Viscovin draait zwaar??

Forumindex Forums Modellen Manta Viscovin draait zwaar??

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 75)
  • Auteur
    Berichten
  • #17221477

    Ik heb een koelingsprobleem en dat is dat ik de manta niet warm krijg, Hij komt net in het blauw als ik rijd en als ik stil sta komt die na lange tijd net achter in het blauw, zet ik een stuk karton tegen mijn radiator dan loopt die wel snel en goed op tot mooi in het midden op het metertje en word de kachel ook echt goed warm in de auto,zonder karton blijft de kachel koude lucht blazen.

    Heb mijn koelsysteem al gereinigd en doorgespoten met een hogedrukreiniger, waterpomp gecontroleerd is goed nieuwe termostaat erin nieuwe sensor voor watertemp. Nu vind ik wel dat de viscovin wat zwaar draaid als ik er met de hand aan draai is dat normaal? of draait die daardoor juist te hard mee zodat het koelwater niet warm word? Iemand hier ervaring mee?

    Je kan ze nog nieuw bestellen zag ik op marktplaats

    >>>>>> VISCOVIN <<<<<<<

    #17675242

    heb mijn viscovin vastgezet, draait dus altijd mee en mijn motor komt toch mooi op temperatuur.
    enige mogelijkheid is volgens mijn thermostaat.

    grtz ziggy

    #17675243

    Het termostaatje is al vervangen, alles wat ik al geprobeert heb staat boven al geschreven,
    ik weet het nu dus even niet meer :(

    Niemand die mij kan vertellen hoe soepel zo’n viscovin hoort te draaien?
    Als je er een slinger aan geeft met de hand of die dan nog door blijft draaien of dat die dat juist niet doet zoals die van mij dus?

    #17675244

    nieuwe thermostaat ook defect, vin kan het niet zijn, alle andere factoren zorgen voor een slechtere koeling, alleen de thermostaat kan ervoor zorgen dat hij niet op temperatuur komt.

    #17675245

    En hoe verklaar je dan dat die wel op temperatuur komt als ik mijn radiator aan de voorzijde afdek?

    #17675246

    net zoveel doorstroming, maar minder koel capaciteit van de rad ;)

    Dus of je rad koelt te sterk af, of je thermostaat laat teveel door

    #17675247

    origineel gepost door Freestyler
    net zoveel doorstroming, maar minder koel capaciteit van de rad ;)

    Dus of je rad koelt te sterk af, of je thermostaat laat teveel door

    Denk dus zelf het eerste want de termostaat zal niet open gaan als het koelvloeistof niet op temperatuur komt,
    Dus jij denkt ook mijn viscovin naar de filahopsa (het bi metaaltje kapot zodat die denkt dat mijn motor al kookt ofzo en daardoor harder draait?)
    Dat is eigenlijk de enigste mogenlijkheid die ik mij nog kan bedenken, maar heeft niemand hier dit al eens mee gemaakt?

    #17675248

    nee, verdenk niet je viscofan.

    Zal je ook uitleggen waarom niet.
    Als de fan teveel koelt, moet de thermostaat zich sluiten, want temp is te laag om open te gaan.
    Dus stroomt er ook geen water door de rad.
    Gevolg dat de motor weer warm wordt, want wordt minder gekoeld. Totdat de thermostaat het weer heet krijgt, dan gaat hij weer open en wordt het water weer gekoeld, en en en

    Dus vermoed dat je thermostaat gewoon niet goed sluit (wel de juiste diameter???)
    Ook nieuwe dingen kunnen fabricage fouten bevatten. Niet ervan uit gaan dat als iets nieuw is, het niet gelijk kapot kan zijn ;)

    #17675249

    Een andere optie was, dat je meter het gewoon niet goed aangeeft. Check eens met een infrarood thermometer :hmmz

    #17675250

    tankmeter wel goed?

    #17675251

    Tankmeter geeft goed aan hoor, het is niet het blokje achter mijn dash.

    Maar de onderste slang van de radiator gaat toch naar het termostaathuis! Boven in de radiator word die wel warm maar onderin blijft die koud!?

    #17675252

    Even voor de duidelijkheid,

    CIH OF DOHC?

    Bij CIH GT/E GSI gaat de onderste slang idd via je thermostaathuis naar je waterpomp.
    De bovenste slang staat rechtstreeks in verbinding.

    Dus als de thermostaat open gaat, stroomt het water door de ondersteslang.
    Dus as de bovenste slang warm is (of heet?) En de ondersteslang koud, dan blijft je thermostaat open. Want die moet voorkomen dat het water te koud wordt.

    Haal hem er maar eens uit en controleer het maar eens in een bakje kokend water, dat af laten koelen en dan checken of die nog wel dicht is.

    #17675253

    Heb de termostaat er maar eens even uitgehaald dan en getest in een pannetje kokend water hij gaat goed open en sluit ook weer volledig af,zit wel een klein gaatje van 1 mm langs de klep voor doorstroming en het is een 83 graden termostaat.

    De oude heb ik ook even getest en die gaat ook open maar sluit niet meer volledig blijft zeker 2 mm openstaan en is een 87 graden termostaat.

    De ronde pakking zat er goed omheen want zelfs toen ik het termstaathuis eraf haalde liep er geen water uit.

    Dus ja wat kan het dan zijn?

    #17675254

    zal aan de 83° liggen…..

    #17675255

    origineel gepost door deziggy
    zal aan de 83° liggen…..

    ?????? de oude was 87 graden

    Hoeveel graden moet ik er dan wel instoppen

    #17675256

    87°

    als je thermotstaat opent op 82 kan je motor toch nooit warmer worden….
    dacht dat er bij mij zelfs een 92° in zit.

    #17675257

    kan mij niet voorstellen dat het op die 4 graden zoveel uitmaakt

    #17675258

    Het zou heel goed kunnen zijn dat daar wel je probleem ligt Ben.

    Want die 83 graden betekend niet dat ie dan pas begint met open gaan, maar dat die dan al helemaal open is.

    Hij gaat dus al eerder open.

    #17675259

    Als ik dinsdag niet hoef over te werken ga ik even een 92 graden thermostaat halen (die zit er standaard ook in als het goed is),
    Dan horen jullie het wel hoe het afloopt.

    Bedankt voor het meedenken @deziggy en @freestyler :thumbup

    Even wat anders nog even over de viscovin ik las ergens op een ander forum iemand die hem ook had vastgezet dat je dan wel vermogensverlies hebt en meer brandstofverbruik?? wat denken jullie hier van mij lijkt het een beetje een lul verhaal :hmmz

    #17675260

    is wel zo, daarvoor is ooit de viscovin uitgevonden en ook de elektrische, (vroeger waren het altijd vaste) maar of dat nu spectaculaire verschillen geeft weet ik niet……

    #17675261

    Hoop dat het de termostaat is heb straks nog een stuk gereden gewoon binnenwegen hooguit 80 km per uur loopt die tijdens het rijden en deze buiten temperatuur in limboland van ongeveer 24 graden wel iets meer op ongeveer midden het blauwe vlakje, wat ik toch vreemd blijf vinden is dat mijn kachel dan nog steeds koude lucht blaast. Hoop dat dat beter word want de manta zal ook in de winter gebruikt worden, ik weet het is zonde maar ik zal hem goed behandelen en bijhouden want deze is echt nog bikkelhard kriksteunen balken reservewielbak punt gaaf voor zijn leefttijd maar de manta heeft toch wel zijn gebruikerssporen kwa krassen en dergelijke in de lak, voor het echte mooie zal ik gaan sparen voor een nieuw jasje volgende zomer als mijn 1ste klas spuiter dat nog wil doen een komplete auto want hij heeft reuma gekregen en doet daarom niet veel meer beunen. Ik zal alles zelf moeten gaan strak maken zodat hij alleen maar de spuit erover heen hoeft te gooien :P

    Zo weer genoeg gelult ga nu biertje vatten op het terras :D

    #17675262

    Intussen al iets geprobeerd?

    #17675263

    Kan het overigens kwaad als de temperatuurmeter in stilstand of bij lage snelheid maar voor 1/3e warm wordt? (Op de snelweg wel netjes halverwege)

    Ik heb namelijk een waterpomp met vaste vin geloof ik, dus zonder visco koppeling. (2.0s)

    Thermostaat is al vervangen, en koelsysteem al schoongemaakt en goed ontlucht enz enz.

    #17675264

    origineel gepost door Freestyler
    Intussen al iets geprobeerd?

    Nee heb de hele week moeten overwerken dus nog niet in de gelegenheid geweest een andere termostaat te halen, waarschijnlijk morgen er ligt er wel al 1tje voor me klaar iig.

    #17675265

    origineel gepost door The_Undertaker
    Kan het overigens kwaad als de temperatuurmeter in stilstand of bij lage snelheid maar voor 1/3e warm wordt? (Op de snelweg wel netjes halverwege)

    Ik heb namelijk een waterpomp met vaste vin geloof ik, dus zonder visco koppeling. (2.0s)

    Thermostaat is al vervangen, en koelsysteem al schoongemaakt en goed ontlucht enz enz.

    Ik rijd ook met vaste vin, en bij mij komt de temperatuur standaard net boven het blauw uit. Echter als ik na 10 minuten de motorkap opendoe, dan is alles al goed heet, inclusief slangen enzo, dus zit wel goed denk ik.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 75)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.