Vinnen op de koelvin

Forumindex Forums Techniek Cih Vinnen op de koelvin

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17226546

    Waarom zitten de vinnen op de koelvin niet recht?

    #17735881

    Omdat ze schuin zitten :jerry

    En om de lucht als het ware “naar zicht toe te trekken” door de radiateur heen.

    #17735882

    Hahahahahhahahahahahahhahahahahahaha :thumbup

    Plaatje erbij…..kijk naar de afstanden van de vinnen. dat bedoel ik. :D

    #17735883

    volgens mij met de onbalans te maken

    #17735884

    heb ik me ook ooit wel eens even afgevraagd

    maar al snel besloten dat ik dat ook niet zo interesant vond
    ;):P

    maar waarom ???????????????

    zal vast een theorie achter zitten;)

    #17735885

    onbalans?

    hoe symetrischer hoe meer balans, daarnaast wordt onbalans vaak opgelost door een metalen klemmetje of meer op de vin te plaatsen

    maar waarom deze uitvoering?

    shoots me ;)

    misschien omdat je dan beter eea met je handen bijkan op bepaalde plekken zonder dat de vin eraf hoef bij reparaties?

    #17735886

    origineel gepost door mallemalle
    onbalans?

    hoe symetrischer hoe meer balans, daarnaast wordt onbalans vaak opgelost door een metalen klemmetje of meer op de vin te plaatsen

    maar waarom deze uitvoering?

    shoots me ;)

    misschien omdat je dan beter eea met je handen bijkan op bepaalde plekken zonder dat de vin eraf hoef bij reparaties?

    Dan schroef je hem er toch af? 4 boutjes en je kan overal bij

    #17735887

    Ik dacht dat het met geluid en resonanties te maken had :hmmz

    Op deze manier werd de vin niet bij één bepaald toerental stiller of juist luidruchtiger.

    Dit verhaal kan ik echter niet onderbouwen.

    #17735888

    Zelfde mening als postbusmanta, zal wel een mooi theoretisch verhaal bijhoren maar praktijk klopt wel!

    #17735889

    mm, toch raar dat 99 % van fabrikanten daar dan geen rekening mee houdt ;)

    #17735890

    Bij Opel waren ze toen al geniaal joh!

    #17735891

    origineel gepost door mallemalle
    mm, toch raar dat 99 % van fabrikanten daar dan geen rekening mee houdt ;)

    Hoeveel fabrikanten werken er nog met een koelvin die gekoppeld is aan het toerental van de motor?

    De meesten zijn electrisch aangedreven en draaien dus op 1 vast toerental.
    Dan heb je met dit probleem niets te maken.

    #17735892

    bmw van tot 96 hebben het symmetrische trouwens,

    #17735893

    het klopt wel wat postbusmanta zegt als een vin bij een bepaald toerental draait kan dit voor onbelans zorgen waarop een trilling en geluid volgt. leer je toch nog wat op school:wors

    #17735894

    origineel gepost door postbusmanta
    Ik dacht dat het met geluid en resonanties te maken had :hmmz

    Op deze manier werd de vin niet bij één bepaald toerental stiller of juist luidruchtiger.

    Dit verhaal kan ik echter niet onderbouwen.

    of t klopt of niet
    ik vind het een mooi verhaal
    ik geef je een 7+ :P:P:P:P

    gekheid
    maar ik kan me wel wat voorstellen bij jou theorie;)

    overigens kun je dat ding der ook best afgooien en een elecktrische monteren
    als je dat een beetje slim doet hoeft dat echt geen dure spal fan te zijn;)

    #17735895

    Wat doet een electrische anders dan een vaste dan? alleen nakoelen als de motor uit is?

    Had vroeger een polo waar de temperatuur omhoog liep op de snelweg. Draad van de achterboxen afgehaald en de fan rechtstreeks op de accu gezet. :thumbup karren maar weer. Maar wel daarna eraf halen anders bleef hij doordraaien. ;)

    #17735896

    De elektrische gaat draaien als een thermoschakelaar hem
    aanstuurd, als je motor dus te warm gaat worden,
    en duur hoeft het niet te zijn:

    komt met steun en al uit een Renault 21, gratis en past als hij er voor gemaakt
    zou zijn!

    #17735897

    origineel gepost door H-400
    De elektrische gaat draaien als een thermoschakelaar hem
    aanstuurd, als je motor dus te warm gaat worden,
    en duur hoeft het niet te zijn:

    komt met steun en al uit een Renault 21, gratis en past als hij er voor gemaakt
    zou zijn!

    En de thermo schakelaar?
    en zo’n fan uit een Renault 21 heeft genoeg capaciteit om de motor te koelen als deze flink moet werken?

    #17735898

    M’n standaard visco-fan staat er nog op,
    deze elektro fan bedien ik met de mistlampschakelaar en een relais.
    In de file te Zuid-frankrijk was hij zeker meer dan voldoende.
    Op m’n andere Manta staat de thermo-schakelaar op de radiator.

    #17735899

    Ik wil graag van mijn vaste fan af (vind dat zzzzzzzzzzzoooem geluid als je gasgeeft maar niks). Zo’n thermo schakelaar, is dat een universele? of hoe moet ik dat zien?

    #17735900

    Diegene die de mal maakte destijds is ontslagen, helemaal scheef. Dat was ook de laatste mal, dus hebben ze die maar gebruikt op de gok dat niemand het zag. :jerry

    #17735901

    Daar in de jaren 70 mocht je waarschijnlijk nog roken EN drinken op de werkplek king:

    #17735902

    origineel gepost door McLambo
    Ik wil graag van mijn vaste fan af (vind dat zzzzzzzzzzzoooem geluid als je gasgeeft maar niks). Zo’n thermo schakelaar, is dat een universele? of hoe moet ik dat zien?

    ik zoek op de sloop
    altijd bij de oude auto,s

    waar nog een radiateur inzit
    met koperen zijkanten waar een thermo schakelaar inzit
    (de nieuwere zijn allemaal kunstof)

    dan pak ik dus zo,n koperen radiateur
    mag lek en gaar zijn
    haal daar een stuk plaatwerk uit
    waar ook de draadbus/moer inzit met
    een thermo schakelaar

    dat stuk blik incl moer draadbus zoldeer ik dan in de radiateur die ik wil gebruiken

    dan gooi je de viso fan eraf
    elektrische fan erop
    aansluiten via de thermoschakelaar die laat je een relaitje sturen
    waar vervolgens de elektrische fan opzit

    scheelt:
    inderdaad het lawaai
    van een visco fan
    scheelt iets brandstof(alles wat mee draait gaat ten kostte van je verbuik)

    scheelt iets vermogen (hoewel dit waarschijnlijk niet eens te meten is)

    grootste voordeel:
    de motor wordt niet gekoeld als dat niet nodig is
    en juist wel als die op z,n warmst wordt
    en dat is zodra je de motor afzet
    dan warmt de zooi ff extra op
    omdat de rijwind weg is en de visco fan niet meer draait

    wat n verhaal he

    anyway ik heb dit al bij meerdere auto,s zo gedaan en beviel erg goed:thumbup:thumbup

    ik wil gaan gebruiken

    #17735903

    Precies!

    Dus met jouw configuratie draait de fan nog ff verder als je contact uitzet? blits!

    Maar solderen in een radiateur is net ff te geavanceerd voor mij. Kun je ook nog nieuwe thermoschakelaars kopen, en die bv ff in een stukje pijp lassen, dat je dan weer tussen een slang inzet?

    Indien ja: Hoe ziet zoiets eruit, en zijn goede ervaringen met een bepaald merk/type?

    #17735904

    uiteraard kan dat ook

    maar dat solderen steld ook geen ene ruk voor

    beide delen
    goed schoonmaken(is het belangrijkste)
    ff flink insmeren met bv s39 vloeimiddel
    dan met hobby brandertje

    ff warm stoken klaar;):thumbup

    in de radiateur zit die op de meest ideale plek
    en ziet er ook nog mooier uit

    in een slang vind ik persoonlijk wat beun:o;);)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.