Verbruik Monza/Senator [3 of 4traps of versnellingen]

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Verbruik Monza/Senator [3 of 4traps of versnellingen]

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 61)
  • Auteur
    Berichten
  • #17527922

    origineel gepost door GSE
    Ik heb tussen de 195 en 255 brede banden op de auto gehad en maakt niks uit in verbruik,teminste niet merkbaar op LPG en die 3/4% procent hoogte verschil maakt ook geen liters uit.

    origineel gepost door GSE
    IK heb 235/40-17 en die is 1% kleiner dan de originele 195/70-14 ook klopt mijn snelheid als ik op een GPRS navi kijk 100% met de GPRS en navi.

    zeer verwarrend, wat is het nu, 1 of 3/4 % :hmmz
    ==========================================

    Nog één keer: READ MY LIPS of lees het begin nogmaals :D:D:D

    Het gaat er nogmaals niet om WIE er het zuinigste rijdt,
    maar ik wilde gewoon even weten wat het praktische
    verbruik is van andere users opdat een ieder met die gegevens een beter
    beeld krijgt over het verbruik van de verschillende 6 cilinders,:thumbup ;)

    kheb NIET gevraagd wat er qua verbruik in de boeken staat, want dat weten we langzamerhand wel.
    Het gaat hier om een duidelijk beeld te verkrijgen qua verbruik in de praktijk. :thumbup

    En daarbij wil ik die users bedanken die wel hun gegevens, en meer ook niet, hebben prijsgegeven ;)

    #17527923

    vind wel dat de users er wel bij mogen vemelden of het verbruik hier om benzine gaat,
    of om gas.

    ikzelf ben niet van mening dat de bandenmaat veel uitmaakt, t.o.v een orginele maat.
    maaarrrr het verschild wel wat, grotere omtrek, of breder wegvlak, zullen toch beiden vragen
    om meer brandstof om het aan het rollen te houden,
    en of dit nu 1 % is of 3/4 % wat maakt die halfe % nou uit, je verneemt het op een volle tank toch niet.
    op jaarbasis zou het mogelijk wel kunnen schelen. hoeveel dat zou ik niet weten, maar dat het scheelt lijkt
    me logies.

    mocht je een goede indruk krijgen dan moet je toch proberen om tijdens een meeting
    een rit uit te zetten, waar iedereen rijden mag en kan zo die wil.
    stel vooraf wat regels op, en achteraf kun je de feiten VOOR DAT MOMENT gaan bepalen,
    bakje koffie dr bij, en rekenen maar :P.

    #17527924

    origineel gepost door MonzaRon

    Ron….heb je niet stiekum een 2.0 erin liggen??:P
    Grappie…..

    Kheb vandaag nog stiekum gekeken,
    en wat denk je, psst, een echte ‘zuinige’, haha,……..3.0E :P :D

    king::P. Hahaha…..ik zit maar ff te dollen ron.
    Het is wel werkelijk bizar dat ik zoveel meer verbruik.
    Ik zal je een ding vertellen jou Monza is in iedergeval
    een heeeeeel mooi exemplaar!!!:wors

    #17527925

    Hoi Hans,

    ik rij op benzine…..gas wil ik niet inbouwen.

    #17527926

    hieronder even een lijstje, met daarin de diverse gegevens verwerkt.

    MONZARON:

    MONZA
    bandenmaat: 205/?R16
    cilinderinhoud: 3000 cc
    transmissie: 3 gang automaat
    brandstof: ?
    verbruik: 1:9

    GSE:

    MONZA
    bandenmaat: V 225/? R? A 235/? R?
    cilinderinhoud: 3000 cc
    transmissie: 3 gang automaat
    brandstof: ?
    verbruik: 1:6

    RINUS DE BOER:

    MONZA ?
    bandenmaat: ?
    cilinderinhoud: 2500 cc
    transmissie: 4 gang handgeschakeld
    brandstof: ?
    verbruik: 1:11

    GOOSSENS BJORN:

    MONZA
    bandenmaat: 195/70R14
    cilinderinhoud 3000 cc
    transmissie: 5 gang handgeschakeld
    brandstof: ?
    verbruik: ?

    CKAD:

    MONZA
    bandenmaat: ?
    cilinderinhoud: 3000 cc
    transmissie: 3 gang automaat
    brandstof: ?
    verbruik: 1:6

    CHARLOIS187

    MONZA
    bandenmaat: 255/35R18
    cilinderinhoud: 2500
    transmissie: 3 gang automaat
    brandstof: benzine
    verbruik: 1:6,5

    GHANZ:

    SENATOR
    bandenmaat: 215/55R16
    cilinderinhoud: 3000 cc
    transmissie: 4 gang automaat
    brandstof: LPG
    verbruik: 1:5,5

    helaas zijn niet alle juiste gegevens opgegeven of gevonden.
    excuses voor het ongemak.

    #17527927

    origineel gepost door charlois187
    Hoi Hans,

    ik rij op benzine…..gas wil ik niet inbouwen.

    thanks… heb het in de lijst veranderd :thumbup

    #17527928

    zeer netjes, Hans :thumbup:thumbup:thumbup

    edit: mijn brandstof is benzine [octaan 98] en een beetje
    loodvervanger.
    Misschien ook wel leuk om erbij te vermelden:

    ik tank altijd bij ESSO, omdat die in mijn directe omgeving zit. :o:D

    #17527929

    Heb net ff nagekeken en mijn Monza heeft 235/45-17 achter ipv 235/40-17 had het verkeerd in de kop.
    Voor ligt er 215 nog wat op.

    En heb ff nagekeken op een Monza liggen normaal 195/70-15 en 205/60-15 (GSE en duurdere velgen)

    En heb ff berekend dat de originele maat 195/70-14=191.1cm en de 253 achter dingen zijn 195.6cm een verschil van 2.4 en met 100km per uur rij ik 2km harder dan met de originele foepen,dus dat verschil verwaarloos is wat is nu bv 2,5% op bv 16L….niet veel.

    Op de A2 met C30NE 4-gang automaat liggen de Ronal 7J Manta 400 velgen met 205/60-15 en die loopt rond de 1 op 9 op benzine,al rij ik daar wat rustiger mee omdat ik um voor te toeren gebruik met mooi weer ipv dagelijks werkpaard.

    #17527930

    Van mijzelf

    MONZA a1
    bandenmaat: achter 215/40r17/voor 245/40r17
    cilinderinhoud: 3000 cc
    transmissie: 4 gang automaat
    brandstof:LPG
    verbruik: 1:4,5

    commodore c
    bandenmaat: 195/50r15
    cilinderinhoud: 3000 cc (bewerkt)
    transmissie: 5bak (getrag 265)
    brandstof: LPG
    verbruik: 1:6

    Van Rademaker sr(paps)

    Monza GSE
    bandenmaat: orgineel
    cilinderinhoud: 3000 cc
    transmissie: 5bak (getrag 265)
    brandstof: benzine
    verbruik: 1:5

    Senator a1
    bandenmaat: orgineel
    cilinderinhoud: 3000 cc
    transmissie: 4 bak
    brandstof:LPG
    verbruik: 1:5,5

    Senator a2
    bandenmaat: orgineel
    cilinderinhoud: 3000 cc
    transmissie: 3 gang automaat
    brandstof: LPG
    verbruik: 1:6,5

    En laten we de monza 3,6 maar achterwege laten,want daarbij is de tank helemaal snel leeg:jerry

    Onze ervaring leert dat er geen van de auto’s boven de 1 op 7 gemiddelt uitkomt tenzij dat je puur de lange afstand gaat rekenen!

    #17527931

    hey fokkoww

    mis nog wat in het lijstje :P

    #17527932

    Even mijn gegevens aangepast/aangevult.

    RINUS DE BOER:

    MONZA A2 2.5 E automatic
    bandenmaat: 195 14 HR 70
    cilinderinhoud: 2500 cc
    transmissie: 4 gang automaat
    brandstof: Benzine
    verbruik: 1:11 (lange trajecten), plm. 1:9 (korte stukken)

    Ik tank om en om 95 en 98 (bij halve tank, blijft het octaangehalte hoog genoeg), bij de Tinq in mijn dorpje (is meestal Gulf, want die bevooradingstankwagens zie ik meestal staan) en om en om een beetje loodvervanger erbij.

    #17527933

    origineel gepost door GSE

    Op de A2 met C30NE 4-gang automaat liggen de Ronal 7J Manta 400 velgen met 205/60-15 en die loopt rond de 1 op 9 op benzine,al rij ik daar wat rustiger mee omdat ik um voor te toeren gebruik met mooi weer ipv dagelijks werkpaard.

    Zie je wel, dat je het kan, Ben ;););)

    #17527934

    origineel gepost door Ghanz
    hieronder even een lijstje, met daarin de diverse gegevens verwerkt.

    CKAD:

    MONZA
    bandenmaat: ?
    cilinderinhoud: 3000 cc
    transmissie: 3 gang automaat
    brandstof: ?
    verbruik: 1:6

    helaas zijn niet alle juiste gegevens opgegeven of gevonden.
    excuses voor het ongemak.

    Ik zal het ook even aanvullen.

    MONZA
    Bandenmaat: 225/50-16 voor en achter
    Cilinderinhoud: 3000 cc (C30NE met motronic)
    transmissie: 4 gang automaat (AW 03-71L)
    brandstof: benzine (euro 95 AVIA)
    verbruik: 1:9

    CIlinderinhoud: 3000 cc (3.0E met L-jetronic) (Dit blok was overigens in goede staat)
    transmissie: 3 gang automaat THM180
    brandstof: benzine (euro 95 AVIA)
    verbruik: 1:6

    #17527935

    Rinus de A2 is wel een Motronic systeem en een betere CW waarde en een overdrive.

    Motronic is vaak zuiniger als Jetronic en of ik nu 100 rij met 1800 toeren of 3000 of 120km 2300/2400 of de motor nu blijf inspuiten bij gaslos of niet enz enz zijn allemaal van die dingen die meespelen.

    #17527936

    Verbruik is natuurlijk afhankelijk van rijstijl maar ook van de kwaliteit benzine die er getankt wordt. Mijn ervaring is dat ik op brandstof van shell/esso/bp enz. zuiniger rijdt dan op brandstof van de “witte pomp”
    Tevens is de bandenmaat ook van belang, voor de berekening van het juiste aantal km’s (afrolomtrek) maar hoe breder hoe meer rolweerstand (ligt ook aan ’t merk). Ik heb ooit een Polootje gehad, 1300tje, met origenele 155 bandjes liep ’t ding 155-160 en met 195 amper 140

    @GSE
    : ik vraag me trouwens af welke banden je erop hebt liggen omdat je er al 2 setjes doorheen geremd hebt…

    Net met als zoveel dingen vind ik bij banden ook: goedkoop is duurkoop

    #17527937

    Dunlops heb ik doorheen geremt.

    In mei had ik nog vrij goede banden toen zijn die remmen erop gekomen en die banden na 2 maanden kaal,in Juli heb ik er weer nieuwe opgelegt en die waren 2 weken terug zo goed als kaal en heb er nu weer Dunlops op liggen.

    Maar ik kan zel zeggen dat al mijn remkracht bijna op de vooras komt omdat ik voor grotere schijven heb van 330mm en 2 zuiger klauwen (zelfde als een corvette C5) en ik heb de hoofdremcilinder van en B-Omega MV6 genomen met een 1 inche boring voor de vooras en achter maar een 20mm boring,daarom gaat bijna al mijn remkracht naar de vooras achter is nog allemaal serie spul.

    Ik rem ook altijd hard,bij de 90km/h kan ik de vooras makkelijk laten blokkeren op droog asfalt.

    #17527938

    Dan zal ik ook maar even,… mijn gele taxi…

    Senator A2 C30NE met AR25 automaatbak (diesel achteras)
    bandenmaat: 205-55-16
    cilinderinhoud: 3000 cc
    transmissie: 4 gang automaat met lock up
    brandstof: Benzine/LPG
    verbruik: 1:5.5 op LPG en 1:6.5 op benzine

    #17527939

    Een behoorlijke opkomst, daarom ………

    we hebben al een prachtig lijstje bij elkaar, al 14 ‘blokken’,:o
    ik ga ermee aan de slag om er iets moois van te maken.

    Maar graag wil ik nog 1 dingetje van jullie weten,
    bij welk tankstation tanken jullie het vaakst

    [bijv. Esso, Shell, Avia, etc, etc,etc.] ???

    Waarom, zou je willen weten, nou ik heb een site gevonden waar iemand
    de verbruik gegegevens over een periode van 6 jaar heeft bijgehouden.
    En daaruit blijkt dat het nogal verschilt in verbruik bij de
    verschillende tankstations.
    Niet dat je daar een bepaalde geloof aan moet gaan hechten,
    maar toch een vermelding waard en om erover na te denken.

    hier is zijn lijstje, heb daarvoor een stukje uit zijn site ‘geknipt’.
    Het gaat hierbij om een suzuki alto met een gem. verbruik
    van 1:20, hmmm, das wat anders dan onze 6 cilinders.
    maar dat even terzijde, het is een berekening over
    een aantal jaren,
    bekijk het lijstje goed, en je ziet toch een aantal verschillen, wat je ermee doet is mij om het even,
    maar toch fijn dat er zo’n lijstje is.
    Je hoort het wel vaker om je heen, dat het verbruik mede
    beïnvloed KAN worden door de keuze van het tankstation.

    nu ff genoeg getypt, hier is dan het lijstje:

    nogmaal, hier gaat het om een suzuki alto,
    over een periode van 6 jaren.

    de vraag dus aan jullie , kort en krachtig, waar tank jij ??? :D
    (ahum, MonzaRon tankt bij Esso)
    ================================

    PS: heb de gegevens van Bjorn nog niet compleet,
    Een A1 ,geloof 2?00cc en met een volle tank 550km :hmmz

    mis alleen de 6cilinders van de andere type’s opels :jerry

    grtz Ron ;)

    #17527940

    Hoi Ron,

    Ik tank altijd bij de Haan (98 ongelood)
    en doe er loodvervanger bij.

    #17527941

    owk..

    tank ongeveer evenvaak bij de total als bij de shell… omdat ze elders geen lpg hebben :P
    en benzine kent mijn bolide niet.

    #17527942

    Ik bij de witte pomp. Dus merkloos,… lekker goedkoop.

    #17527943

    origineel gepost door GSE
    Dunlops heb ik doorheen geremt.

    In mei had ik nog vrij goede banden toen zijn die remmen erop gekomen en die banden na 2 maanden kaal,in Juli heb ik er weer nieuwe opgelegt en die waren 2 weken terug zo goed als kaal en heb er nu weer Dunlops op liggen.

    Maar ik kan zel zeggen dat al mijn remkracht bijna op de vooras komt omdat ik voor grotere schijven heb van 330mm en 2 zuiger klauwen (zelfde als een corvette C5) en ik heb de hoofdremcilinder van en B-Omega MV6 genomen met een 1 inche boring voor de vooras en achter maar een 20mm boring,daarom gaat bijna al mijn remkracht naar de vooras achter is nog allemaal serie spul.

    Ik rem ook altijd hard,bij de 90km/h kan ik de vooras makkelijk laten blokkeren op droog asfalt.

    Dat vind ik vrij snel voor ’n dunlop, maar zoals je zelf al zegt ligt ’t ook aan de remstijl.
    Ik ken ze ook die een set pirelli’s met 10.000km kaal hebben zonder burnouts en dat soort dingen (ESP) maar dat zijn dan alleen de achterbanden. Voorbanden zijn dan nog goed (zeg zo’n 50-60%). Maar dan wordt er gereden met ruim 450 pk en als je die vaak gebruikt dan gaat ’t ook hard

    #17527944

    Als je remmen hebt die groter zijn als van een Lotus Omega en of Corvette C5 en je hebt bijna alle remkracht voor,en je remt vrij hard,dan is dat niet moeilijk om ze binnen 3000/4000 km kaal te hebben.

    Het is nu zo erg met mijn wielophanging voor dat het rare geluiden maakt als ik in de achteruit rij en rem,dan hoor ik toek toek voor,als ik weer voorruit rij hoor en rem hoor ik dat weer blijf ik dan voorruit rijden is het weg maar der zit speling op mijn draagarmen.
    Ook is de Z-bar of hoe dat ding ook in NL heet ingescheurt aan de bestuurders voorkant,die zit in het subframe waar de motor op rust gestoken aan de voorkant en zit met een dikke moer 22 of 24 of iets aan de voorkant in het subframe gestoken die begint nu in te scheuren aan de bestuurders kant.

    Ik rem nu rustig met het idee als ik de bak verwissel van 3 naar 4 gang (wat ik al gedaan wilde hebben maar weer geen tijd :() de motor en bak eruit haal en dan verwissel ik ook gelijk het subframe voor een gaaf exemplaar,die ik versterk op mijn manier met een dikke 5mm plaat die ik vol las ipv dat gammel stukje wat er nu voor op zit.

    #17527945

    En dan nog de achterkant beter laten remmen. Maar dat had je toch ook al klaar liggen. Remdruk regelaar zou voor jouw geen overbodige luxe zijn.

    #17527946

    Tijd is een groter probleem,we zitten nu tot december/vriezen vollop in de rozen rooi tijd en ik heb geen uren de tijd.

    Ik heb de remklauwen die erop moeten klaar liggen alleen geen tijd.

    Bv gisteren regende het als gek hier (51mm) en als je dan door een binnenweg rijd en je remt,hoef je het pedaal maar aan te tikken en voor blokkeert het op die zachte modderlaag van de binnenweg.

    Op asfalt remt het hoe een gek,alleen op natte binnenwegen of sneeuw verwacht ik geen leuke dingen,al heb ik nog geen sneeuw gehad.

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 61)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.