Vectra V6 Turbo

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 40)
  • Auteur
    Berichten
  • #17247925

    Beste medeweggebruikers,

    Ik heb besloten om voor een restauratie-project te gaan in tegenstelling tot de eerder geplande Corsa OPC.
    Hierbij wil ik gaan voor mijn favoriete Opel-model, de Opel Calibra. Dit icm met een heerlijk sterke en snelle motor wat in de richting komt van een 2,8 tot 3,2L motor.
    De motor wil ik dan volledig (laten) reviseren en daarna aanpassen naar een mooie kracht / levensduur-verhouding :P
    Voor zover heb ik nog niets concreets, maar wil ik eerst alles op een rijtje :)
    Ik zou graag al mijn vragen in dit topic willen zetten betreffende deze opbouw. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

    Vooralsnog een paar kleine vragen wat betreft mogelijkheden…

    1) In hoeverre is het mogelijk om een V6 aan te leggen naar een 4×4? En anders een RWD?
    2) Is er met een V6 nog ruimte voor airco? Ruimte lijkt mij aardig vol met zo’n groot blok erin.
    3) Wat zou een mooie keuze zijn als motor voor in een Calibra, uitgaand van 2.8 tot 3.2?
    4) Ik zou er graag een bi-turbo van willen maken (zelfde formaat turbo), welke compressie kan ik dan het beste aanhouden? L? S?

    Alvast bedankt voor de antwoorden.

    #18010533

    3.2 is een laag Compressie motor…

    de 2.8 is een Can-Bus gestuurde motor, kan je qua standaard computer niks mee.

    Willem

    #18010534

    Wordt dus in de richting van een Y32SE?

    #18010535

    Y32SE Z32SE, of een Y26SE, is ook laag compressie

    De SE motorne hebben een verhoduing van rond de 10,1:1 de XE motoren een verhouding van 10,8:1

    Willem

    #18010536

    Welke bak kan/moet ik daar dan aan hangen?

    #18010537

    F25, what else….??

    De f28 is nog gevloeiger als de andere Getrag zusjes, + dat je je motor moet verleggen..

    willem

    #18010538

    Neem aan dat ik dan nog wel de 4×4 of RWD kan toepassen?

    #18010539

    4×4 dan zou je toch een F28 moeten zoeken, Succes met zoeken dan maar…

    Willem

    #18010540

    En alleen RWD? Is dat ook mogelijk?

    #18010541

    mijn speeltje; is een calibra 4×4 met x30xe blok waarop (na de rdw keuring) een single low-press turbo t26 komt (boven versn bak)

    f20 4×4 bak met aangepaste internals (kadett gsi) en gelockte verdeelbak (is niet zeker of dit overleeft, anders gaan we naar f28)

    en hier het v6 blok erop; past zonder problemen moet alleen een beugel worden gemaakt vanaf de verdeelbak naar het blok zelf

    is meer dan genoeg ruimte over om de orginele aircopomp van de v6 te laten zitten
    eniste is dat je waarschijnlijk geen 2 turbo’s en een verdeelbak kwijt gaat raken hier is de ruimte net te kort voor (tenzij je een spagetty spruitstuk maakt en het hoger uit laat komen)

    #18010542

    Ik werk met een basis van een X30XE met Saab krukas en drijfstangen, Mahle zuigers en een aangepaste F23 bak.

    Alles is mogelijk, zoalang je maar vooraf weet wat wat je wilt en genoeg budget hebt.

    #18010543

    Wat ik wil is me wel duidelijk, en het budget hou ik op 10k a 12k en daar bovenop 3k aan eventuele extras… Dit is inclusief de kosten van het voertuig en het opknappen ervan…
    Dat met de turbo’s gaat wel goed komen ;)

    Kan me alleen niet voorstellen hoe zo’n bak eruit ziet of aangepast is voor 4×4. Zo’n bak zit toch normaal op een Calibra Turbo? Of is dat een F28?

    #18010544

    Ik heb een Vectra en gewoon FWD. Alleen de F28 kun je gebruiken met tussenbak voor 4*4, en die zat idd op de Calibra en de Vectra A Turbo

    #18010545

    Vergeet niet dat de Vectra en Calibra ook met 4×4 en 2 liter met F20 geleverd is. :sleeping

    #18010546

    F20.. Ben benieuwd hoelang dat heel blijft. Zeker icm V6 & turbo.

    #18010547

    Kan zo’n bak van een Omega er niet op? Dat het dus puur RWD is… Motor moet dan wel in de lengte, weet niet of dat past?

    #18010548

    alles is passend te maken.

    Groeten.

    #18010549

    @Jerremy wrote:

    F20.. Ben benieuwd hoelang dat heel blijft. Zeker icm V6 & turbo.

    haha, ik ook. maar er is maar 1 manier om daar achter te komen… :jerry
    (en blaas ik hem op ga ik alsnog voor f28)

    #18010550

    @kadett4x4 wrote:

    alles is passend te maken.

    Groeten.

    moet nog wel redelijk blijven he ;) ik ga geen grote stukken uit m’n schutbord zagen ;)

    #18010551

    Calibra V6 RWD:
    http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=39783″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Niet dat ik het kan lezen, maar plaatjes kijken is vaak nog duidelijker. :thumb

    #18010552

    Dat is nog wel te doen wat betreft plaatwerk :) dit is meer de richting die ik op wil als 4WD te moeilijk wordt :)

    Denk dat de dubbele turbo er zo beter in past dan wanneer de motor er dwars in ligt (standaard FWD).
    Is dat een R25?

    #18010553

    @Klopper wrote:

    Dat is nog wel te doen wat betreft plaatwerk :) dit is meer de richting die ik op wil als 4WD te moeilijk wordt :)

    dit is vele malen meer werk dan 4×4. ;)
    met 4×4 zit je puur met een paar steuntjes die je pas moet maken maar aan de body hoeft weinig tot niks veranderd te worden
    (ervanuitgaande dat je een 4×4 body heb, anders tunnel aanpassen)

    bij rwd moet het hele schutboard wijken en daarvoor ook de verwarming e.d. verlegd worden
    tevens zit je dam met de aandrijfas die op maat gemaakt moet worden en het a-diff zal ook verbouwd moeten worden ;)

    kwa twin-turbo is het met een rwd inderdaad wel makkelijker ;)
    is hier waarschijnlijk een r25 of r28 versnellingsbak gebruikt uit de omega

    #18010554

    Zit er nu maar aan te denken om het gewoon in fases te doen ipv alles in 1 keer… Eerste tijd nog even een standaard bak eraan en FWD, en naar verloop van tijd over op een 4WD of RWD… Turbo zal al wel een optie zijn :P

    Motor (Y32SE) heb ik al gevonden… Misschien dinsdag even halen… Deze reviseren en daarna de auto + versnellingsbak opzoeken :)

    Zijn er wat betreft koppeling ook nog beperkingen. Bepaalde koppeling bij een bepaalde bak, of is dit vrij uit te wisselen? Niet dat ik straks een dure sportkoppeling heb en een bak die er niet op past :P

    #18010555

    Stel; ik ga over van een Calibra C20NE naar de Y32SE + F25-bak… Kan ik dan vrijwel alles gebruiken zoals het bij de C20NE zat wat betreft de steunen en assen? Of kan ik beter voor een C20XE gaan ivm brandstofpomp en al dat soort dingen? En daarbij dezelfde vraag; hoe zit het met de assen en steunen?

    #18010556

    Steunen van een V6 nodig.

    Bak van een V6 nodig.

    Pook V6 nodig

    alle Calibra benzine pompen zijn voor Hogedruk.

    Uitlaat systeem V6 nodig

    Etc etc..

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 40)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.