Sinds een tijdje verbruikt mijn Astra F Station uit 1996 met 1.4NZ motor meer benzine dan mij lief is. Was eerst het winterverbruik (meestal tot eind april) 1 op 13.8, nu mag ik blij zijn als ik 1 op 12 haal!
Ik had het vermoeden dat het aan de uitlijning zou kunnen liggen (stoeprandje gepakt in de winter tijdens een uitwijkmanoeuvre, velg was krom en vervangen), en bij de laatste beurt (2 weken geleden) is de auto daarom uitgelijnd (was echter weinig mee mis, heb dus niet voor het uitlijnen hoeven betalen gelukkig). Het verbruik is daarmee echter niet omlaag gegaan. Ik rijd veel lange ritten op de snelweg, en geef pas goed gas als de motor warm is.
Ik heb zelf ook nog even nagekeken (op basis van andere posts hier op het forum): Er zit geen mayo in mijn koelsysteem, en het ruikt niet naar uitlaatgas, dus de koppakking is in orde. Ook zit er geen sludge in het motorblok (olie is vervangen 2 weken geleden). Koelventilator slaatals altijd aan bij 95 graden, en gaat ook daaronder weer uit.
Enige verklaring van mijn kant kan nog zijn dat ie nog op zijn winterslofjes staat, maar dat veroorzaakt dan toch niet zo’n absurd veel hoger verbruik? Druk in de banden is ongeveer 2,5 bar, dus rijd ook niet op te zachte banden.
Wie heeft enig idee waar ik nog naar kan kijken en wat het kan zijn??