Voorstellen en uitlezen X12XE foutcodes Leeuwarden

Forumindex Forums Modellen Corsa Voorstellen en uitlezen X12XE foutcodes Leeuwarden

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur

Hallo Corsa rijders,

Mijn naam is Erik en woon in Leeuwarden. Mijn lieftallige echtgenote rijdt in een Corsa B 16V ecotec met 90k op de teller. Vergeleken met mijn eigen Citroen XM uit 1993 een echte probleembak (die Corsa dus).
    We zijn nu vier jaren in bezit van de Corsa en hebben al veel ellende en reparaties achter de rug. Omdat ikzelf al tien jaar XM rijdt, weet ik intussen aardig veel over autotechniek :)

In oktober afgelopen jaar, 4000km geleden, is de koppakking eruit geblazen. Mijn arme vrouwtje gestrand op de snelweg. wegens geldgebrek ben ik zelf maar de koppakking gaan vervangen, en met succes. Tot nu toe dan. Nu weet ik het even niet meer en heb hulp van dit forum nodig ( citroen xm forum kent mij wel! )

Ik heb bij starten een brandend diagnose lampje. Deze gaat op een gegeven moment wel weer uit maar ik kan niet repareren zonder de foutcode te weten. Ik weet inmiddels dat ik een OPCOM kastje nodig heb en dat die niet duur hoeft te zijn maar… daar heb ik nu even niks aan.
    Is er wellicht iemand hier op het forum die mij uit de brand kan helpen en samen met mij de ECU kan uitlezen ? Ik kom desnoods even naar je toe rijden al is dat de goden verzoeken.

Welkom!

Brand het lampje voor tijdens of na het starten. En zo ja hoe lang blijft hij branden als de motor loopt.

Merk je er veder nog iets aan kwa problemen? Dat het lampje uitgaat wanneer gestart is is alleen maar goed.

Na vervangen van de koppakking liep hij prima. De laatste tijd af en toe wat inhouden maar niet een probleem.
    Er staat ook een flinke druk in de kop, als ik de oliedop eraf haal komt me een stevige wind tegemoet. Bovendien vind ik de uilaat extreem veel witte rook geven maar daarvoor ben ik erg gevoelig.
    Ik vermoed dat er een uilaatklep is gaan lekken of dat er een kopbout los is gegaan. Maar ik wil eerst weten wat voor foutcodes er zijn.

Het lampje gaat uit maar dan moet je even wat gas geven naar boven de 2000 toeren of zo.

Ik heb je een PM gestuurd ;)

Met een paperclip kan je de foutcodes (in morse signalen) ook ontcijferen. Anders PM je maar, heb Op-Com hier wel liggen.

Dr.Ed, X12XE kan niet met paperclip.

Als er stevige druk op staat is er wat mis met de carter ontluchting. Maar daarvan gaat je management lampje niet branden.

X12XE veel Carterdruk, De boel verstopt, vacuum niet goed, of motor kapot (onderblok)

Willem

Idd, carterdruk is verstopte ontluchting. Trek de ontluchtingsslangen even los (tussen kleppendeksel en gasklep). Als die dicht zitten, of bijna dicht, theres your problem.

Om schoon te maken:
    Slangen schoon maken.
    Kleppendeksel er af en schoonmaken
    Gasklephuis schoonmaken (er af is beste)

En wat betreft de Opcom: Welke regio zit je? dat maakt het handiger voor eventuele Opcom bezitters om te bepalen of ze je kunnen komen helpen.

Ehm, Leeuwarden, zoals in de topictitel en topicstart staat ? ;)

De oplievuldop zit op de kop, niet in het carter dus kan het geen overdruk in het carter zijn toch ?
    Compressie van alle cylinders is goed.
    Ik vermoed een lekje in de koppakking. Diagnose lampje is inmiddels weer uit.

Leeuwarden = regio n-w Friesland

Er is altijd ‘blow by’ tijdens de ontsteking en dat blaast de carter in. De carter heeft kanalen omhoog zodat de olie die de nokken-assen smeert ook weer terug de carter in kunnen vloeien.
    Via diezelfde kanalen gaat de druk in de carter naar de kop, waar een ontluchtingsslang is gemonteerd tussen de kleppendeksel en de gasklep.

Inderdaad, heerst er Carter overdruk, dan heerst deze ook onder het kleppendeksel, deze staan direct met elkaar in verbinding via de olie retur kanalen en de Carterventilatie.
    Trek de peilstok er maar eens uit, je zal voelen dat ie daar ook blaast.

Dit zal ook verklaren waarom de motor VEEL wit rookt.
    Dat is het verbranden van Motorolie in grotere hoeveelheden.
    Waarschijnlijk is de motor ook Te Heet geweest, dan kan je deze torretjes beter met oud ijzer mee geven, cilinderwanden vervormen dan, en de zuigers gaan dan lekken langs de wand, zo kan olie uit het Carter in de verbrandingsruimte komen, en Compressiedruk in het Carter, wat weer de overdruk bij de oliedop verklaard.

Als de uitlaat klep lekt heb je geen comressie, maar omdat dat NIET in verbinding staat met hetgeen wat er onder de oliedop gebeurt zal er daardoor GEEN overdruk ontstaan onder de oliedop.

Willlem

I see, zo leer je elke dag weer iets nieuws. Ik heb compressie gemeten maar die was goed. Geen lekkende kleppen. carterventillatie, ga ik vanavond maar eens over lezen.
    Bedankt voor de tip !
    Inderdaad is het blok oververhit geweest (koppakking doorgeblazen). Was ook lastig schoon te krijgen omdat er veel aangekoekte zwarte smurrie in de kop zat. In het carter ben ik nog niet geweest maar ik kan me voorstellen dat er daar ook iets aangekoekt zit.

Dat is je grootste probleem niet, dat is het onderblok zelf meestal, als deze warm is geweest, Vervormde cilinderwanden en zuigersga jij niet oplossen…

en dat is zeker in 5 van de 10 gevallen het geval bij deze motoren als ze over verhit zijn geweest..

Willem

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.