Verbruik koelvloeistof opel zafira tourer 2012 1.4 turbo cosmo

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Verbruik koelvloeistof opel zafira tourer 2012 1.4 turbo cosmo

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #18351687

    Ik heb sinds een maand een opel zafira tourer 1.4 turbo 120 pk cosmo uitvoering in  mijn bezit.

    Ik heb er inmiddels 1700 km mee gereden maar heb er al bijna 1 liter koelvloeistof in moeten doen.

    Kreeg de melding koelvloeistof bijvullen op display en expansievat was geheel leeg. Bijgevuld maar lijkt mij niet goed.

    Motor rookt niet uit de uitlaat. Motor wordt normaal warm en schommelt niet in temperatuur. Olie niveau blijft ook gelijk.

    Iemand ervaring met dit probleem of is dit een bekend probleem bij deze motoren?

    Groeten Frido

     

    #18351688

    Bekende plekjes waar ze kunnen lekken zijn.

    Waterpomp

    Waterhuis links voor op het blok

    En de toe en afvoerleidingen op de turbo.

    En nog veel meer plekken zijn mogelijk natuurlijk.

    Maar deze 3 komen het meeste voor

    #18351689

    Bedankt voor uw antwoord. Ik zie alleen geen koelvloeistof op vloer of straat liggen…

    #18352049

    Zie je wel een aangekoekt spoor bij de punten die testdrive aangeeft vaak lekt het zo gering dat je alleen opgedroogde sporen ziet en geen vloeistof onder de auto.

    Is de auto al eens afgeperst

    #18352063

    Auto is al afgeperst niks gevonden. Ook geen lekkages waargenomen en ook geen koekranden of sporen van lekkage te zien.

    Ik vond hem de afgelopen dagen wel wat roken, maar misschien kwam dat omdat het kouder was…

    #18352077

    Met de kou roken is normaal als je je oliepeilstok eruit haalt hoe zit deze er dan uit zie je bijvoorbeeld water druppels.

    In de garage testen we dat door een aansteker onder je oliepeilstok te houden direct op het uiteinde waar de olie zit.

    Als er vloeistof in de olie zit dan zal je olie op je peilstok gaan spetteren.

    Zit er geen vloeistof in dan gebeurt er uiteraard niets

    #18352095

    Helaas niets te zien op de peilstok, alleen maar olie

    #18352097

    Wat een echt zwak punt is en veel voorkomend bij de 1.4 turbo is de waterpomp ik zou het gewoon goed in de gaten blijven houden.

    Radiateur ook goed nagekeken??

     

    #18352149

    Had een vergelijkend euvel met mijn Tourer uit 2014. Melding in mijn scherm wegens een te laag koelvloeistofniveau.

    Dit is vandaag hersteld. Kosten € 282 (vervangen koelwaterverdeelhuis en slang).

    #18352151

    Oké bertkb bedankt voor je bericht.

    Kon jij ook geen lekkage vinden? Verbruikte de auto na x aantal km koelvloeistof zodat je reservoir langzaam weer leeg liep? Dan kan ik dit bij mijn garage aangeven. Alvast bedankt.

    Groeten Frido

    #18352152

    Niet op gelet. Ik had nog niets met de melding op de display gedaan (was afgelopen maandag). De dag erna was deze uit beeld en heb er geen aandacht aan besteed. De auto was gisteren in de garage voor iets anders en daar is het door de monteurs gesignaleerd (weet niet of dit via de display is geconstateerd of het oog van een van de monteurs).  Reservoir was in ieder geval leeg en omdat er dringend was geadviseerd niet te rijden en er gelukkig een mogelijkheid was dat dit vanmorgen hersteld kon worden , is het nu opgelost.

    #18352504

    Had dit maandag ook   Tourer uit 2012.

    Herstel dealer onder garantie :applause02:    (koelwaterverdeelhuis en slang)

    #18354330

    Vandaag weer bijna 1 liter bij gegooid. Auto is afgeperst geen lekkage waargenomen. Alle bovenstaande plaatsen zijn droog. Nergens uitwendige lekkage te vinden door garage en dealer. Olieniveau is goed en niet melkachtig…

    Wat kan dit nog meer zijn?

    #18354451

    Is het niet gewoon de dop die niet in orde is ?

    Als ze afpersen, zetten ze een apparaat op de plek waar normaal je dop zit, als ze absoluut geen drukverlies hebben na een nachtje staan onder druk, dan lekt er verder niks -> ergo: logisch gevolg moet dan zijn dat het de dop is waar het normaal via weglekt, want dat is het enige dat anders is tijdens niet afpersen..

    Het is natuurlijk wel essentieel dat de garage geen drukverlies waarneemt. Dat is wat anders dan het nergens zien lekken..

     

    Gr,
    The Duke

    #18354452

    Koud en warm afgeperst? Ivm met uitzetten van de materialen.

    #18354453

    beetje raar dat je zoveel koelvloeistof verliest en niks waarneemt. motor kan maar op 2 manieren lekker naar buiten wat volgens de garage niet waarneembaar is en inwendig.

    in het begin las ik dat je wel rook zag maar je dacht dat het door de kou kwam. hebben ze je koelvloeistof ook gemeten op aanwezigheid van olie en of uitlaatgassen.

     

    #18354454

    loopt de motor mooi regelmatig.

    wat anders nog een optie is om met een endoscoop ( ik hoop dat ik het goed zeg ) via je bougie gat naar je zuiger/ kleppen te kijken als er koelvloeistof via deze weg verdwijnt zal 1 van de 4 zuigers en of kleppen schoner zijn dan de andere

    #18354537

    Ik heb geen idee hoe de auto is afgeperst. Hij moet 17 april weer heen. Ik vind overigens wel dat hij nog steeds veel rookt als ik 15 min rijdt hij nog steeds wit rookt…

     

    #18355090

    Nog steeds niet opgelost, beging toch wel angstig te worden nu. garage kan niks vinden en heb inmiddels al 3x me reservoir moeten vullen zonder dat er ergens lekkage te zien is…

    #18360309

    Beste Fridov,

    Het zou kunnen zijn, dat het koelvloeistof reservoir lek is. Heb ik een maand geleden ook gehad. Kostte mij €100,–.

    Dit is een bekend probleem bij dit type auto’s.

    Reden dat de auto dampt is het feit, dat die koelvloeistof op een gloeiend heet blok komt en deze verdampt.

     

    Succes ermee.

    #18361014

    Idd koelvloeistof reservoir was lek, haarscheurtjes.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.