Vectra – Caravan – Rijbewijs

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra – Caravan – Rijbewijs

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240048

    Hey mensen,

    Misschien niet de juiste plek, maar het gaat om een Vectra GTS en een te trekken caravan.

    Wie o wie kan mij hierbij helpen? Ik heb geen E achter B en kom geloof ik net 7 kilo te kort. Iemand tips/tricks hier over? :D

    De regels:

    Rijbewijs B met aanhangwagen
    Met een rijbewijs B mag u een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen. De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kilo.

    In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:

    De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
    De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.

    GTS is op kenteken 1293 kilo ledig gewicht, de caravan maximaal toelaatbaar gewicht 1300 kilo (Ledig 1050 kilo) En bij elkaar komen we bij lange na niet aan de 3500 kilo.

    Ik heb op privé terrein (camping in Frankrijk) een paar seizoenen met een Mitsubishi Pajero 4×4 caravans op een rots/etage camping gereden en zonder E achter B caravans van de stalling in de omgeving naar de camping gereden en tegenwoordig rij ik geregeld met aanhangers tot max 750 kilo (achter de GTS en dit mag qua gewicht, regels en verzekering) Alles zal ik niet weten, maar in mijn beleving wel voldoende om veilig met 90 een lange afstand te rijden.

    Hebben jullie mede vectra rijders tips, tricks of ervaringen mee? E achter B halen is natuurlijk ten alle tijden beter en daar ben ik mij volledig van bewust (Alleen de tijd ontbreekt mij nu om een dag hier voor uit te kunnen trekken)

    Wie o wie wil zijn ervaring/kennis (dus liever geen mening!!!) hier over ventileren over wat het beste te doen met de wettelijke 7 kilotjes?

    #17904789

    oh das niet zo moeilijk

    je kunt bij het rdw een verzoek doen om
    het totaal gewicht van de carravan te verlagen

    even contact opnemen met het rdw
    dan weet je precies wat je moet doen

    maar volgens mij moet je evn je kenteken opsturen
    met begeleidend schrijven waarin je verzoekt
    het laadvernogen van de caravan aan te passen
    zodat je totaal op 1275 uitkomt ofzo

    dan zit je altijd veilig
    kostten zijn volgens mij enkel de postzegels
    voor het opsturen
    dus dat valt nog wel n x mee

    maar ff n belletje naar het rdw dan weet je het 100% cker

    maar dat het op deze manier kan weet ik wel cker want dat
    hebben vrienden van onz net zo gedaan met een paarden trailer
    zat ook op iets van 25 kg vast ;)

    #17904790

    Dank louwe 16 klepper! :thumb

    Ik ga morgen even naar Veendam proberen te bellen! (Of als ze er niet meer zitten het RDW algemeen ;) )

    #17904791

    @1985 wrote:

    Dank louwe 16 klepper! :thumb

    Ik ga morgen even naar Veendam proberen te bellen! (Of als ze er niet meer zitten het RDW algemeen ;) )

    zitten nog in veendam ;)
    09000739

    heb hem in m,n foon staan ;)

    #17904788

    Om het topic netjes af te ronden voor de toekomst (zoekfuncties etc.):

    Ik heb gister een mail gestuurd met mijn vraag en kreeg zojuist (dus binnen 24 uur. !!!Super!!!) al een reactie van het RDW.

    Op de website van het RDW kan je formulieren vinden waar je de aanvraag mee kan laten plaats vinden.

    Voor nu (Juli 2011) staat het op:

    http://www.rdw.nl/nl/particulier/aanhangerofcaravan/aanpassenofrestaureren/Pages/Wijzigentoegestanemaximummassawelofnietkeuren.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #17904792

    wat dacht je van E gewoon te halen doe je tevens wat rij ervaring op.

    we maken al genoeg mee met de caravans langs de weg ,vooral na een uur of 5 rijden buiten nederland dan begind het gedonder .

    ik trek zelf al 20 jaar elke zomer de sleurhut en spreek uit ervaring dat E is niet om te pesten hoor.

    maar tevens een minimaal stukje rij instructie .

    Bert 61 jaar jong en een echte caravan trekker heb 1200 kg achter de Vectra hangen
    maar heb wel B,C,D,E RIJBEWIJS .

    ik ga elk jaar naar Tirol Oostenrijk 1050 km vanuit Hoofddorp heen s,nachts rij om 1600 uur weg en ben om 6 uur aan de camping poort zo,n 13 uur ff autobaan doen ,,en wat daar rijd s,nachts is om te huilen , zeker waneer het gaat klimmen .

    retour rijd ik op de dag dat is nog wat moeilijker drukker .

    en ik zet hem vooruit en achteruit overal dat ding voor je neer hoor ennnn zonder zweten of rooie kop .

    dus beetje rij ervaring met dat ding kan zeker geen kwaad .

    maar dat is mijn idee he

    Bert

    #17904793

    @Famempeters wrote:

    wat dacht je van E gewoon te halen doe je tevens wat rij ervaring op.

    we maken al genoeg mee met de caravans langs de weg ,vooral na een uur of 5 rijden buiten nederland dan begind het gedonder .

    ik trek zelf al 20 jaar elke zomer de sleurhut en spreek uit ervaring dat E is niet om te pesten hoor.

    maar tevens een minimaal stukje rij instructie .

    Bert 61 jaar jong en een echte caravan trekker heb 1200 kg achter de Vectra hangen
    maar heb wel B,C,D,E RIJBEWIJS .

    ik ga elk jaar naar Tirol Oostenrijk 1050 km vanuit Hoofddorp heen s,nachts rij om 1600 uur weg en ben om 6 uur aan de camping poort zo,n 13 uur ff autobaan doen ,,en wat daar rijd s,nachts is om te huilen , zeker waneer het gaat klimmen .

    retour rijd ik op de dag dat is nog wat moeilijker drukker .

    en ik zet hem vooruit en achteruit overal dat ding voor je neer hoor ennnn zonder zweten of rooie kop .

    dus beetje rij ervaring met dat ding kan zeker geen kwaad .

    maar dat is mijn idee he

    Bert

    ik ben het wel met je eens bert dat E er niet zonder reden is, zeker voor het stukje rij-instructie en kijk techniek is het zeker handig.

    maar de ervaring moet je toch op doen tijdens het rijden en niet tijdens het lessen, daar is het te kort voor.

    en of je dat nu hebt gedaan met een aanhanger van max 750 kilo achter de auto of met een caravan maakt in zoverre geen verschil uit in nederland het verschil ga je idd pas zien als je de bergen in gaat maar ook dat moet je leren door het doen maar je moet ook een beetje aanleg en inzicht hebben om met een aanhanger te rijden (groot of klein).

    ik heb zelf ook BCE en rij op het werk ook vaak met geschaarde aanhangers en zet ook alles neer waar je het wil hebben en ben 30 jaar jonger dan jou, dus leeftijd is niet alles ;)

    mijn vader heeft mij ooit eens geleerd als je voor het eerst met een caravan of andere aanhanger gaat rijden, ga dan naar een lege parkeerplaats en ga daar achteruit rijden en kijk en voel hoe de caravan/aanhanger en auto reageren.
    en dat vind ik zelf ook een heel erg goeie tip voor iedereen die nog nooit met een caravan/aanhanger gereden heeft en het toch wil doen.

    #17904794

    :) idd dat E rijbewijs is wel een partij handig + binnen een dag te halen
    heb het onlangs zelf ook gedaan … echt het is een makkie als je een x de truckjes kent en zoveel geld kost het niet (een boete of schade is duurder)

    #17904795

    @sjouke wrote:

    :) idd dat E rijbewijs is wel een partij handig + binnen een dag te halen
    heb het onlangs zelf ook gedaan … echt het is een makkie als je een x de truckjes kent en zoveel geld kost het niet (een boete of schade is duurder)

    Heb sinds kort ook BE. is in een dag goed te doen.
    Scheelt wel een hoop als je een beetje weet wat je doet. En wat een aanhanger/caravan doet

    Maar die 7 kilo van het laadvermogen af halen is ook een optie.

    #17904796

    mensen, volledig gelijk. E achter B is altijd beter zoals ik ook al in de begin post heb gezegd.

    Alleen ga ik geen dag vrij nemen, ongeveer 500 euro voor een papiertje betalen voor een formaliteit en wat niets veranderd. Dit jaar is er alleen een ander trekkende auto omdat ik niet meer prive in de leaseauto rijd. De auto die ik mee krijg komt alleen 7 kilo te kort en dat is inmiddels goedgekeurd door de RDW en papieren zijn onderweg terug naar mij.

    #17904797

    tja
    mijn auto weegt 1245 kg en hij mag 1400kg trekken
    dat betekent dus dat ik voor 155 kg een rijbewijs zou moeten gaan halen à 500 euro inderdaad :hmmz . . . . echt niet he :sleeping
    als ik nog eens een geremde kar haal, zoek ik er wel een die 1300 kg geremd mag wegen en die 55 kg laat ik wel omzetten bij de RDW

    #17904798

    dat is toch wel mooi dat ze het gewicht kunnen veranderen van je caravan, maar tot
    hoever gaan ze eigenlijk met het gewicht te verlagen op het kenteken ?
    niet dat ik het nodig heb (heb e) maar toch handig om te weten.

    gr jac.

    #17904800

    @sw_reijnders wrote:

    tja
    mijn auto weegt 1245 kg en hij mag 1400kg trekken

    Eeem, het gaat om wat de aanhanger/caravan als maximaaltoelaatbaargewicht mag worden beladen. Als dit onder het ledig gewicht van het trekkend voertuig is en het totaal minder dan 3500 kilo dan mag het ;)

    Maar we denken het zelfde over de regels ;) :D

    #17904799

    @dappie wrote:

    dat is toch wel mooi dat ze het gewicht kunnen veranderen van je caravan, maar tot
    hoever gaan ze eigenlijk met het gewicht te verlagen op het kenteken ?
    niet dat ik het nodig heb (heb e) maar toch handig om te weten.

    gr jac.

    geen idee eigenlijk, maar wat zou het nut zijn? Uit eindelijk mag je steeds minder mee nemen.

    Als je na het kentekennen van de aanhanger/caravan bijvoorbeeld een mover laat plaatsen ben je al zo tientallen kilos verder. niet te spreken voor een degelijke accu met stroomvoorziening (aanhanger voor beurs etc)

    #17904801

    @dappie wrote:

    dat is toch wel mooi dat ze het gewicht kunnen veranderen van je caravan, maar tot
    hoever gaan ze eigenlijk met het gewicht te verlagen op het kenteken ?
    niet dat ik het nodig heb (heb e) maar toch handig om te weten.

    gr jac.

    Op het registratiebewijs van mijn caravannetje staat een totaalgewicht van 750 kg, leeggewicht is 590 kg. Op het identiteitsplaatje op het chassis staat 950 kg maximum totaalgewicht! Dus een verschil van 200 kg.
    Dus zoveel kan eraf, als je dat wilt.

    #17904802

    @1985 wrote:

    mensen, volledig gelijk. E achter B is altijd beter zoals ik ook al in de begin post heb gezegd.

    Alleen ga ik geen dag vrij nemen, ongeveer 500 euro voor een papiertje betalen voor een formaliteit en wat niets veranderd. Dit jaar is er alleen een ander trekkende auto omdat ik niet meer prive in de leaseauto rijd. De auto die ik mee krijg komt alleen 7 kilo te kort en dat is inmiddels goedgekeurd door de RDW en papieren zijn onderweg terug naar mij.

    zie je wel dat het meeviel ;) :thumb
    zelf heb ik wel BE
    maar dat heeft m,n baas betaald ;)
    maar voor n verschil van 7 kg zou ik het ook zo gedaan hebben
    had m,n baas t niet betaald had ik alsnog zelf wel E gehaald daar niet van

    maar bij mij zijn de verschillen meest ook wel wat meer dan 7 kg ;)

    dat je met het behalen van BE meer rijervaring opgedaan hebt is onzin
    ik heb al met al krap aan 2,5 uur les gehad
    + 20 minuten afrijden ;)

    das wel heel weinig om te zeggen nu ben ik n ervaren aanhanger coureur
    ;) ;)

    #17904803

    als het maar om een kilotje of 10 verschil maakt met wat je max zou mogen doen? … dan zou ik het E bewijsje ook niet halen nee … en daar zou ik me ook niet druk om maken als je nu met een caravan van een dikke 200 kg teveel gaat carren ja …. dan heb je een punt

    #17904804

    ik rijdt best vaak met aanhangers prive.

    ik ben at dat betreft wel blij dat het voor me betaald is, alleen ben ik wel 2 weken onder de pannen geweest voor mijn E rijbewijs Was wel voor achter de Vrachtfiets uiteraard!!, maar dan heb je ook gelijk E achter B.

    Ik reed voor ik mijn E had al HEEL veel met aanhagers in het rond, ik reed beter dan menigeen MET E rijbewijs.

    – Reed op mijn 16de al rond op het terrein van de Zaak met Vrachtwagens met 13,60m opleggers, (totaal 16,50 meter) en met Schamel (stuuras aan de triangel) Comi’s van dik 19meter.

    16,03 meter:

    19,05 meter:

    16,50 meter:

    14 meter:

    Eigen voertuigen:

    en een Combi gereden voor Jerremy:

    Willem

    #17904805

    ff wachten tot 2013 dan gaat alles weer anders worden volgens de derde europese richtlijn voor rijbewijzen.
    Dan heb je geen BE meer nodig tot 3500 kg.
    voorbeeld:
    Je auto weegt leeg 1250 kg en mag 1650 kg beladen wegen en mag 1100kg trekken,je caravan of kar mag 1300 kg wegen beladen.
    dan gaan ze in 2013 uit van de maximaal beladen auto dus in dit geval 1650kg en het beladen gewicht van je caravan dus hier 1300 kg.
    1650kg + 1300kg = 2650kg dus onder de 3500kg en mag je rijden vanaf 2013 met je B rijbewijs.

    Maar de belading van jouw caravan nu op je nieuwe papieren 243kg is niet heel veel hoor.
    Reserve wiel,water in je wc en watertank,tent enz enz.het loopt heel gauw op.(ik spreek uit ervaring).
    Tip rij even met je beladen caravan over een weegbrug in de buurt.
    let erop als ze gaan wegen, want als je erover heen zit mag je niet meer verder rijden.
    en als er wat gebeurt onderweg en ze gaan je controleren en wegen ben je ook niet verzekerd.

    #17904806

    @mike hammer wrote:

    ff wachten tot 2013 dan gaat alles weer anders worden volgens de derde europese richtlijn voor rijbewijzen.
    Dan heb je geen BE meer nodig tot 3500 kg.
    voorbeeld:
    Je auto weegt leeg 1250 kg en mag 1650 kg beladen wegen en mag 1100kg trekken,je caravan of kar mag 1300 kg wegen beladen.
    dan gaan ze in 2013 uit van de maximaal beladen auto dus in dit geval 1650kg en het beladen gewicht van je caravan dus hier 1300 kg.
    1650kg + 1300kg = 2650kg dus onder de 3500kg en mag je rijden vanaf 2013 met je B rijbewijs.

    Maar de belading van jouw caravan nu op je nieuwe papieren 243kg is niet heel veel hoor.
    Reserve wiel,water in je wc en watertank,tent enz enz.het loopt heel gauw op.(ik spreek uit ervaring).
    Tip rij even met je beladen caravan over een weegbrug in de buurt.
    let erop als ze gaan wegen, want als je erover heen zit mag je niet meer verder rijden.
    en als er wat gebeurt onderweg en ze gaan je controleren en wegen ben je ook niet verzekerd.

    De caravan is met half volle watertank (voor onderweg) en met de mover gewogen voor we de aanvraag hebben gedaan.

    De caravan staat als 1050 ledig gewicht op papier, en met de mover (die bij het kentekenen er nog niet onder zat), water en de ‘standaard’ keukenmeuk, voortent, haringen etc kwam de caravan op 1235 kilo. Beetje kleding er in en je zit zo aan de nieuwe 1275 kilo en daar heb je gelijk in.

    Creatief de GTS inpakken en het gaat helemaal goed komen :D

    #17904807

    @1985 wrote:

    Hey mensen,

    Misschien niet de juiste plek, maar het gaat om een Vectra GTS en een te trekken caravan.

    Wie o wie kan mij hierbij helpen? Ik heb geen E achter B en kom geloof ik net 7 kilo te kort. Iemand tips/tricks hier over? :D

    De regels:

    Rijbewijs B met aanhangwagen
    Met een rijbewijs B mag u een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen. De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kilo.

    In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:

    De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
    De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.

    GTS is op kenteken 1293 kilo ledig gewicht, de caravan maximaal toelaatbaar gewicht 1300 kilo (Ledig 1050 kilo) En bij elkaar komen we bij lange na niet aan de 3500 kilo.

    Ik heb op privé terrein (camping in Frankrijk) een paar seizoenen met een Mitsubishi Pajero 4×4 caravans op een rots/etage camping gereden en zonder E achter B caravans van de stalling in de omgeving naar de camping gereden en tegenwoordig rij ik geregeld met aanhangers tot max 750 kilo (achter de GTS en dit mag qua gewicht, regels en verzekering) Alles zal ik niet weten, maar in mijn beleving wel voldoende om veilig met 90 een lange afstand te rijden.

    Hebben jullie mede vectra rijders tips, tricks of ervaringen mee? E achter B halen is natuurlijk ten alle tijden beter en daar ben ik mij volledig van bewust (Alleen de tijd ontbreekt mij nu om een dag hier voor uit te kunnen trekken)

    Wie o wie wil zijn ervaring/kennis (dus liever geen mening!!!) hier over ventileren over wat het beste te doen met de wettelijke 7 kilotjes?

    Ik snap het niet helemaal…
    op het kenteken staat toch wat de auto geremd mag trekken dat zal toch meer zijn als die 1050kilo.
    stel dat is 1400 kg geremd (ik weet niet wat een GTS mag trekken) dan mag de caravan er achter want die is 1050 kilo je mag alleen niet tot 1300 kilo laden want dan ga je
    over het gewicht van de auto heen. dus dat word dus max 1293 kilo.

    ik kan het mis hebben , ik heb BE dus ik knoop alles er achter…. ;)

    Raymond

    #17904808

    Nee, het max laadvermogen wordt geteld. Dus als de auto zelf 1500kg weegt en het max laadvermogen van de caravan is 1600kg mag je hem niet trekken met een B rijbewiijs. Het E rijbewijs van de mensen die het gratis bij hun B kregen heeft ook verder geen enkele waarde wat betreft rijvaardigheden. Als 50plusser mag je alles trekken zonder enige rijvaardigheidsproef of id te hebben afgelegd in het verleden.

    #17904809

    kiek an weer wat geleerd… :thumbup
    je heb gelijk ,moeders krap 60 rijd nooit met aanhanger heeft auto van 1300 kilo mag 1600 kilo trekken rijdt met zware aanhanger op de snelweg : MAG DAT? : JA! :shock:
    veilig?…uuhhhh..? :hmmz

    Raymond

    #17904810

    Nog een: rij je in een grote auto heb je een rijbewijs B nodig, rij je in een kleine auto (brommobiel) heb je geen rijbewijs nodig. Rijden die in een ander verkeer dan??? :puke :fy1

    #17904811

    ja dat is nou nederland op z’n best.
    succes met de caravan senior member.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.