Vectra C 2.2DTI schiet uit vijfde versnelling (Y22DTR)

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra C 2.2DTI schiet uit vijfde versnelling (Y22DTR)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274507

    Hallo,

    Sinds kort schiet mijn Vectra uit de vijfde versnelling. Als je in de vijfde versnelling gas geeft, zie je de pook 1,5 à 2 cm naar achteren bewegen.
    Daardoor schiet de bak bij gas geven en soms op constante snelheid in z’n vrij. Met de hand kun je de pook wel tegenhouden en dan blijft de bak gewoon in de 5 staan.

    Het gaat om:
    Opel Vectra C GTS
    2.2DTI (Y22DTR)
    F35 bak
    11/2003
    340.000km

    In eerste instantie dacht ik aan versleten motorsteunen, waardoor het blok teveel kantelt en de bak wordt bediend.
    Het blok kantelt bij wisselende belasting echter niet heel veel. Ook wordt de bak middels kabels bediend, niet met stangen, waardoor een kantelend blok sowieso minder effect heeft op de bak. Daarnaast doet het probleem zich alleen in de 5 voor, niet in de 1 of 3 (de pook beweegt in die versnellingen ook niet bij gas geven).

    Wie heeft hier ervaring mee en waar kan dit door worden veroorzaakt? Versleten synchromesh? Schakelkabels moeten worden afgesteld?

    #18304215

    Bak kapot
    Heb vorig jaar het zelfde gehad

    Toen maar besloten om er een 6bak f40 in te zetten
    Heb er how-to van gemaakt
    Eventueel wil ik je helpen bij deze conversie
    Succes voor eerst

    #18304216

    Was bij jou de hele bak kapot, of alleen de vijfde versnelling?
    M.a.w.: zou het nog gerepareerd kunnen worden?

    Ik krijg begin volgend jaar een leaseauto, weer een flinke kostenpost heb ik natuurlijk niet zoveel zin in en is de auto waarschijnlijk ook niet meer waard.


    @gwriemersma

    Ik heb sowieso wel interesse in de how-to, dan weet ik waar ik me eventueel op voor moet bereiden.

    #18304217

    Enkel de 5e versnelling
    Voor reparatie moet de bak eruit gereviseerd worden en vervolgens dus weer terug geplaatst
    De kosten daarvan waren veel hoger dan conversie naar 6bak f40
    Moet erbij zeggen dat ik geluk had met een bijna nieuwe bak van een 9-3 (14000km)
    Heb nu een zuinigere auto welke naar mijn idee om nog eens beter (soepeler) rijd :afro

    #18304218

    Hmm dat wordt een duur grapje.
    Welk onderdeel van de versnelling was er toen kapot bij jou?

    #18304219

    De vijfde kan je toch vanaf de buitenkant bij

    #18304220

    Niet bij de F35 uit mijn hoofd, dat is een Getrag bak.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18304221

    Voor de 5e versnelling moeten de overige er ook uit zoals Willem zegt
    Vandaar dat de complete bak eruit moet

    #18304222

    Vandaag de 5e versnelling maar eens bekeken. Je kunt er wel van de buitenkant bij, na het verwijderen van het deksel kun je de schakelvork en schakelring eenvoudig demonteren.

    De tanden op de schakelring en de tanden waar de schakelring op aangrijpt op het versnellingstandwiel zijn versleten, waardoor de schakelring weer terug wordt geduwd zodra er kracht op komt te staan.

    Ik ben daarom op zoek naar een nieuwe schakelring (33 tanden) en het 5e versnellingstandwiel (53 tanden).
    Zijn deze onderdelen ergens los verkrijgbaar? En moet het tandwiel op de uitgaande as ook worden vervangen? (deze heeft 35 tanden, wat de overbrengingsverhouding op 0,66 brengt, wat klopt met de gegevens op http://www.opel-infos.de/getriebe/f35.html” onclick=”window.open(this.href);return false;)

    #18304223

    Hier heb je een tekening en onderdeelnummers.
    http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/41/350/4034/41464,41462/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18304224

    Dankjewel!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.