Velg zit vast

Forumindex Forums Modellen Astra Velg zit vast

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230029

    Hallo iedereen!

    Even een snel vraagje.
    Ik wilde gisteren mijn banden (met velg) van voor naar achter plaatsen en die van achter weer naar voor. Want achter heb ik meer profiel. En aangezien ze voor Zuid-Limburg weer sneeuw melden, leek het me gewoon handiger!

    Nou probeerde ik gisteren de velg linksvoor eraf te halen, maar die zit muurvast. En dan niet op de bouten, maar de velg zelf. Ik heb alles geprobeerd maar niks hielp.

    Heeft iemand misschien tips??

    Alvast bedankt en iedereen alvast een goede jaarwisseling toegewenst!

    groeten,

    Dave

    #17780712

    Aluminium velgen gaan oxideren, en hierdoor vast zitten.

    Wat je kan doen:

    1 Zet de auto op de krik, haal de wielbouten los,en sla met een grote rubberen hamer aan de binnenkant op het wiel/velg.

    lukt dit niet, dan is onderstaande optie iets ruiger, maar doeltreffender.

    2 Draai alle bouten handvast, en hierna 3 omtwentelingen los. Ga met je auto rustig rijden op een open plek( parkeerplek) en ga slingeren.
    Als je een kleine klap hoor is je wiel los. Stop onmiddelijk, en demonteer je wiel.

    Om dit in de toekomst te voorkomen, kan je koperwet tussen de velg en de naaf smeren.

    #17780713

    OK, bedankt!
    Dan ga ik dat maar eens proberen vanavond.
    Kan ik weer die hele zooi gaan uithalen… Compressor, Bouwlamp, Krikset, enz. enz. Hahahaha! Je moet er wat voor over hebben!

    Alvast bedankt!

    #17780714

    Krik de auto op, draai de bouten los en draai het wiel en geef er wat tikken op buitenzeide van de velg met een rubber hamer, dan komt deze vanzelf los.

    #17780715

    @Haasje17

    Dat heb ik gisteren dus al gedaan. Er zit gewoon geen beweging in.

    Ik denk dat ik vanavond de raad van Senatorman maar eens ga opvolgen.
    Alleen het rondrijden op een open terrein zal niet gaan lukken. Hier ligt op de parkeerplaatsen nog ongeveer 30 tot 40 cm sneeuw.
    En in de staat is het al helemaal puinhopen!

    #17780716

    hallo,

    tussen de spaken van de velg door een beetje wd40 of andere kruipolie tussen de velg en je schijf spuiten .

    is die de andere dag los , werkt hier bij mij ook altijd.

    mvrg Rob

    #17780717

    Ik heb al gebeld met de bandenspecialist! Voor een 10tje doet hij het voor me!
    Dan hoef ik niet in de kou te staan en de spullen weer uit te halen!

    Is op dit moment makkelijker! Wordt het zijn probleem! Maar die zijn daar toch net iets handiger in!

    #17780718

    en als dat allemaal niet lukt
    op de krik, bouten eruit, en met een groot stuk hout de boel proberen los te slaan
    is een beetje hobby achtig, maar als verder niets lukt, is dat nog beter dan dit met een voorhamer te doen

    #17780719

    Ik doe het altijd op het werk zo: op de brug, 1 wielmoer er iets op, en vol met de hak erop trappen gewoon achterwaarts. Werkt altijd goed hoe vast ze ook zitten:P

    #17780720

    probeer anders je moeren er op te draaien zover dat die net niet vast zit en laat je krik zakken misschien dat die door het gewicht van de auto net los schiet.

    en anders een beun manier , je bouten een klein beetje los ,een paar meter rijden en dan hard remmen .

    #17780721

    met een hamer gaat indd. nog altijd het beste.
    naaf van de velg goed opschuren als je hem eraf hebt.
    de naaf waar je velg op komt ook goed schuren.

    niet bang zijn en gewoon rammen;)

    #17780722

    Had ik ook bij mijn vorige vectra a , gewoon koevoet gebruikt lukte ook.

    #17780723

    hou er wel rekening mee als je de kalen banden van voor naar achter gaat zetten dat je achterkant sneller gaat uitbreken in de bocht ,je staat zo achterstevoren .

    #17780724

    Ik had de auto opgekrikt (goed op blokken zetten!) dan de moeren in mijn geval iets los, en onder de auto gaan liggen schoppen tegen de velg/band aan de binnenzijde, door het schoppen gaat hij draaien en dan pak je hem rond om.
    Daarna zat hij een keer nog vaster en ben ermee gaan rijden met de moeren iets los en klonk daar ging ie met wat sturen.

    #17780725

    Als je daarmee niet gewend ben is dit inderdaad een mooi aandachtspunt b07.

    Ik heb zelf altijd de beste voorop leggen, maar weet daarmee ook hoe de auto reageert.

    willem

    #17780726

    Snijbrander gaat ook wel……..:P

    wat b07 heeft getypt is zeker waar moet je wel rekening mee houden
    Hier is een filmpje van michelin http://www.youtube.com/watch?v=BaXXrKFJctU zie je het verschil met goede op vooras en goede op de achteras

    #17780727

    [rquote=1825328&tid=139161&author=wim-v6]Als je daarmee niet gewend ben is dit inderdaad een mooi aandachtspunt b07.

    Ik heb zelf altijd de beste voorop leggen, maar weet daarmee ook hoe de auto reageert.

    willem[/rquote]Ik ook, en met kale banden moet je niet rijden, ik wissel ze met de winter/zomerbanden wissel, meeste profiel voor, andere achter, en dan vaak 4 nieuwe.

    #17780728

    in principe stuur je met je achterwielen he;)

    #17780729

    de beste banden hoor je achterop te hebben. het is makkelijker om onderstuur te corrigeren dan overstuur tenzij je natuurlijk goed met overstuur overweg kan :)

    #17780730

    Nou, het is gelukt hoor!
    Alleen zaten ze vaster dan jullie waarschijnlijk denken.
    Per band zijn ze zeker 5 minuten bezig geweest om deze los te krijgen.
    Er zijn blokken hout en een hele grote moker aan te pas moeten komen.
    Maar ze zijn mooi omgelegd.

    Wat ik hierboven trouwens lees klopt niet helemaal.
    Mijn voorste banden zijn niet kaal. Ze hebben alleen minder profiel dan mijn winterbanden die achterop lagen. Voren zaten 4 seizoenen Vredestijn Quadrac 4 en achter lagen Vredestijn Snowtrac op. Dus mij leek het logischer om deze te wisselen zodat ik (met name) meer grip heb bij het wegrijden na bijvoorbeeld het parkeren.
    Hier in Zuid-Limburg lig nog veel van die “sneeuw-drap” op de parkeerplaatsen.

    Trouwens, ze hebben me de naven opgeschuurd en mooi ingespoten, zodat dit niet meer voor kan komen. Als het weer beter is, zal ik de naven mooi invetten met kopervet.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.