Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Volledige audio set. Hulp nodig
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 10 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
16 januari 2014 om 14:40 #17263406
Goedendag,
Mijn vriendin is in het bezig van een Opel Corsa C14nz. Nou is ze binnenkort jarig en wil ik haar graag een volledig audio setje aanbieden.
Denk hierbij aan wellicht een nieuwe radio ( ze heeft nu een goedkope van caliber (?) 30 euro Mediamarkt).
Nieuwe speakers voor in de voordeuren ( Hier zitten op dit moment de standaard speakers in)
Subwoover (met versterker). Liefst een active Subwoofer… zie ook zo af en toe 1 die onder de stoel kan. Is dat wat ?
Bekabeling en andere bijkomstigheden ( Ik las iets over ringen voor speakers ? )Nou is mijn budget maximaal 300 euro (met hele hoge uitzondering 350). Ik ben zelf al dagen aan het zoeken om iets leuks bij elkaar te krijgen. Word echter hard geconfronteerd met het feit dat ik 0,0 % verstand van zaken heb ;)
Vandaar mijn vraag… Kunnen jullie mij helpen met het samenstellen van een leuk setje. Liefst dus zoveel mogelijk bang voor bucks.
Met vriendelijke groet
16 januari 2014 om 14:45 #18208790Ten eerste, je budget is wat klein.
Is wel te doen, maar verwacht geen topspul.
Vergeet niet alle nodige bekabeling, en de installatie ervan.
Aangezien je er zelf geen verstand van hebt, zou ik er ook niet aan beginnen.
Een actieve sub onder de stoel van een b corsa gaat niet lukken, simpelweg geen plek voor.
Je kunt eens op marktplaats gaan rondneuzen voor complete setjes.
Dan moet je er wel komen met 300-350 euro.
Waar kom je vandaan?
Ik wil je er best mee helpen, heb al aardig wat audio ingebouwd in de loop der jaren
16 januari 2014 om 14:50 #18208791Budget is inderdaad wat aan de lage kant. Hier ben ik inmiddels zelf ook achter gekomen. Het hoeft ook geen topspul te zijn.
Actieve sub onder de stoel gaat dus niet lukken. Is het misschien mogelijk om met goede kwaliteit speakers en soortegelijke ervaring te krijgen ?
En ze heeft nu een erg goedkope radio. Deze vervangen voor wat meer kwaliteit gaat ook ten goede van het geluidkwaliteit ?
Op dit moment heb ik de volgende autoradio in gedachten ;
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/378937/Autoradio-Pioneer-MVH-150Ui” onclick=”window.open(this.href);return false;P.s. Mocht je nog steeds in Venray zitten, dan ben ik bang dat we iets te ver uit elkaar wonen. Kom zelf uit leeuwarden ;)
16 januari 2014 om 15:03 #18208792Over die radio zat ik ook te twijfelen. Ik vond het wel een petjesradio met al die lampjes, bliepjes en nutteloze animaties.
Qua geluidskwalteit zal je er wel wat op vooruit gaan, maar dat begint pas echt met het vervangen van de speakers.16 januari 2014 om 15:07 #18208793Het licht er een beetje aan wat voor muziek je wil luisteren in de auto en hoe hard het moet kunnen.
Ik heb zelf een beest van een subwoofer (pioneer) met een Signat ROM4 versterker tweedehands gekocht voor 150 euro. De radio zelf is een kenwood met aux en usb die ik nieuw heb gekocht voor 85 euro ongeveer.
Verder een composet voor voorin van een redelijk goedkoop merk en op de hoedenplank 2 x sony 3-weg speakers van 15,5 cm geloof ik. Omdat het achterin anders veel te veel aan bass wordt. Die 6 speakers hebben denk ik samen zo’n 70 euro gekost dus dan zit je aan een dikke 300 euro. Daar komen dan nog de kabels en zekering bij, maar die worden vaak als een set aangeboden voor denk ik een euro of 20.
Ben er prima tevreden mee zo. Kan loeihard zonder te vervormen. Ik heb daarvoor wel alle bass op de subwoofer staan omdat lage tonen zich toch wel verspreiden. De andere 6 speakers krijgen nauwelijks bass om ze niet op te blazen. Alle tonen komen zuiver door en niet alleen voldoende bass, maar ook voldoende midden en hoge tonen. Weet zeker dat er genoeg mensen zijn die flink meer betaald hebben voor minder goed geluid.Houdt er wel rekening mee dat je met een subwoofer flink je kofferbak vult.
Ow en die pioneer radio lijkt me geen verkeerde keus. Er zit wel verschil in geluidskwaliteit maar het is belangrijk welke functies je wil gebruiken. Een aparte regelaar voor de subwoofer is erg handig, en mis dit ook wel op mijn kenwood. voor de rest is het geluid nu wel mooier als met de sony die erin zat toen ik hem kocht.
16 januari 2014 om 15:09 #18208794Oke. Mits iemand nog een ander advies heeft lijkt deze radio mijn een eerste goede stap.
Volgende stap is dan logischewijs de speakers. Wat ik weet is dat ze sowieso geen speakers in de hoedeplank wil.
Wat is een beetje een goede set speakers voor in de voordeur. Budget is maximaal 100 euro ( dit is dan inclusief eventuele ringen)
Zelf heb ik de volgende in gedachten ;
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/373954/Pioneer-2-weg-inbouwluidsprekerset-280-W-TS-G172Ci/?ref=category&rt=category&rb=1″ onclick=”window.open(this.href);return false;Maar ik zie 2 speakers. En nog 2 dingen er bij. Waar dienen deze voor ?
16 januari 2014 om 15:11 #18208795De originele maat van je speakers is volgens mij 13 cm voorin. Makkelijkste is om 16,5 cm te plaatsen met speakerringen. Dan hoef je er alleen op te letten dat de inbouwdiepte niet teveel is maar ik weet zo niet wat je aan ruimte precies ook weer hebt
16 januari 2014 om 15:18 #18208796@.B4R7. wrote:
De originele maat van je speakers is volgens mij 13 cm voorin. Makkelijkste is om 16,5 cm te plaatsen met speakerringen. Dan hoef je er alleen op te letten dat de inbouwdiepte niet teveel is maar ik weet zo niet wat je aan ruimte precies ook weer hebt
Diepte heb ik opgezocht. Dit schijnt 58 max te zijn. Deze speakers zijn 46mm diep. Maar wel 170MM Buiten-Ø. Gaan dus niet passen ?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/372195/Mac-Audio-2-weg-coaxiale-inbouwluidspreker-250-W-ProFlat-162?ref=list” onclick=”window.open(this.href);return false;
Is dit wat ? 165mm Buiten-Ø en inbouwdiepte van 45mm. Veel minder diep zul je ze niet vinden.16 januari 2014 om 15:19 #18208797@ronnybb2 wrote:
@.B4R7. wrote:
De originele maat van je speakers is volgens mij 13 cm voorin. Makkelijkste is om 16,5 cm te plaatsen met speakerringen. Dan hoef je er alleen op te letten dat de inbouwdiepte niet teveel is maar ik weet zo niet wat je aan ruimte precies ook weer hebt
Diepte heb ik opgezocht. Dit schijnt 58 max te zijn. Deze speakers zijn 46mm diep. Maar wel 170MM Buiten-Ø. Gaan dus niet passen ?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/372195/Mac-Audio-2-weg-coaxiale-inbouwluidspreker-250-W-ProFlat-162?ref=list” onclick=”window.open(this.href);return false;
Is dit wat ? 165mm Buiten-Ø en inbouwdiepte van 45mm. Veel minder diep zul je ze niet vinden.Dan moet je wel nog opzoek naar een setje tweeters. De originele blaas je zo op haha:P
16 januari 2014 om 15:25 #18208798Dan moet je wel nog opzoek naar een setje tweeters. De originele blaas je zo op haha:P
Tweeters… dat is het woord waar ik naar op zoek was. Waar is dit precies voor. Bij sommige setjes zie ik ze er bij zitten. Bij andere weer niet. Begrijp dat het dus wel een soort van “vereiste” is ?
16 januari 2014 om 15:35 #18208799Een normale 1-weg speaker is gewoon 1 speaker zoals de naam al zegt. Daarmee heb je dus alleen het tonenbereik van die ene speaker, en dat is nogal aan de lage kant. Een 2-weg speaker is een middentoon/woofer en een tweeter in elkaar. zoals deze:

Deze heeft dus het tonenbereik van 2 speakers en kan daarmee zowel lage als hoge tonen spelen.
Een 3-weg speaker zoals deze:

Heeft in principe het beste tonenbereik maar omdat het zoveel in elkaar is is de kwaliteit wel vaak weer minder. Daarom hebben veel mensen zogenaamde composets. Dat ziet er meestal zo uit:

Voordeel van de composet is dat elke speaker ook daadwerkelijk 1 speaker is en vaak is de kwaliteit daardoor beter. Ook heb je cross-filters om de toonhoogtes te bepalen wat naar elke speaker gaat. Dit zorgt er ook voor dat je je speakers niet zo snel op zult blazen en de speakers alleen de tonen (proberen) spelen waarvoor hij bedoeld is.
Dus in het kort. Ja tweeters zijn een vereiste om hoge tonen te spelen. Formaat van tweaters zegt verder eigenlijk niet zoveel. Ze zijn allemaal klein en horen dat ook te zijn.
16 januari 2014 om 15:38 #18208800Kijk, daar kan ik iets mee! En waar moet ik deze tweeters installeren ?
En is het niet beter om dan gewoon een 2weg speaker te halen met een tweeter van goede kwaliteit ?
16 januari 2014 om 15:39 #18208801@ronnybb2 wrote:
Dan moet je wel nog opzoek naar een setje tweeters. De originele blaas je zo op haha:P
Tweeters… dat is het woord waar ik naar op zoek was. Waar is dit precies voor. Bij sommige setjes zie ik ze er bij zitten. Bij andere weer niet. Begrijp dat het dus wel een soort van “vereiste” is ?
De tweeter is het gedeelte wat voor de hoge tonen zorgt. Hoge tonen zijn richtingsgevoelig en dus beter om meer op oorhoogte te plaatsen. Vandaar dat ze in composetjes los zitten van de woofers. Veel boxen hebben de tweeters in het midden van de conus. Dus een verplichting is het niet. Het is alleen beter voor het geluid.
16 januari 2014 om 15:40 #18208802Deze zitten nu als het goed is al bij je deurgreep. Je kunt ervoor kiezen ze te houden. Dit zijn nokia tweetertjes. Maar ik had ze na het upgraden van de overige audio zo opgeblazen
16 januari 2014 om 15:41 #18208803Volhens mij zitten de tweeters van een corsa b in de handvaten
16 januari 2014 om 15:43 #18208804@johanhummer9 wrote:
Volhens mij zitten de tweeters van een corsa b in de handvaten
Haha die deurgreep bedoelde ik:P
16 januari 2014 om 15:51 #18208805Oke. Iemand dan een advies voor een leuk composetje ? max 100 euro
17 januari 2014 om 08:27 #18208806@ronnybb2 wrote:
Oke. Iemand dan een advies voor een leuk composetje ? max 100 euro
Tjek pm.
Heb nog een setje radio cd mp3 Bluetooth woofer in kist versterker en bekabeling voor de versterker. Ongeveer 4 maanden oud met garantie.
Ray.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.