Verbouwing van de E Cabrio-R C20XE – In de Primer

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Verbouwing van de E Cabrio-R C20XE – In de Primer

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264215

    Oooit hier een verbouw topic gehad.

    Misschien leuk om het te delen.

    Fototjes moet ik nog eens uploaden.

    Het is oorsprongkelijk een 93 Zeeblauwe Edition Cabrio met c20ne blok erin. Gekocht in 2003 dus nu inmiddels 11 jaar in bezit.
    In 2005 vebouwt en in 2007 was deze klaar.
    Nu heb ik in de loop der tijd heel wat tegenslagen gehad, met schades en dergelijke. Nu gaat ie dus voor de tweede keer onder het mes.
    Dus nu ben ik van plan om heel de auto weer over te spuiten in een nieuwe kleur, maar welke kleur het moet worden :swear wordt weer een groot probleem.
    -andere voor bumper erop en wellicht een andere achterbumper of aangepast. maar deze stoort me niet zo te wijzegen.
    Alleen nu ga ik hem dus ook zelf lakken, gewoon omdat ik het leuk vindt.

    Motorische ook nog wat plannen,

    Grt,
    A

    #18219040

    Hey artuur was het toch ? kan me je topic nog wel herinneren.

    vond het een pracht van een auto maar met de tijd vind ik originele bumpers toch beter staan.
    mijn eigen cabrio staat nu ook al meer dan een jaar stil en moet opnieuw worden aangepakt. veel roest helaas.

    ik ga je topic volgen succes!

    #18219041

    Dat klopt sebas,

    Het was vroeger zo. Maar ja, de handen gaan jeuken en dan wil je een Einzelstuck maken.

    Na Heul Veul las en leer en plaatwerk momentjes, werdt het dit.

    Bij de Spuiter.. in 2006 dus (dat heeft toen ook zo vreselijk lang geduurt)

    Nadat ik terug kwam na het trouwen in polen in 2007 wilde ik op een mooie zaterdag middag even naar de sloop en toen racede er een auto door de straat. Ik zag hem niet mijn fout dus. Een Vette deuk dat was erg balen maar ja als dat alles was.

    Een jaar later auto bekrast,

    En twee jaar geleden ….een horror voor elke auto liefhebber. ik was er toen eigenlijk een beetje klaar mee.
    Ik wilde eigenlijk gewoon een auto lelijke golf die vol zat met deuken.
    Maar ja, daar ben je ook wel snel van genezen.

    Recent heb ik het weer opgepakt en besloten om een andere voorbumper te monteren
    Dit heeft natuurlijk ook wel weer de nodige arbeid, het is wel gelukkig bijna klaar. :thumbup

    Ik begrijp ieder heeft zijn eigen smaak en ik ook, ik hoop dat het gewaardeerd wordt.

    #18219042

    He gozer

    was je er weer

    gaaf dat je er weer mee verder gaat

    persoonlijk had k alles gelaten zoals het was maar dan met astra gsi bumpers

    maar jou kennende komt dit ook wel weer goed

    #18219043

    Deze auto ken ik nog wel :wors

    Volgens mij ga je hier weer iets moois van maken :thumb

    #18219044

    zo de gtc bumper staat hem niet mis..

    #18219045

    Staat hem prachtig zo, bovenkant bumper nog aan laten sluiten op de rest en een mooie lip er onder dan ziet hij er nog veel mooier uit als met dat universele ding :thumb

    #18219046

    @Gsifreak wrote:

    zo de gtc bumper staat hem niet mis..

    Is een 5deurs / station voorbumper ;) GTC en Twintop zijn spitser.

    Dit heeft potentie, enkel denk ik wel dat het mooiste is om de motorkap ook gelijk af te voeren. Zo met de kap open staat de neus mooier als met de kap dicht.

    #18219047

    @modfreak wrote:

    Dat klopt sebas,

    Het was vroeger zo. Maar ja, de handen gaan jeuken en dan wil je een Einzelstuck maken.

    Na Heul Veul las en leer en plaatwerk momentjes, werdt het dit.

    Bij de Spuiter.. in 2006 dus (dat heeft toen ook zo vreselijk lang geduurt)

    Nadat ik terug kwam na het trouwen in polen in 2007 wilde ik op een mooie zaterdag middag even naar de sloop en toen racede er een auto door de straat. Ik zag hem niet mijn fout dus. Een Vette deuk dat was erg balen maar ja als dat alles was.

    Een jaar later auto bekrast,

    En twee jaar geleden ….een horror voor elke auto liefhebber. ik was er toen eigenlijk een beetje klaar mee.
    Ik wilde eigenlijk gewoon een auto lelijke golf die vol zat met deuken.
    Maar ja, daar ben je ook wel snel van genezen.

    Recent heb ik het weer opgepakt en besloten om een andere voorbumper te monteren
    Dit heeft natuurlijk ook wel weer de nodige arbeid, het is wel gelukkig bijna klaar. :thumbup

    Ik begrijp ieder heeft zijn eigen smaak en ik ook, ik hoop dat het gewaardeerd wordt.

    als je t mij vraagt wordt je smaak er niet slechter op
    vind deze bumper iedergeval nu al mooier dan de vorige :wors

    blijf t ook wel ff volgen :thumb

    #18219048

    ziet er goed uit.. :thumbup . lijkt wel verdacht veel op de kadett cabrio die ik pas gekocht heb.. :jerry

    #18219049

    ziet er goed uit.staat hem idd goed zo’n voorbumper :thumb

    #18219050

    Ahh heb jij hem :) leuk om te weten.

    als je nog info wilt hebben over het correct spuiten van de kleur e.d. kan ik je dat vertellen als je dat al niet van Chris hebt begrepen.

    Vanavond of vrijdag gooi ik de distributie riem even los om de stoters schoon te maken. Ze blijven in de opwarm fase wat hangen. Pas als ik 40km ff flink door heb gereden is het even weg.

    #18219051

    hey die art.laatste wat ik hoorde is dat de keskins ineens verdwenen waren :shock: :( ..suc6 met de wederopbouw

    #18219052

    Ja dat was balen, maar was gelukkig allrisk verzekerd dus had mazzel.

    FF een klein updateje

    Voorbumper is zo goed als klaar, nu nog plamuren.
    Verslepen nokkenassen zijn binnen volgende week verstelbare wielen. Nu nog even vulplaatjes scoren.
    heb ze al getekend maar misschien kan ik ze ergens gewoon kopen.
    Even goed de nokken inmeten. Dat wordt nog even spannend pff moet ik door heel de materie heen.

    #18219053

    Nou dat heb je er dus van om, koop je kent cams 272/272 krijg je verslepen nokkenassen met een heel ander profiel :???: :shock:

    Dus…

    nou ja ff kijken wat het is dan ze zien er wel aardig uit.

    Als het goed is .. denk ik dat ik het goed heb gedaan.
    Als tenminste de kruk duratie of hoek in graden de helft is als de nokkenas.
    Dus de duratie in graden van de nok moet x2

    Hier de max lift van de inlaat

    Dus volgens mijn graden kaartje

    inlaat
    0mm 230 graden
    1mm 202 graden
    10.289mm 154 graden
    1mm 103 graden
    0mm 85 graden

    uitlaat
    0mm stom genoeg niet opgeschreven opnieuw dum fuck.
    1mm 182 graden
    10.349mm 230 graden
    1mm 271 graden
    0mm 311 graden

    als ik de inlaat bereken
    dan lees ik 230 – 85 mm = 145 x2 (nok tov de kruk) = 290 graden duratie… das heftig lijkt me voor hydro’s

    #18219054

    Kan iemand mij dit vertellen ?

    1. hoe bepaal ik hoeveel overlap geef en/of lift in bdp ? (met verstelbare wielen)
    2. Top hat shims of lash caps genaamd – ik mis dus 1 en 1,8mm

    Een volgens mij respectabele revisie man zegt neuh is niet nodig, een ander waar ik reeds een vliegwiel heb laten afdraaien zegt ja 1,8 is wel veel dat de hydro stoter deze moet opvangen.
    Nu wilde ik deze of zelf laten maken of het liefst kopen omdat ze waarschijnlijk gehard zijn.

    nu verkoopt AVL Schrick deze in 1mm (dus das goed)
    en QED Motorsport ze in 1.905 mm (0.075″) is dit een probleem lijkt me niet denk ik. – of toch misschien wel ?

    de tuner waar ik reeds wat werk heb verricht die zegt: ik maak ze van 316L .. dat snap ik dus niet dat is net kauwgom het is een plaatje van een mm natuurlijk waar denk 75kg druk elke keer op komt. ik zou eerder zeggen staal 52 of 1.4057

    #18219055

    En jij denkt dat je hier het antwoord gaat krijgen wat je zoekt? Op een enkeling na, denk ik dat je er zelf inmiddels meer vanaf weet.
    Ik geef je meer kans op Migweb bijvoorbeeld.

    Is terug sturen geen optie en alsnog je 272 kents halen niet een makkelijker plan?

    Betere bumper btw!

    #18219056

    Was misschien ijdele hoop , heb soms wel het idee dat het nog steeds is als vroeger, zoek het lekker zelf uit – alsof er hier op competitie niveau wordt gesleuteld.
    Kennis idd wel beetje meer als 10 jaar geleden.

    Terug sturen wordt lastig denk ik .( EBay )
    Ik heb nog steeds die krukas die er ook in moet. Kan jij je dat herinneren? Heb nu ook een DIY tb setje liggen.

    Ik probeer nu alleen koste wat het kost die storing uit mijn auto te krijgen. Echt alles is zowat geprobeerd.

    #18219057

    Ik had eerder een Excel sheet waarin je data kon ingeven, waarna deze automatisch een aantal zaken zoals overlap uitrekende. Er zijn ook een hoop sites op internet te vinden die veel informatie geven, hoe je dit kan berekenen, bijvoorbeeld:

    http://members.uia.net/pkelley2/Overlap.html

    https://www.rbracing-rsr.com/camshaft.html

    Wat betreft de klepspeling, ik heb weleens gelezen dat bij een C20XE/LET de minimale diameter van de nokkenas niet onder de 31,5 mm mag komen, anders kan de stoter het verschil niet meer opvangen. Als de diameter meer als 31,5mm zou bedragen, zou dit voldoende moeten zijn.

    Mocht je shims nodig hebben, dan moeten deze inderdaad wel gehard zijn, zeker RVS zal op redelijk korte termijn vervormen/inlopen.

    Je kan als de kop nog gereviseerd moet worden, ook de klepzittingen iets dieper laten leggen.

    #18219058

    Dat is handige info, ook om de nokkenas te bepalen.

    een stok is 30,2 in het dia dus zeker wel nodig. die andere is 32 dus wellicht net randje.
    Ik ga even met die calculator aan de slag. bedankt. :wors

    #18219059

    Maar in principe zou de hydraulische stoter een verschil tussen 34mm (origineel) en de 31,5mm (uiterste) op kunnen vangen. Als je dus met de shimms ergens tussen deze 2 waarden uitkomt, moet je goed zitten.

    #18219060

    Ja dat weet ik nog wel, die nachtelijke til-sessie 4/5 jaar geleden. ;)

    #18219061

    Ben je al over de kleur er uit ?
    Porsche orange is wel vet

    #18219062

    Even weer een update,

    Vrooooegah, liep die stationair onder de 1000 toeren. Nu lukt het gewoon niet.
    Nu keek ik naar een oude foto hoe ik de distributie toen had staan. ( ja simpel he)
    (Toen 2006)Telde ik 20 tanden links na de markering en vondt het toen al een debakel omdat de markeringen naar verschillende bronnen altijd iets naar binnen stonden.

    Hier heb ik 2000km mee gereden en toen bleek er toch best wel een scheur in het onderblok te zitten(uit schade auto)
    hierna heb ik redelijk basis een nieuw onderblok opgebouwd.

    Nu wilde ik voor ik met alle tuning zaken begin het ding redelijk goed laten lopen.
    Nu telde ik bij mij nu 19 tanden op de zelfde wijze en staan de wielen zoals ‘veel’ zeggen iets naar binnen. Nu lijk ik dus best wat overlap te heb en loopt ie dus best wat rommelig stationair als ie in opwarm fase zit. BEHALVE de eerste 30 sec na het koud starten.
    Nu verwacht ik eigenelijk dat de kop toch is gevlakt en wellicht dit onderblok ook ooit eens. Waardoor de timing toch net iets meer uit staat. Gisteren dit nog even terug gecorrigeerd naar de 20 tanden waarbij de uitlaat naar het streepje staat en de inlaat voor het streepje. TDC of BDP nog even goed geverifieerd, alles gemonteerd en de motor loopt een stuk netter. Ik zou niet zeggen meer vermogen juist omdat er minder overlap is.

    Nu dacht ik aan het volgende, nu al de verstelbare poelies monteren en afstellen.
    gewoon met 20tanden en de uitlaat iets vervroegen.
    Nu wordt het nog wel even een zoek tocht hoe dokter Indra dat blok standaard heeft laten lopen om de zo juist en standaard mogelijke instelling te krijgen.


    @jeroen

    Daar moet die kruk nu in komen.

    @ Manta-Aero
    Als het goed is heb ik deze week de shims en ga ik het nog ff dubbel check :wors voor de info.


    @RamSwa72

    Ja gelukkig wel, die Porsche orange is ook erg leuk. en dat is nu het probleem. Omdat het nu kan en ik wil er net als nu na 7 jaar toch ook wel zo iets hebben van ja … vindt ik nog steeds een mooie kleur.

    er stonden een aantal kleuren op het lijstje. :D
    Sepang Bronze (BMW 5)
    Electric Orange (focus)
    Ferrari FF Silverstone
    maar het wordt Champagner Quartz Metallic :D

    #18219063

    Zo even weer een klein updateje,

    wel grappig, ik heb dus de klep shims mogen ontvangen. 1,4mm dik dus dan zou 1mm en 0,4mm hydraulisch gecompenseerd worden.

    Maar om nu te controleren of dat de plaatjes hard genoeg zijn. heb ik gebruik gemaakt van wat meetapparatuur.

    Een Microhardheids tester.

    Hier wordt dus met een klein vierkant blokje een kracht van 1kg op het matriaal uitgeoefend en dan bekijk je hoe groot de afdruk is onder de microscoop.



    Deze methode wordt gedaan op de methode van Vickers, dan heb je dus een hele lijst met tabellen.

    Uit eindelijk kom ik op een hardheid van 800 uit wat grofweg omgerekend naar treksterke 2300 Mpa /mm2 is. Harder als lagermatriaal dus heeft zeker een oppervlakte behandeling gehad.

    Een langverhaal kort ;) de plaatjes zijn safe om op de kleppen te worden gelegen.

    In goede informatieve link voor het inmeten is ook deze.
    http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/engines/tuning/cam_timing.htm

    Moet alleen nog even uitzoeken hoeveel lift er in 110* voor TDC is en of dit het zelfde is. (zal wel zo zijn).
    Maar omdat het een assymetrisch profiel is moet ik nog even uitzoeken hoeveel lift ik deze zal geven in TDC als ik uitga van maximale lift van 110* voor en na TDC.

    Nog even meten is dan weten dus.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.