Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Vering vervangen
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 10 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
20 januari 2011 om 04:24 #17231366
Beste mensen,
Ik heb even een vraagje:
Op mijn APK formulier staat dat 1 van de gasschokbrekers lekt?.. Ik hoor hem in iedergeval wel heel erg kraken en piepen als ik in of uitstap.
Tijdens het rijden heb ik nergens last van.Zijn schokbrekers makkelijk te vervangen? En zit er dan nog verschil tussen voor en achter?
20 januari 2011 om 05:47 #17801560om welk type dett gaat het b.v. kadett c is een makkie en een e kadett is voor wel wat werk daar zul je ook veerklemmen moeten gebruiken bij demontage en een fusee vork
20 januari 2011 om 19:23 #17801561Kadett E toch? Achter is super makkelijk, maar voor heb je wel even wat handigheid en gereedschap nodig. Een setje veerspanners bijvoorbeeld. Dan nog heb je een stukje gereedschap nodig om de midden-as van de schokbreker tegen te houden terwijl je het moertje er af draait.
Ik zou dan gelijk een setje nieuwe toplagers plaatsen, die zijn niet zo duur ook…
Wil je gelijk upgraden of alleen door de APK komen?
Hou er wel even rekening mee dat als je het voor het eerst gaat doen dat je heel voorzichtig te werk gaat want die veerspanning is niet zonder gevaar!
20 januari 2011 om 20:20 #17801562Hoi Vinci,
Het gaat me vooral voor de achterschokbrekers. Deze kraken, en schijnen lek te zijn. De Kadett E is al door de APK gekomen, en de schokbrekers konden er nog mee door, maar ik wil ze binnekort wel gaan vervangen omdat ik dat kraken beetje irritant vind ;)
Iemand een idee welke schokbrekers dan goed zijn voor de E Kadett?? Ik wil ze dan idd dan wel meteen upgraden voor betere.. (Geen idee welke er nu onderzitten, waarschijnlijk nog de allereerste standaard schokbrekers van deze auto)
20 januari 2011 om 20:31 #17801563Kraken is soms ook het scharnierpunt rubber. Die zou je eens met wat teflon in kunnen spuiten om te testen. Als die rot zijn wel beter even nieuwe er in persen.
Maar als je een garagekrik hebt kun je de achter schokkies zo vervangen. Hoop ik dat ik het goed zeg, maar dan kun je als je de achter as in het midden ietwat opkrikt de onderste bouten los maken van de schokdempers. Dan in de kofferbak de rubber hoezen er af trekken en dan vind je bovenop de topmoeren. Die kun je alleen los draaien als je de as tegen houdt. Sommige dempers heb je daar een inbus voor nodig, sommige een kleine moersleutel. In beide gevallen oppassen, want die draai je zo dol! Dus goed strak passend gereedschap nemen, liefst ringsleutels en geen baco oid!! Zelfs liefst zeskant ringsleutels en niet van die gekartelde twaalfkant rommel….
Spreekt verder redelijk vanzelf hoe het verder los moet en de nieuwe er op moeten…
De meeste dempers kun je wat indrukken en dan blijven ze ‘staan’, maar als dat moeite oplevert kun je de wagen verder opkrikken zodat de achter as verder ‘uitveert’ tot zelfs het punt dat de achterveren er zo uit vallen.
Je moet enigzins oppassen dus voor de veerspanning. Het beste kun je als je de laatste demper losmaakt al iets onder de band leggen, zodat de as niet in een keer naar onder valt/springt. Dit kan je reservewiel zijn, of de kleine krik er even onder….
Succes!
20 januari 2011 om 22:02 #17801564Gewoon wielen er op laten en wielen op de grond laten staan en stukje op kriken gaat het makelijkste voor de rest goede uitleg:thumbup
20 januari 2011 om 22:40 #17801565Er zijn ook altijd van die gasten die het nog veel vaker hebben gedaan heh…;)
21 januari 2011 om 04:21 #17801566[rquote=1847395&tid=140903&author=Vinci]Kraken is soms ook het scharnierpunt rubber. Die zou je eens met wat teflon in kunnen spuiten om te testen. Als die rot zijn wel beter even nieuwe er in persen.
Maar als je een garagekrik hebt kun je de achter schokkies zo vervangen. Hoop ik dat ik het goed zeg, maar dan kun je als je de achter as in het midden ietwat opkrikt de onderste bouten los maken van de schokdempers. Dan in de kofferbak de rubber hoezen er af trekken en dan vind je bovenop de topmoeren. Die kun je alleen los draaien als je de as tegen houdt. Sommige dempers heb je daar een inbus voor nodig, sommige een kleine moersleutel. In beide gevallen oppassen, want die draai je zo dol! Dus goed strak passend gereedschap nemen, liefst ringsleutels en geen baco oid!! Zelfs liefst zeskant ringsleutels en niet van die gekartelde twaalfkant rommel….
Spreekt verder redelijk vanzelf hoe het verder los moet en de nieuwe er op moeten…
De meeste dempers kun je wat indrukken en dan blijven ze ‘staan’, maar als dat moeite oplevert kun je de wagen verder opkrikken zodat de achter as verder ‘uitveert’ tot zelfs het punt dat de achterveren er zo uit vallen.
Je moet enigzins oppassen dus voor de veerspanning. Het beste kun je als je de laatste demper losmaakt al iets onder de band leggen, zodat de as niet in een keer naar onder valt/springt. Dit kan je reservewiel zijn, of de kleine krik er even onder….
Succes![/rquote]
Ey Vinci!
Hartstikke bedankt voor de goede uitleg! :thumbup Weet je toevallig ook wat een beetje goede schokdempers zijn? Zijn er uberhaupt wel verschillende schokdempers voor Kadett E?
21 januari 2011 om 05:42 #17801567ik had voor ik verlaagde koni dempers heb gekocht monroe schokkers super fijne dempers stug maar wel comfortabel
21 januari 2011 om 12:48 #17801568Originele dempers zijn gewoon Monroe, en die zijn niet super goed ofzo…
Ik heb zelf onverlaagde Bilstein B6 dempers. B4 zijn ook prima, maar meer standaard. B6 zijn iets sportiever.
Ik rij zonder verlaging omdat ik geregeld een hoop bagage in de wagen meeneem en ook wel eens wat laminaat bij de Ikea enzo. Dan is een verlaagde vering set niet zo handig als je begrijpt wat ik bedoel. Moet vind ik ook gewoon een praktische auto blijven….
21 januari 2011 om 14:29 #17801569Achter schokkers vervangen half uurtje (mits ze normaal los willen
Heb in me v6 nieuwe monroe’s aan de voorkant en is goed te doen alleen niet met een v6 voorin haha
21 januari 2011 om 15:51 #17801570Ik heb rond om koni schok breakers lekker stug en rijd goed niet te stug:thumbup
22 januari 2011 om 14:12 #17801571Als je gewoon originele zoekt:
http://www.klassiekeopelonderdelen.nl/nl/shop/kadett_e/sub,3/gid,75
Voor GSI:
http://www.klassiekeopelonderdelen.nl/nl/shop/kadett_e/sub,2/pid,126027 januari 2011 om 20:24 #17801572Super! dankjewel voor de reacties! :) Ik ga dan denk ik toch gewoon voor de originele veren. En stel dat ik alle dingen die bij die veren horen wil vervangen, wat moet ik dan allemaal hebben?
28 januari 2011 om 17:40 #17801573je kan het zo gek maken als je zelf wil
28 januari 2011 om 18:01 #17801574[rquote=1853484&tid=140903&author=Rottentweetie]Super! dankjewel voor de reacties! :) Ik ga dan denk ik toch gewoon voor de originele veren. En stel dat ik alle dingen die bij die veren horen wil vervangen, wat moet ik dan allemaal hebben?[/rquote]
Toplagers voor de voorkant zou ik zowieso gelijk doen, dan evt. rubbers voor op de veerschotels. En check gelijk even de fusee en stuurkogels! Meer lijkt me niet nodig…
30 januari 2011 om 11:58 #17801575[rquote=1854045&tid=140903&author=Vinci][rquote=1853484&tid=140903&author=Rottentweetie]Super! dankjewel voor de reacties! :) Ik ga dan denk ik toch gewoon voor de originele veren. En stel dat ik alle dingen die bij die veren horen wil vervangen, wat moet ik dan allemaal hebben?[/rquote]
Toplagers voor de voorkant zou ik zowieso gelijk doen, dan evt. rubbers voor op de veerschotels. En check gelijk even de fusee en stuurkogels! Meer lijkt me niet nodig…[/rquote]
Maar nu heb ik het eigenlijk alleen over de achter schokbrekers! ;) Wat heb ik daar allemaal voor nodig?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.