Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Verwarming werkt alleen op de hoogste stand
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 10 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
16 januari 2016 om 14:14 #17275031
Beste,
Ik heb een Vectra B CDX uit 1997 met het volgende probleem:
In de automatische stand van de ECC werkt de verwarming alleen met de temperatuur op “HI”, in alle andere standen blaast deze koude lucht.
Ongeacht de temperatuur instelling (met uitzondering van “HI”) of de snelheid van de blazer is de lucht ijskoud.
Als ik op het knopje druk om de lucht van voren te laten komen werkt de temperatuur regeling ineens wel. Dit is helaas niet optimaal want dan zit ik alsnog met koude voeten ;)Ik heb de ECC al een paar keer gereset en ook heb ik gekeken of er foutcodes in stonden met een OP-COM, die zijn niet aanwezig.
Als ik met de OP-COM testen uitvoer op de ECC kan ik de stand van de klep bedienen tussen warm en koud. Ik kan dan in alle standen wisselen tussen warme en koude lucht.
Dus het probleem lijkt in de aansturing van die klep te zitten.Heeft iemand van jullie een idee wat het kan zijn? Een kapotte sensor? Kapotte regelweerstand?
Alvast bedankt!Luuk
16 januari 2016 om 14:48 #18308045Als alleen de verwarming op de hoogste stand werkt (stand 4) is je verwarming weerstand kapot. Dat is een klein vierkant blokje was meestal naast de motor van de verwarming zit achter je dashboard kastje. Als deze weerstand kapot is krijg je geen foutcodes.
16 januari 2016 om 14:52 #18308046Bekend probleem en is ook een how to van zijn de kachelweerstanden…
Bij de dealer kost het ding 200 zoveel euro tewijl je de weerstanden zelf kunt kopen en solderen voor minder dan 20 euro en wat vloeken als het even tegen zit16 januari 2016 om 15:01 #18308047@Dolby Als die weerstand kapot is, dan zou de temperatuur regeling toch helemaal niet moeten werken, ook niet op de stand met lucht van voren?
@bart-gsi De kachelweerstand heeft toch alleen te maken met de snelheid van de blazer? De blazer werkt prima in alle standen, de verwarming doet het echter alleen op “HI” of in de stand met de lucht van voren.16 januari 2016 om 15:59 #18308048op hoeveel graden staat je buitentemperatuur sensor?
16 januari 2016 om 16:01 #18308049@bart-gsi wrote:
Bekend probleem en is ook een how to van zijn de kachelweerstanden…
Bij de dealer kost het ding 200 zoveel euro tewijl je de weerstanden zelf kunt kopen en solderen voor minder dan 20 euro en wat vloeken als het even tegen zitdan blaast alleen de ventilator op stand 9 bart.
hij heeft het hier over de temperatuur
16 januari 2016 om 16:02 #18308050@sw_reijnders De buitentemperatuur sensor geeft nu 1 graden aan. Hij heeft nog nooit een verkeerde temperatuur aangegeven.
16 januari 2016 om 17:55 #18308051oke
in de temperatuurregeling zitten:
Buitentemperatuursensor (achter de bumper)
Binnentemperatuursensor (achter je paneeltje/roostertje naast je knoppen van de ECC)
zonnesensor (zwarte knobbel op je dashboard onder je ruit)kijk eens of je met opcom die 3 sensorwaardes eens uit kunt lezen
16 januari 2016 om 18:04 #18308052Ik ga morgen eens even kijken! Vanavond lukt het me niet meer.
16 januari 2016 om 20:11 #18308053Buiten temperatuur sensor:
Pn: 9152245 €20.45 ex BTWEen week of 2 geleden gaf de auto ineens een vreemde waarde op de thermometer. (69 graden)
Volgende ochtend ondervonden dat er alleen nog maar koude lucht uit de roosters kwam.
Alleen met de temperatuur op de hoogste stand, of met de voorruit ontwaseming aan, kwam er ineens hete lucht uit.
Nieuwe sensor erin, en de kachel deed het weer zoals het hoorde.
Als je dit herkent, heb je de oplossing.edit: Ik las nog ff terug, en je temp geeft 1 graad aan. Dat is het wel ongeveer, dus dan durf ik niet te zeggen dat die sensor stuk is.
Misschien dan de binnen sensor. Als die denkt dat het te warm is, gaat de kachel ook natuurlijk niet aan. Behalve als hij naar max moet.17 januari 2016 om 11:51 #18308054Ik kom met de OP-COM niet meer bij de ECC, hij maakt nu alleen nog verbinding met de motor en het instrumentenpaneel waar ik voorheen wel alles kon benaderen. Heeft er iemand een linkje naar andere software voor een OP-COM china kloon? Draai nu 08-2010.
Anders kan ik binnenkort bij de garage wel vragen of ze hem even kunnen uitlezen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.