vectra benzine probleem

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum vectra benzine probleem

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur

hallo mensen
    ik heb en nieuw opel vectra ik ben dol op de auto maar hij slurpt benzine 60 ltr 450 km is dit normaal ???
    zo niet wat kan de probleem zijn

vectra B: 2.0i
    bouwjaar: 2000
    klm staand: 209000
    Distributie / Riem / Rol op 190000 al gedaan
    so help plz :afro

Hoe is je rijstijl? Sta je altijd vol op het gas en rem je laa? Rijd je veel bebouwde kom? Mocht dit niet het geval zijn en je gewoon rustig snelwegkilometers pakt, is het niet normaal, dan zou ik in de technische hoek gaan kijken…

ik rij alleen op snelweg van huis naar werk

hmm, ik weet niet of er zoveel verschil zit tussen een 2 liter en een 1.6
    maar ik kan ongeveer 700 km rijden op 1 tank

Mijn 1.8 verbruikt bij gecombineerd verbruik ook iets van 1:13 dus 60 liter en dan 450 km is wat krapjes. Ga je dan af op de tankmeter of op de bon aan de pomp? Mijn ervaring is dat tankmeters namelijk een stuk onzuiniger zijn dan de werkelijkheid. Zo’n 2 liter zou toch zeker 1:12 moeten rijden.

Daarnaast: kijk even of je remmen niet stiekem ergens vasthangen. Als je een stukje hebt gereden en je wielen zijn in het midden behoorlijk heet, weet je dat er iets niet goed zit. :)

Ik had ook dit probleem hoor :) Ik deed bijna 15 liter per 100 km met gewone rijstijl en 10 liter op de autoweg.

Wat heb ik gedaan: Banden opgepompt => vooraan 2.8 bar en achteraan 2.6 bar
    Scheelt echt een hoop in verbruik. Ook moet je hem in versnelling laten uitbollen en niet direct in neutraal zetten zoals ik deed (zo verbruikt ie op dat moment niets)

Nu verbruik ik rond de 9 liter in de stad en 7 op de autoweg.

Voor de rest kan je hem zuiniger laten maken door:
    – al het dood gewicht eruit te halen: reservewiel etc. (Ook je naftbak niet volpompen maar tot de helft) (je moet misschien dubbel zo veel tanken maar je neemt minder dood gewicht mee)
    – niet met lampen (al zijn het stadslichtjes) aan rijden
    – verwarming aflaten tot je auto op bedrijfstemp is (zo warmt je motor rapper op)
    – smallere banden nemen
    – auto verlagen
    – chippen (maar of je dat eruit krijgt weet ik niet)
    – …

Hier is nog een topic over hoe je wagen zuiniger laten rijden.
    http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=6&t=162616

Grtz Seth

Banden oppompen scheelt inderdaad heel veel maar het genoemde (buitensporig) verbruik wijst meestal op andere zaken zoals defecten of storingen (bijv. noodloopprogramma). Zelf heb ik een keer de lambdasonde kapot gehad van m’n Vectra A en toen ging het verbruik van 1:13 naar 1:9-1:10. Dat is een aardig verschil te noemen. Qua foutcodes was er niet direct iets te bekennen, toch bleek het daaraan te liggen. Na vervanging liep ie weer netjes zuinig. Snelweg zo rond de 100 km/h op (hele) lange stukken reed ie nog wel 1:16 (goed opgepompte banden, netjes in de was gezet etc). Of het in dit geval de lambdasonde is is niet zo te zeggen. Uitlezen kan op zich geen kwaad. Mochten er geen directe storingen te vinden zijn kun je ‘m altijd even resetten (accu loshalen voor ’n paar minuten).

Reservewielen en andere zaken uit de auto laten zou ik zelf niet doen. Echt veel bespaar je je er niet mee. Door dat ding mee te nemen bespaar je je eerder de ellende zodra je een wiel lek rijdt (en dat gebeurt dan juist als je dat wiel niet in je auto hebt). ;)

Verder kan het geen kwaad eens even flink snelweg te gaan blazen met je auto. Eerst GOED warmrijden en dan even een stukje 120/130 in de 4 rijden (km of 30) met zo constant mogelijke snelheid. Alleen doen met een motor op temperatuur, koud trappen is bijzonder slecht maar dat zal ik hier niet verder uit hoeven te leggen. Dat ritje kost dan wel wat extra benzine maar dan brandt de motor even goed schoon. Let verder even op ’t olieverbruik of daar geen rare dingen te merken zijn. Met name auto’s van ouderen (geen leeftijdsdiscriminatie) komen vaak niet boven de 3000 toeren uit. Ook dat is niet zo jofel. Een vriend en vriendin van me hebben een tijd terug een Astra F gekocht van een ouder echtpaar die er bijzonder rustig mee reden. Daar werd tijdens de proefrit (letterlijk!) opgemerkt “goh, dit is de eerste keer dat ie in de 5 gaat” en “je rijdt ‘m stevig door” (bij 3000 toeren)… :)

ik zou de motor temperatuur eens checken met diagnose software
    kijken of die hetzelfde is als die op je klok in je dashboard.

dat zijn namelijk 2 verschillende temp sensoren.

@adel23 wrote:

hallo mensen
    ik heb en nieuw opel vectra ik ben dol op de auto maar hij slurpt benzine 60 ltr 450 km is dit normaal ???
    zo niet wat kan de probleem zijn

vectra B: 2.0i
    bouwjaar: 2000
    klm staand: 209000
    Distributie / Riem / Rol op 190000 al gedaan
    so help plz :afro

Duw je m altijd naar de pomp??? :wtf
    60 liter, dan is ie echt op!!!!!
    je tankt nooit de volledige inhoud namelijk.

Ga eerst maar eens berekenen op getankte liters..

En of ie zo duur loopt is afhankelijk van:

– Soort ritten
    – rijstijl
    – Staat van onderhoud
    – Staat van de Sensoren
    – Staat van de auto (remmen / banden etc)

Mijn 2.5 V6 loopt ook 1 op 7 als ik alleen maar woonwerk rijdt.

en goed 1 op 13,5 op de langere ritten..

Willem

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.