heb ik wel nog een versterker met subwoofer liggen thuis uit mijn vorige wagen (een heuse volvo 440 uit ’92!!!), maar ik heb niet veel zin om hem in de wagen te installeren (ik heb een klein kindje, en elke keer als ze meerijd (redelijk veel) draaide ik de sub af, om haar oren te beschermen). Dus ik zie het niet zitten om al dat werk erin te steken als hij helft van de tijd gewoon afligt. Ik wil eigenlijk meer bas uit de gewone luidsprekers krijgen (want met de originele radio lukte dat wel).
Iemand tips?
En dan nog iets anders: als de wagen koud is, en ik rij over een putje oid, dan hoor ik gebonk onder de wagen. Als hij warm staat, is het veel minder tot zelfs geen gebonk. Precies ijzer op ijzer. Op het keuringsbewijs staat niets op (blanco gekeurd), dus ik weet niet waar ik zou moeten beginnen zoeken.
Een hele boterham, ik weet het, maar hopelijk kunnen jullie mij op de juiste weg brengen…
Mvg
Matthew
14 december 2014 om 13:35 #18264593Welkom hier.
Pica’s zijn welkom.Aangaande de lage tonen :hmmz
Wellicht de speaker bekabeling niet helemaal lekker aangesloten achter de radio?
Het originele geluid is best wel ok te noemen qua laag. Ik heb er ’s een Kenwood hu voorgezet en gaf prima bas.Bonk bij koud minder bij warm? Geen idee.
Groet jraaf14 december 2014 om 14:52 #18264594Misschien zit er een plusdraad en een mindraad van 1 van de speakers omgedraaid?
Ik heb het eens met 2 subwoofers geprobeerd, bij 1 van de subs de polen omgedraaid, dan zie je de woofers flink werken maar je hoort bijna niks omdat ze elkaar tegen werken.
Ik weet niet of dit bij gewone speakers zo werkt omdat je met subs ook met druk werkt.Probeer eens met fader en ballans te spelen of het geluid zo veranderd.
14 december 2014 om 15:56 #18264595Awel, ik heb gewoon bij de dealer dat bakje gekocht, en dan gewoon de isostekkers aangesloten. Wel de gele en de rode omgewisseld, want anders werkte hij niet. Ik heb ondertussen een topic gevonden waarin stond dat de plus en de min omgedraaid zou kunnen zitten, dus dat ga ik eens proberen. Hoe kan ik het best die kabels uit die isostekkers halen en dan verwisselen?
14 december 2014 om 16:11 #18264596Die iso-stekker zal wel goed zijn hoor, ik was in de veronderstelling dat er draden geknipt waren.
14 december 2014 om 16:29 #18264597Maar zou het niet kunnen dat aangezien ik de gele en de rode kabel moest omdraaien, dat ik de + en de – van de luidsprekers ook zou moeten omdraaien? En hoe maak je die kabels los van de isostekker zodat ik eens kan proberen?
14 december 2014 om 18:19 #18264598Nee, de gele en rode zijn beide gewoon spanning, de een is directe en de andere is geschakeld.
Ik denk dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken, kan nu zo ff niks verzinnen.14 december 2014 om 19:53 #18264599Wat voor Alpine radio heb je? Mogelijk heb je een filter verkeerd ingesteld waardoor de lage tonen weggefilterd worden of enkel naar externe (subwoofer/versterker) uitgang worden gestuurd. Check in ieder geval de frequentie filters in de unit.
15 december 2014 om 12:51 #18264600Ik weet dat de gele en de rode kabel voor de stroom is, en niks te zien heeft met de luidsprekers. Maar ik dacht dan “als ik die moest omdraaien om de radio werkende te krijgen, misschien dat ik de plus en de min van de luidsprekers moet omdraaien om de lage tonen er door te krijgen.”.
Ik weet niet juist welke alpine radio het is, ik zal er straks eens naar kijken als ik gedaan heb met werken. Ik heb bij de instellingen de bass volledig open gedraaid, en nog steeds geen bass te horen. Dus ik denk dat het aan iets anders moet liggen. Zoals bvb dat faseverschilgedoe.
En echt niemand dat weet hoe je die kabels losmaakt van de isostekkers zonder deze te slopen?
15 december 2014 om 16:55 #18264601Het is opgelost!!!
Wat ik gedaan heb: in de doos van de 1-din inbouwpaneel zat er nog een iso-stekker. Ik heb daar alle kabels doorgesneden, een stukje afgestript, zo de plus en de min van de luidsprekers omgewisseld. Aangesloten op de radio en op de iso-stekker in de wagen, en de lage tonen waren terug!!! Vanavond of morgen de iso-stekker van de radio aanpassen, en dan is de kous af!
Bedankt voor alle hulp!!!
17 december 2014 om 15:58 #18264602Super dat het is opgelost, alleen vind ik het raar dat die ISO verloop niet klopte. De ISO standaard is niet voor niets in het leven geroepen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.