Vinnen op de koelvin

Forumindex Forums Techniek Cih Vinnen op de koelvin

9 berichten aan het bekijken - 26 tot 34 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17735905

    Ik heb het al twee keer bij de radiateurenservice laten doen:
    “Ik wil DAAR een aansluiting voor een thermoschakelaar” :D

    Electrische koelvin uit een bepaald type Citroën BX ( :puke )paste precies.

    #17735906

    quanta kosta?

    En waar breng het relais onder? Bij de zekeringkast? Of gewoon ergens voorin?

    #17735907

    Zoals Louwe kan ik het niet beter beschrijven. En quanta kosta? De elektrofan heb je
    snel gevonden op de auto-afbraak of ergens een totall-los in je omgeving.
    De thermo-schakelaar idem, alles tesamen 20 euro ??
    Het relais kan je onder de motorkap plaatsen en dan kan je kiezen ofwel bekrachtiging
    voor je contact zodat de fan blijft draaien met contact uit, of na het contact zodat de fan
    uitvalt met het contact af te zetten.
    Maar zowiezo zekeren!
    Als je de standaard fan demonteerd heb je plaats in de plastic tunnel achter de radiator
    om daar je elektro-fan te monteren.

    #17735908

    OK, bij mij zit niet zo’n tunnel (Ascona), dus dat wordt waarschijnlijk voor de radiateur.

    Ik heb al een brede radiateur, die moet ik nog opknappen. Ik ga proberen om er een sensor in te zetten!

    #17735909

    Hier wordt telkens over het lawaai gesproken.
    Maar sommigen electric’s vind ik toch best wel irritant veel herrie maken hoor.
    Daarbij moet ik ook nog even kwijt dat bij uitgeschakelde motor alleen de vloeistof in de radiateur wordt gekoeld, dus niet in het blok. Tenzij je een electr.pompje in het circuit plaatst. Dus wil je het echt goed doen, doe dat dan ook.(of het nodig is?…..)

    Buiten het feit dat ik van al mijn auto’s 5 stuks zijn voozien van electric geval, adviseer ik meestal toch een GOED-WERKENDE viscokoppeling. Helaas zijn dat maar weinig.
    Overigens past een M3E36vin op een GM-visco24V. (meer bladen)

    Let ook op dat je een juiste electr.vin op de goede plaats zet, voor of achter de rad. D’r kan nl verschil zitten in de vorm van de vinbladen. Hol, of bol gevormd.

    #17735910

    Maar een elektrovin die blaast alleen maar ff als je een tijdje stilstaat, bijna nooit tijdens het rijden.

    Is het overigens niet zo dat er vanzelf geringen stroming ontstaat als de vloeistof in de radiateur een heel stuk koeler is dan in de rest van het systeem?

    #17735911

    er zal inderdaad nooit veel stroming zijn
    als de motor afstaat
    daar de waterpomp ook stilstaat en een restrictie is opdat moment

    maar het is altijd betre dan een waterpom en een fan die stilstaat

    bovendien wordt de temperatuur
    in de radiateur wel naar benenden gehaald

    wat toch wel ten goede komt;)

    bijkomend voordeel
    als je file rijd en dan vooral zomers
    dan maakt een visco fan ook weinig toeren

    tenzij je onbelast gas gaat geven
    maar dat wil je iegenlijk niet als de temperatuur al aan het oplopen is;)

    met een elektrische fan is de temperatuur ook in zo,n geval beter beheersbaar.

    man wat n verhaal ik lijk wel n vertegenwoordiger van elektro fans;):P:P

    maar op de sloop ben je t goeiekoopst uit:thumbup

    #17735912

    En zo’n sensor uit een wrak halen; zijn deze allemaal zo’n beetje op dezelfde temperatuur afgesteld?

    #17735913

    temp staat vermeld op de zijkant van zo,n sensor

    maar de sensor zelf is het belangrijkste niet op de sloop

    de moer draadbus is het interesantst

    sensor is wel nieuw te koop
    in de temp die jij wilt voor niet gek veel geld;)

9 berichten aan het bekijken - 26 tot 34 (van in totaal 34)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.