Verkeerde brandstof Astra H. What to do?

Forumindex Forums Modellen Astra Verkeerde brandstof Astra H. What to do?

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275179

    Even een spoedje. Maatje van me belt me net en heeft 20 liter benzine getankt ipv diesel in z’n z17dth Astra h. :thumbdown Jammer genoeg heeft ie m gestart en 15/20 meter gereden om de auto te verplaatsen. Wat is nu de methode van aanpak om dit weer goed te krijgen? Volstaat leegpompen en nieuwe brandstof of moeten we verder kijken en wat is dan de beste oplossing? Garage rekent om en nabij de 200/250 euro maar als we t zelf kunnen oplossen is t ook mooi.

    #18309114

    Resterende hoeveelheid benzine uit je tank (laten) pompen, tuinslang in je tank, zuigen tot er benzine in je waffel zit en dan af laten lopen in een jerrycan (gaat vanzelf) en de rest afvullen met Diesel. Die benzine in je blok verbrand wel mee.

    #18309115

    Geldt dit ook voor een common rail dan?

    #18309116

    Van die 20 meter rijden zal het blok geen benzine geproefd hebben of hij moet ketsleeg geweest zijn.
    Maar zo ongeveer als Warhamstr hier omschrijft zou ik het ook doen, hoewel die benzinesmaak lang blijft hangen….

    #18309117

    :puke :thumb

    #18309118

    Ach ben een motor van 87 gewend. Stond je ook te zuigen als een malle af en toe! Komt wel goed dan tenzij iemand anders nog een mening hier over heeft. Morgen aan beginnen

    #18309119

    Ja eerder aan beginne dat is mijn mening. Een dieselslang is geen benzineslang… Dus wat dat betreft niet te lang er in laten staan…

    #18309120

    Ik denk dat het misschien ook wel slim is om voor de zekerheid even het brandstoffilter te vervangen of op z’n minst het filterhuis leeg te zuigen en opnieuw te vullen met diesel.

    #18309121

    Blijven rijden :D Zoals je ziet kan de Astra ertegen :D

    https://www.youtube.com/watch?v=GL9-i9tcESU

    #18309122

    @Opel_Bjorn wrote:

    Blijven rijden :D Zoals je ziet kan de Astra ertegen :D

    https://www.youtube.com/watch?v=GL9-i9tcESU

    Heb die ook gezien, ik vond het jammer dat ze niet meer budget hadden voor een modernere common rail diesel. Zo’n ouwe diesel als die loopt ook nog op frituurvet.

    #18309123

    Een diesel zoals waar het omgaat. Verbruikt 0,5 liter diesel per uur stationair. Dus van die hooguit 20 meter kan er geen benzine in het systeem zitten.
    Maar voor de zekerheid zoals al gezegd is brandstof filter vervangen en filterhuis schoonmaken en vullen met diesel en niet te vergeten tank leeg en schoon maken

    Lang geleden. Had een toenmalige collega met een Fiat Ducato benzine getankt. En er is nog enkele kilometers voor de motor kapot liep

    #18309124

    ok thanks voor de tips allen. Kan er morgen helaas pas aan beginnen omdat ik nu aan t werk ben

    #18309125

    had ik ook eens jaren geleden ,was lid van de anwb duurt ff voor die er was maar loste het probleem wel op…idd tank leeg laten lopen

    #18309126

    Nog even een vraag: Ik wil de tank leeghalen met een tuinslang. Ik lees dat de dop voor de tank onder de achterbank zit. Zou een zwarte plug/deksel moeten zitten. Deze verwijderen, brandstofleidingen losmaken, ring losdraaien en de pomp leeg laten lopen. Even letten op de niveau vlotter en dan leeghalen. Monteren in omgekeerde volgorde.

    Ik ben van plan om hierna de dieselfilter te vervangen en het filterhuis te reinigen en de tank helemaal vol te gooien met diesel en een dieseladditief. Volstaat dit en
    wat is de beste manier om het filterhuis te reinigen?

    #18309127

    Persoonlijk zou ik niet zo moeilijk doen geloof ik. Hevelen door de vulopening en een volle tank diesel regelen… Dan verdunt het genoeg.

    #18309128

    Better safe than sorry in deze. Blijft er zo min mogelijk achter

    #18309129

    @warhamstr wrote:

    Persoonlijk zou ik niet zo moeilijk doen geloof ik. Hevelen door de vulopening en een volle tank diesel regelen… Dan verdunt het genoeg.

    Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het deel wat in de tank overblijft zit zal wel verdunnen, maar het deel wat al is aangezogen door de opvoerpomp en mogelijk al in het filter zit is een vele malen hogere concentratie benzine. Als je dan start zonder het filter leeg te halen, dan is er toch de kans dat die alsnog even op pure benzine loopt van wat er nog in de leidingen en in het filterhuis zit. Wat dus betekent dat de hogedrukpomp even zonder smering zit. Het zal niet meteen de pomp slopen, maar het kan er ook niet goed voor zijn.

    Dus ik zou geen risico lopen en gewoon het filter vervangen en daar ook de boel goed schoonmaken en verse diesel in gooien. Die paar tientjes die je anders nu bespaart, kunnen je later alsnog duur komen te staan als de levensduur van de hogedrukpomp ineens korter blijkt te zijn.

    #18309130

    @TedMechanic wrote:

    @warhamstr wrote:

    Persoonlijk zou ik niet zo moeilijk doen geloof ik. Hevelen door de vulopening en een volle tank diesel regelen… Dan verdunt het genoeg.

    Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het deel wat in de tank overblijft zit zal wel verdunnen, maar het deel wat al is aangezogen door de opvoerpomp en mogelijk al in het filter zit is een vele malen hogere concentratie benzine. Als je dan start zonder het filter leeg te halen, dan is er toch de kans dat die alsnog even op pure benzine loopt van wat er nog in de leidingen en in het filterhuis zit. Wat dus betekent dat de hogedrukpomp even zonder smering zit. Het zal niet meteen de pomp slopen, maar het kan er ook niet goed voor zijn.

    Dus ik zou geen risico lopen en gewoon het filter vervangen en daar ook de boel goed schoonmaken en verse diesel in gooien. Die paar tientjes die je anders nu bespaart, kunnen je later alsnog duur komen te staan als de levensduur van de hogedrukpomp ineens korter blijkt te zijn.

    +1 denken van ach het gaat wel goed kan voor heel veel ‘onzichtbare’ schade zorgen die pas later zichtbaar wordt.

    #18309131

    Diesel smeert enigszins van zichzelf. En benzine helemaal niks
    Alles idd leeghalen en goed schoon maken

    #18309132

    Vandaag eraan begonnen. Brandstoftank geopend en een slang erin gehangen en zuigen maar! Helaas geen succes. Aanzuigen werkte wel maar de stroom stokte telkens weer. Even advies ingewonnen bij de garage en die rekent 35 euro t uurtje. Gezien hij de auto vanavond nodig had en ik moest werken heeft hij een akkoord gegeven. Man spoelt gelijk voor de zekerheid de leiding door en vervangt de filter. Verwacht er er hooguit 2 werkuurtjes mee bezig te zijn.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.