Versnellingsbak demonteren

Forumindex Forums Modellen Manta Versnellingsbak demonteren

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271818

    Ik ga binnenkort mijn versnellingsbak demonteren om het vliegwiel en de koppeling te controleren. Ik heb een garagehandboek maar ik zou graag nog wat tips en tricks ontvangen omtrent de demontage. Waar moet ik op letten en hoeveel tijd kost het ongeveer? Ben wel handig van mijzelf.

    Gaat om een B1 2.0s met een standaard 4-bak.

    #18283848

    Tips en tricks bij zo`n simpel klusje? ;)

    Eerst de versnellingspook er uit, dan de hefbrug omhoog.
    Aandrijfas, tellerkabel, draad achteruitrijschakelaar, koppelingskabel, de 4 bouten, bak in de hand.
    Stuk of wat bouten koppelingshuis, OJA, ook niet vergeten de beide steunen L+R en het blikje die met drie M8 bouten vast zit.
    WALLA de zaak bloot.

    Is wel héél lang geleden dat ik het deed, de 4 bakken werden bij het oud ijzer gedumd.
    Ze wouden allemaal nog een keer schakelen. ;)
    Jawel naar de 5!!!

    Kind kan de was doen. :thumb

    #18283849

    Bedankt!

    Ja een 5-bak zou ook mooi zijn maar ik zoek nog iemand die zo’n bak kan ombouwen naar een 5-bak met een lange pook (schakelmechanisme van een 4-bak)

    #18283850

    bij mijn weten is er geen ruimte om van een vierbak een vijfbak te maken

    #18283851

    Tips,…
    Denk om het ronde veertje als je de pen van de bev. versnellingspook los haalt.
    Wanneer deze er niet meer inzit rammelt de pook, das niet de trekveer die op zijkant aan de pook zit. ;)
    Als je de pook weer monteerd geef die dan een klodder vet, zodat de platte veertje blijft kleven.
    Keeringen vervangen, krukas, en de versnellingsbak twee maal.
    De versnellingbak horizontaal houden bij het verwijderen, anders zit de boel onder de olie.

    Een 5 bak kan er zo achter, ff het gat 20 cm naar achteren.
    Tip: koop ook het uitgeslepen deel van de tunnel van de B 3.

    Is er nog meer?? :hmmz

    #18283852

    Als je een complete vijfbak hebt , dus met het complete schakelmechaniek , is het mogelijk om het schakelmechaniek in te korten en zodanig aan te passen dat het originele gat kan worden gebruikt , evenals de lange pook …
    Heb dat al verschillende keren gedaan , zeg nou zelf , een B 1 met korte pook kan echt niet !!!

    Heb evt nog wel een bak plus tussenas ……

    Grtzzz en goed weekend !…

    #18283853

    Bij topicstarter zitten ook de zwarte kunstofbumpers er op, en denk ook niet dat er nogcontactpunten onsteking op zit.
    Kijk eens naar de wielen. king: king: ;)

    Een Manta naar eigen smaak (ver)bouwen is niets op tegen, sterker nog in die dagen dat ze uit de fabriek kwamen gebeurde dat ook. :thumb

    Dus een B1 met korte pook kan best wel, mits ook de tunnelbakje er ook in komt.

    :jerry :jerry :jerry :jerry :thumb

    Een 5 bak er in??

    DOEN!!!

    #18283854

    5 bak in een B1.. ?

    dat vraagt om aanpassing van het schakelmechanisme… en baksteun.

    maar ook dat is simpel te realiseren..

    en zo kun je je orginele middenconsole behouden.

    bakje erachterweg toveren steld inderdaad niet veel voor.
    je ziet zelf wel wat los moet, en Jethro heeft het al keurig omschreven,
    maar let wel even op je koelvin, voor de zekerheid demonteer ik deze vaak wel even.

    #18283855

    Hoe kan ik het beste de bovenste bouten van de versnellingsbak aan het koppelingshuis losmaken? Kom er van onder niet bij met een ratel of steeksleutel. Heb de achterste baksteun al los.

    #18283856

    Gebruik een lange verlengstuk, komt tussen dop 15 en ratel.
    Heb ook een aangepaste platte ringsleutel 13/15, waarbij ik de 13 er af geslepen heb. ;)

    :jerry

    #18283857

    Het is gelukt, uiteindelijk heb ik de bak verder gekanteld en toen lukte het wel.

    Morgen onderdelen halen en dan hopen dat het gerammel bij het optrekken voorbij is.

    #18283858

    :thumb

    pakte eerder de bovenste 2 zelf vaak met een ringratel 15, gewoon vanuit de motorruimte,

    nu ik wat meer verlengstukken heb, en de bak toch gekanteld staat, doe ik het van onder uit.

    #18283859

    Waar hoort deze veer, om de prise-as? Is ongeveer 10cm lang en 3cm breed.

    #18283860

    Deze zit in je aandrijfas in het stuk wat in de versnellingsbak gaat

    #18283861

    @manta2.0iohc wrote:

    Deze zit in je aandrijfas in het stuk wat in de versnellingsbak gaat

    Okee, bedankt :thumbup

    #18283862

    @Ghanz wrote:

    :thumb

    pakte eerder de bovenste 2 zelf vaak met een ringratel 15, gewoon vanuit de motorruimte,

    nu ik wat meer verlengstukken heb, en de bak toch gekanteld staat, doe ik het van onder uit.

    De bovenste 2 zijn van het koppelingshuis? ;)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.