vervangen alternator

Forumindex Forums Modellen Astra vervangen alternator

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Ik heb vandaag de alternator vervangen en dat heeft moeite gekost.
    Op dit forum stond een sumiere uitleg die ik wil bijsturen. Hier de handleiding.
    1.0 verwijder de rubberen slang van de luchtaanvoer want die zit aardig in de weg.
    Dit doe je door de beide spanringen te lossen met een platte schroevendraaier.
    Maak ook een kleine blauwe slang los uit de luchtaanvoer.
    2.0 schroef twee schroeven met slw13 los van de steunbeugels; zet de horizontale beugel ook los anders zit die in de weg.
    3.0 maak de twee elektrische kabels los aan de achterkant van de alternator met een ringsleutel slw8 en slw13. Eerst moet je wel de accu loskoppelen nl. de aarding of negatieve pool en best ook de positieve.
    4.0 knip ook de plastieken kabelbevestiging door en vervang die later door een klein exemplaar
    5.0 maak de twee bouten slw17 los waarmee de hoofdsteun van de alternator bevestigd is aan het motorblok. Laat de lange scharnierbout zitten. Die is zonder speciaal gereedschap niet te demonteren. Bovendien kan je de drijfriem zeer moeilijk demonteren en onmogelijk terug monteren. Er is een spanwiel dat met grote kracht de riem opspant.
    6.0 bij het monteren ga je omgekeerd te werk
    7.0 voor het opspannen van de riem heb ik een buis doormeter 20 mm als hefboom gebruikt.
    Die heb ik geplaatst tussen motorblok en alternator; oppassen geen andere onderdelen te beschadigen. Terwijl je opspant kan je de bouten terug met de andere hand in de beide beugels schroeven en later vast aantrekken.
    8.0 batterij terug aansluiten en starten. Het lichtje van de batterij moet uitgaan.
    9.0 probeer de alternator niet zelf te herstellen; ofwel een nieuw exemplaar (kost hier 200 €) en anders een wisselstuk uit afbraak (40€). Met een nieuwe ben je langer zonder wagen. Ik heb een afbraakmodel van een Vectra gebruikt omdat dat sneller was.
    10.0 die alternator is identiek voor een 1.6 motor, enkel de poelie is anders; die heb ik laten vervangen in een garage omdat ik daarvoor het gereedschap niet had. Kost 5€.

Succes gewenst aan wie het wil proberen.

misschien is het handig als je je even voorsteld ( word wel gewaardeerd ), en ten 2e is het misschien handig om te vertellen over welk type astra we het hebben en welk type motor

@Nick-GSI wrote:

misschien is het handig als je je even voorsteld ( word wel gewaardeerd ), en ten 2e is het misschien handig om te vertellen over welk type astra we het hebben en welk type motor

Geen probleem om mij voor te stellen maar waar kan dat op dit forum?

De Astra is een 1.6 benzine sedan van 1997 met 124k op de teller. Ik erfde hem van mijn schoonvader en rij ermee als ik hier in Spanje ben. Doet het goed, start bij de eerste klik maar ik vind dat een alternator niet mag stuk gaan op deze km- stand.

@elgieke wrote:

@Nick-GSI wrote:

Geen probleem om mij voor te stellen maar waar kan dat op dit forum?

De Astra is een 1.6 benzine sedan van 1997 met 124k op de teller. Ik erfde hem van mijn schoonvader en rij ermee als ik hier in Spanje ben. Doet het goed, start bij de eerste klik maar ik vind dat een alternator niet mag stuk gaan op deze km- stand.

Dat is gewoon pech. bij de 1 gaat hij mee tot de auto op de sloop ligt bij de ander gaat hij eerder.
    Daar is geen touw aan vast te knopen.
    Veel korte stukken is ook slecht voor de accu en dynamo.

Ik hoop niet dat de Vectra dynamo een Externe koeler had thv poelie welke nu vervangen is voor een Multirib poelie.. dan zal ie niet heel lang mee gaan..

Inderdaad, De Dynamo krijgt al meer op zijn snuiter van langere perioden stilstaan etc etc…

Deze Delco Remi Dynamo’s zijn inderdaad erg onvoorspelbaar, in mijn Combo had mijn 70 amp dynamo 2 Accu op te laten (1x 55Ah, en 1x 95Ah) Deze dynamo was ook stuk met een 120.000km op de klok (welliswaar 9 jaar oud).

De ander draait rustig 3ton mee, Zo heb ik van mijn vorige Astra nooit een dynamo hoeven vervangen, deze was voor mij ook nog nooit vervangen, deze is gesloopt na 13jaar dienst en 310.000km op de klok.

Willem

@wim-v6 wrote:

Ik hoop niet dat de Vectra dynamo een Externe koeler had thv poelie welke nu vervangen is voor een Multirib poelie.. dan zal ie niet heel lang mee gaan..

Inderdaad, De Dynamo krijgt al meer op zijn snuiter van langere perioden stilstaan etc etc…

Deze Delco Remi Dynamo’s zijn inderdaad erg onvoorspelbaar, in mijn Combo had mijn 70 amp dynamo 2 Accu op te laten (1x 55Ah, en 1x 95Ah) Deze dynamo was ook stuk met een 120.000km op de klok (welliswaar 9 jaar oud).

De ander draait rustig 3ton mee, Zo heb ik van mijn vorige Astra nooit een dynamo hoeven vervangen, deze was voor mij ook nog nooit vervangen, deze is gesloopt na 13jaar dienst en 310.000km op de klok.

Willem

1 ding is wel zeker de dynamo van de 1,7 diesel gaat altijd minimaal 1 keer kapot.

Alleen is het hier ook vaak wel de vraag wanneer hij gaat.
    Heb ze al eens bij 130k vervangen maar ook pas bij 250k.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.