En met de informatie uit die sensoren wordt berekend hoeveel benzine ingespoten moet worden. Als een sensor niet goed werkt, kan het zo zijn dat er meer benzine wordt ingespoten dan eigenlijk nodig (zoals theunm aangaf: motor loopt te rijk)
Kijk, daar kunnen we wat mee :). Voor in de toekomst, mochten er andere mensen zijn met een debiel verbruik, dan hebben ze in ieder geval iets om mee te beginnen. Temperatuursensor is weinig werk en niet duur, EGR en gasklephuis idem.
Sinds kort Astra G X14XE van 2000 met 110.000 km gekocht: verbruik over 5.000 km iets meer dan 7 liter gemengd parcours… Mijn Kadett GSI X20i verbruikte 8 liter…een goed onderhouden en werkende Opel motor is in principe niet dorstig.. enkel olieverbruik is misschien iets hoger.
Eveneens bij aankoop EGR afgedekt met plaatje van bij opel (wegens vervuiling inlaatspruitstuk) werkt perfect.. enkel motorstoringslampje dat aanschiet bij warme motor en constante snelheid (wegens meting uitlaatgaswaarde)
jaa egt wel. een koude motor heeft meer brandstof nodig. Als die dus bvb altijd een verkeerde tempratuur meet gaat hij daar ook de hoeveelheid brandstof voor inspuiten. Dus defecte sensor is zeker mogenlijk ! ;)