Vectra C GTS 3.0 CDTI; Motor Rebuild Update 04-10-2015

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra C GTS 3.0 CDTI; Motor Rebuild Update 04-10-2015

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 327)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261176

    Na het vele lezen en hulp via het forum (thanks voor die mensen :thumb ) nu toch maar een eigen topic van mijn auto.

    Sinds enkele maanden in bezit van mijn Vectra C1 GTS 3.0 CDTI (Y30DT) en ben mijn project gestart daar de oude eigenaar helaas het onderhoud wat versloft heeft, maar verder wel in zeer nette staat heeft bijgehouden.

    Inhoudende motor (stotteren en roken), kale banden en lekke schokdempers.

    Done:
    – Nieuwe Luchtmassameter
    – Nieuwe EGR
    – Nieuwe SCV kleppen pomp
    – Nieuwe injectoren
    – Nieuwe brandstofretourleidingen (inwendig motor)
    – Nieuwe turbo boost solenoid
    – Nieuwe terugslagklep vacuümleiding turbo
    – Complete motorflush Forté
    – Complete brandstoftank + leidingen spoeling (deels ook Forté)
    – Nieuwe oliefilterhuis
    – Nieuwe distributie
    – Nieuwe schokbrekers IDS+
    – Nieuwe banden (Michelin Pilot Sport 3)
    – VGT turbo gereinigd
    – Software update
    – Alle filters+ vloeistoffen
    – Inlaatspuitstuk gereinigd/gestraald
    dat was het wel zo’n beetje tot nu toe.. :D

    To do (wish) list:
    – Motor tuning in progress
    – Engine rebuild in progress
    – Eibach pro-kit DONE :thumb
    – Oil catch can (wordt reeds op maat gemaakt ivm beperkte ruimte)
    – Volledig open 2,5″RVS uitlaatsysteem DONE :thumb
    – Nieuwe draagarmen achterzijde DONE :thumb
    – Whiteline rubbers DONE :thumb
    – Achterbumper modificatie DONE voor een deel
    – Carkit inbouwen DONE :thumb
    – Kop laten spuiten
    – Etc etc etc..

    Hierbij wat pica van de motor:

    Nieuwe kleppen gemonteerd :thumb

    F&^k EGR.. dit is het resultaat na 150dkm

    Na het reinigen/stralen inlaatspruitstuk

    Alles weer opbouwen..

    Nieuwe EGR

    Nieuwe injectoren:

    Meer pica’s en updates volgen.

    Gr C00kie

    #18178890

    Goed bezig. :thumb

    #18178891

    Jeetje daar was veel achterstallig onderhoud zeg :shock:

    Een hoop €€€ verder. Heb jij er voor jaren een hele mooie Vectra met een dikke 6 pitter :wub :thumb :kewlpics

    #18178892

    Ja je moet er wat voor over hebben maar dan heb je ook wat.. Als je goed rondzoek kun je onderdelen voor een zeer schappelijke prijs kopen. Zoals Bosch bij Bosch.. Isuzu bij Isuzu.. en Denso bij Denso..

    Deze onderdelen gaan vaak over diverse schijven voor ze bij de klant zijn en al die mensen willen geld verdienen. Directe “sourcing at manufacturer” kost vaak maar een fractie van de prijs. Je moet soms ff geduld hebben en goed zoeken voor een 3L maar geduld wordt beloond.

    Hoop ook vele snelle kms met haar te maken. Ben nog bezig met het uitzoeken of ik voordeel met een waterinjectie systeem kan behalen. Binnenkort maar eens goed alle waardes en tempraturen meten en mogelijk een dyno run maken met het systeem.

    #18178893

    VET!

    Weer een liefhebber, hulde! :thumb
    :wors :wors :wors

    Met een water ethanol systeem koelt ie een stuk beter wat weer power geeft.
    Ik ken wel een bedrijf die je misschien verder kan helpen. Whiteline zijn ze ook goed mee.

    Zie mijn topic.
    Veel snelle km toegewenst.
    Groet jraaf

    #18178894

    Je bent goed bezig met die mooie Vectra, ga zo door. :thumb

    Groeten Jurgen,

    #18178895

    Thanks voor jullie reacties jongens.. Fijn een forum te hebben met hoop enthousiaste vectra/signum rijders.

    Wil morgen ff bij KC langs gaan en een kijken wat ze voor mijn onderstel kunnen betekenen.

    Heb nog een compleet aquamist systeem liggen maar wil eerst ff een dynorun maken na alle reparaties om te zien hoeveel leven mijn Vec weer heeft en of ik mogelijk nog meer moet doen. (don’t hope so) :D

    Gr..

    #18178896

    :D goed bezig :thumb

    #18178897

    Vandaag een goed bezoek bij de jongens van KCPerformance gemaakt. :thumb

    Goede adviezen en weer nieuwe dingen in de planning. Maar eens kijken of we software matig mijn beest nog wat jus kunnen geven… Bye Bye Den haag en puur engine fun daar waar een motor eigenlijk voor bedoeld is :D

    #18178898

    :thumb Knallen met die 3L king:
    Groet jraaf

    #18178899

    Het is alleen jammer dat die klootzakken in Den-Haag het financieel :vertag zo duur maken :fy1

    #18178900

    Ben ik heel benieuwd wat eruit gaat komen :wub

    #18178901

    Me too.. maar met de kennis en positieve instelling van de jongens bij KC en mijn vrienden bij Isuzu Japan en Duitsland hoop ik toch een eind te komen. In Azie rijden deze 3L rond zonder al die eco/milieu shit.. Druk opzoek naar zo’n ecu gaan. :D

    #18178902

    Mooi project, en mooi dat je de EGR schoon gemaakt hebt.

    Op de foto lijkt het wel of hij voor verlaagd is, of is dat standaard met die motor?

    #18178903

    @wagnas
    De EGR is niet schoon gemaakt maar vervangen. De aanslag/roet op de foto was mijn inlaatspruitstuk. Daar waar de uitlaatgassen vanaf de EGR het inlaatspruitstuk in komen. Het resultaat van roet, onverbrande diesel en olie van de carterontluchting.

    De bedoeling is om de hele EGR weg te schrijven en katalysator te verwijderen maar dit gaat helaas niet zo makkelijk als bij de 1.9

    Auto is standaard af fabriek +/- 2cm lager maar ik heb er verder nog niks mee gedaan

    #18178904

    @C00kie wrote:

    De bedoeling is om de hele EGR weg te schrijven en katalysator te verwijderen maar dit gaat helaas niet zo makkelijk als bij de 1.9

    Mooie uitdaging voor Pieter :hmmz

    Groet jraaf

    #18178905

    Weer kleine update.. Interieur een opfrisbeurt met Gliptone gegeven. Geweldig spul voor je lederen interieur.

    Start gemaakt met het testen van EGR. Diverse blindplaten gemaakt om zo onder alle omstandigheden de motordata te kunnen uitlezen met doel software te schrijven om het volledige EGR systeem van de auto te kunnen verwijderen. :D

    Origineel

    Eerste plaat met 6mm gat.

    Eerste resultaat is een motor die stationair een stuk rustiger loopt. Hogere uitlaatgas temperatuur daarmee en gevoelsmatig een soepelere (en iets eerdere) spoeling van de turbo. Merk wel dat de turbo in het begin wat problemen had met het afregelen van de druk maar na een tijdje rijden werd dat stukken beter. Ook een stuk minder uitlaatgassen (roet) tijdens accelereren. Volgens de BC ook een iets gunstiger brandstof verbruik.

    Morgen een uitvoerige data test doen ook met een volledig afgesloten EGR. Germany here I come ;)

    #18178906

    EGR afdichten heeft goede resultaten. Rustiger en regelmatiger lopen van de motor stationair. Ook wat zuiniger geworden, momenteel 0,5-1,0 km meer per liter. Nieuwe test dit weekend beginnen met volledig afgedichte EGR, helaas geen tijd meer voor gehad.

    Wel het probleem dat mijn VGT niet goed functioneert. Achterlopen van druk en dan ineens te hoog oplopen. Bij ca. 2700 rpm hik in de motor, turbodruk wegval. Waarschijnlijke oorzaak dat de VGT vastgeroet is door slechte verstuivers, vasthangende EGR en boost solenoid die niet naar behoren werkte. Dus heb de volgende opties: VGT reinigen of turbo vervangen. Morgen controleren en hopen op het gunstigste. ;)

    #18178907

    Vandaag de auto in wintermodus gebracht tezamen met nieuwe xenonlampen Philips Xenon Xtreme vision

    #18178908

    Alle katalysatoren verwijdert. RVS and Welding Powered by Kiwi Parts

    Voorpijp kat leeggehaald:

    Roetkat middendemper vervangen door rechte RVS pijp:

    #18178909

    :thumb Lekker bezig en beter voor het milieu :jerry

    Grappig om te zien dat jouw Vec andere subframe steunen heeft dan mijn vec :hmmz
    De mijne hebben een driehoek vorm, de jouwe zijn recht.

    Groet jraaf

    #18178910

    @jraaf wrote:

    :thumb Lekker bezig en beter voor het milieu :jerry

    Grappig om te zien dat jouw Vec andere subframe steunen heeft dan mijn vec :hmmz
    De mijne hebben een driehoek vorm, de jouwe zijn recht.

    Misschien is dat toch het verschil van een 1.9 en 3.0. Heb volgens KC ook een ander achter subframe die geen mods nodig heeft.

    Gr.

    #18178911

    UPDATE: nieuwe turbo en multieriemset

    #18178912

    Wat ziet nieuw spul er toch altijd mooi uit!

    Goed bezig hoor met je vectra! Die gaat straks als de brandweer!

    #18178913

    Zo die is dadelijk echt als nieuw en waarschijnlijk nog beter dan nieuw. Goed bezig :thumb

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 327)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.