voor en nadelen licht vliegwiel

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) voor en nadelen licht vliegwiel

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214883

    hallo allemaal,

    ik ga aanstaand weekend een motor ophalen waar ook een licht vliegwiel bij zit. nou ben ik aan twijvelen of ik de lichte of met oude vliegwiel erop zet.

    de wagen is voor dagelijks gebruik. dus vraag me af of het wel lekker rijdt dan

    wat zijn dus de voor en nadelen van een licht vliegwiel

    #17561680

    voordeel: stijgt lekker snel in de toeren.
    groter afremmend vermogen op de motor (dus gewoon het gas loslaten..)

    nadeel: motor loop stationair iets minder maar das nauwelijk te merken met de rest origineel (tenzij je veel gaat veranderen dan gewoon het stationairtoerental iets hoger zetten dan gaat het wel.)
    en het op de koppeling rollen vind je motor minder leuk omdat je minder massa hebt die je kunt gebruiken…

    #17561681

    Als je dan toch de std gaat gebruiken, doe me dan ff een berichtje met de prijs enzo…;)

    #17561682

    is dat vliegwiel afgedraaid? En hoeveel.. En is alles gebalanceerd achteraf. Dat zijn wel belangrijke punten voor je beslissing. Ik zie er het nut niet van in op een standaard motor..

    wat corsaracer al zegt. Stijgt wel lekker in de toeren

    #17561683

    origineel gepost door Fearless
    Als je dan toch de std gaat gebruiken, doe me dan ff een berichtje met de prijs enzo…;)

    ga denk ik zo of zo standaard erop zetten want heb al hoge compressie zuigers in zitten.

    maar ik zal wel zaterdag navragen wat er precies mee gebeurd is dan mag hij de verkoop in

    #17561684

    wrom zou je, gaat gewoon goed met een lichte erop. pakt ie wat lekkerder door de toeren heen.

    #17561685

    ik zou hem ook zeer zeker laten zitten.
    ik ben altijd al een voorstander geweest van een licht vliegwiel.

    #17561686

    Originally posted by corsaracer
    nadeel: motor loop stationair iets minder maar das nauwelijk te merken met de rest origineel (tenzij je veel gaat veranderen dan gewoon het stationairtoerental iets hoger zetten dan gaat het wel.)
    en het op de koppeling rollen vind je motor minder leuk omdat je minder massa hebt die je kunt gebruiken…

    Deze items heb ik niet echt last van, dus zie alleen maar voordelen. :P

    #17561687

    maar is het niet zo dat met een licht vliegwiel berg op je meer gas moet geven en dat je koppel verliest met een licht vliegwiel? ben nog aan twijvelen.. rijdt het lekker als je lange afstanden rijdt? de wordt alleen dagelijk gebruikt voor prive niet voor na werk daar heb ik een bedrijfswagen

    #17561688

    voordeel wat op moment vind dat als je de wagen laat uitrollen dat hij nog flink uit rolt zonder te vertragen volgens heb je dit minder met een licht vliegwiel of?

    #17561689

    Met een licht vliegwiel vertraagd de auto juist harder bij gas los.

    #17561690

    je merkt m enkel op met op t gas gaan ,dan loopt ie wat vlugger door de toeren. maar met file ofzo zit ie niets in de weg of iets.

    mijne is een goede 5kg, en die doet niets bijzonders stationair. die loopt gewoon perfect.

    ik zou m lekker laten zitten.

    #17561691

    Met een licht vliegwiel vertraagd de auto juist harder bij gas los.

    Door de mindere massa heb je minder middelpuntzoekende kracht. dus wil ie minder hard rond blijven draaien dus helpt ie de krukas minder met doordraaien dus vertraagd ie meer bij gas los laten dan met een zwaarder vliegwiel. ;)

    #17561692

    En van wat ik er dus van begrepen heb is dat je dan dus
    iets minder koppel hebt.
    Weet niet in hoeverre dit op waarheid berust.

    #17561693

    Ik merk in ieder geval niets van koppel verlies.
    Ik rij zowel een C20XE als een 20SEH met een licht vliegwiel, en het is super.:thumbup
    ik blijf het nog steeds een aanrader vinden. :wors

    #17561694

    Verschil zal je misschien niet 1 2 3 merken.
    Zal je moeten vergelijken op een testbank.
    Zoals ik al zei, ik weet niet in hoeverre dit klopt…ik
    heb het ook maar van iemand die veel met tuning bezig is.

    #17561695

    nou heb de motor opgehaald. en was toch een standaard vliegwiel wel zat er een sport koppelingsplaat bij die weg gaat maar is voor een getrag bak

    #17561696

    Ik heb ook een lichte vliegwiel,, Ik vind dat het heerlijk rijdt:D lekker door de toeren heen scheurenking:

    #17561697

    ik ben niet xan op hoge toeren rijden heb liever kracht op lagere toeren

    #17561698

    Vliegwiel kost je geen koppel!

    Het verandert niets aan het blok verder.

    Het enige wat verandert is de reactie op het gaspedaal.
    Dus bij gas geven loopt hij sneller de toeren in en bij gas los laten valt hij sneller dood.

    Ik rij zelf met een 3,6kg vliegwiel op een LET motor, dat werkt echt super.
    En dan niet alleen bij het racen, maar ook bij normaal gebruik.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.