Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › voorruit vervangen
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 4 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
14 juli 2012 om 20:17 #17250537
Helaas kan ik de voorruit van Kadett E gaan vervangen, i.v.m. slechte eerdere kitbehandeling.
Lekt aardig in een hoek.
Wat doen jullie, via een glasbedrijf laten vervangen, gaat dat dan via verzekering bij WA?
Of zelf doen, echter heb ik geen geschickt materiaal..
14 juli 2012 om 20:25 #18047319Als de ruit verder nog goed is gewoon er uit snijden en er weer in kitten. Wel even de benodigde tools lenen/kopen. Je hebt er speciale mesjes voor, ruitenkit is makkelijk verkrijgbaar, meen dat je het ook moet primeren om de kit goed te laten hechten en wat handig is zijn van die zuignap handvatten.
14 juli 2012 om 20:35 #18047320Zuignappen heb ik, reserveruit ben ik nog mee bezig, ruitenkit ligt klaar.
Dat primeren heb ik nog niet van gehoord..
Ik zal dat gaan proberen, met de reserveruit, dat eruit snijden. Eens kijken hoever ik kom, dan zie ik wel weer.
14 juli 2012 om 22:23 #18047321Och, zou kunnen dat het betrekking had op roestige randen, maar sommige merken polyurethaan adhesives voor autoruiten hebben ook een primer in de productlijn zitten…..
Volgens mij is snel werken het belangrijkst, staat veelal in de beschrijvingen dat het binnen 5 minuten na aanbrengen van de kit er op moet zitten. Dat lijkt lang, maar dat is het echt niet!!
En er zou een speciale tuit gebruikt moeten worden wat de kitrand als een soort puntje omhoog doet steken, wat er beter voor zou moeten zorgen dat het lekvrij er op komt.

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/00/09/80″ onclick=”window.open(this.href);return false;
15 juli 2012 om 08:47 #18047322even ruitje plakken is zo gedaan
wel opletten met het rubber dat is even lastig die op z n plek houden
15 juli 2012 om 09:06 #18047323Ruitje lijmen:
– oude kit verwijderen
– ruit en sponning ontvetten
– primeren (belangrijk!)
– kitrand aanbrengen, let op dat deze on onderbroken, gelijkmatig en dik genoeg is (spuitmond zoals hierboven zit bij de kit normaal gesproken).
– ruit erin leggen, hierbij is hulp erg handig
– goed aandrukken, kloppen met de vlakke hand
– zuignappen met 1 nap op de ruit en 1 nap op het dak zodat de ruit niet zakt.
– aanbevolen tijd laten drogenEn klaar ben je, om zeker te weten dat hij waterdicht is.
– zeepsop rond de ruit spuiten (buitenkant)
– compressor met luchtspuit langs de binnenkant
-waar hij lek is begint het zeepsop te borrelen aan de buitenkant.16 juli 2012 om 06:58 #18047324Primeren is alleen nodig op blank metaal of lak. Als je de oude kitrand weg steekt, maar wel een heel dun laagje laat zitten, kun je daar zo weer overheen kitten.
16 juli 2012 om 08:51 #18047325Ik zou altijd de kit compleet verwijderen en primeren. Hobby bobby manieren zijn leuk om 5 euro te besparen, maar meestal is goedkoop duurkoop.
Waarom: hij klaagt dat het raam lekt, dan kan je het beter meteen goed doen, in plaats van straks weer overnieuw beginnen.
Het risico met een dun randje laten zitten;
Je weet niet hoe/ wie de laatste keer de ruit gekit heeft. De mogelijkheid bestaat dus dat deze laag slecht hecht, dit vermoeden wordt nog verder versterkt door het feit dat de ruit nu al lekt.17 juli 2012 om 06:40 #18047326Waar de kit niet goed hecht moet je het helemaal verwijderen, maar daar waar het wel gewoon goed heeft gehecht hoef je het echt niet helemaal eraf te steken. Zo heb ik het al tientallen keren gedaan en nog nooit problemen mee gehad.
Nog even een tip, gooi je kitpatroon ongeveer 15-20 minuten van tevoren in bak met heet water, dan wordt de kit makkelijker te verwerken :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.