Vectra B 1.6i – Tikkend geluid (filmpje)

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra B 1.6i – Tikkend geluid (filmpje)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257922

    Mijn Opel Vectra 1.6i maakt een vreemd tikkend geluid.

    Nu ben ik geen monteur maar ik vermoed dat het iets met de kleppen heeft te maken.

    Oliepijl is op orde (ik gebruik 10w40).

    Ik heb het geluid (en beeld) opgenomen op mijn telefoon. Ik krijg verschillende meningen over de oorzaak van het tikgeluid, vandaar dat ik hier de ‘experts’ het liever vraag:

    http://www.youtube.com/watch?v=nRKb8HYLzFg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18145111

    ik denk dat dit meer kantelende zuigers zijn
    maar ik weet het niet zeker.

    Kleppen die tikken is volgens mij een zachtere tik en sneller….

    #18145112

    doet mee ook een beetje denken aan Tikkie van Ron (brombeer)

    @wim
    ik leen even je filmpjes.

    [youtube:2ewozi5e]http://www.youtube.com/watch?v=Ac8Q19x9xh0[/youtube:2ewozi5e]

    [youtube:2ewozi5e]http://www.youtube.com/watch?v=rmA3mADkzBM[/youtube:2ewozi5e]

    #18145113

    dit klink al best aardig in de richting van drijfstang lagers…

    #18145114

    *denkt “kantelende zuigers”
    *klinkt “drijfstang lagers”

    Niemand die het helemaal zeker weet?

    #18145115

    d te weinig oliedruk, draai met draaiende motor de oliedop is los..

    kijk of er goed olie op de nokkenassen loopt..

    Willem

    #18145116

    @Snowwie wrote:

    *denkt “kantelende zuigers”
    *klinkt “drijfstang lagers”

    Niemand die het helemaal zeker weet?

    aan de hand van geluid kan je veel zeggen,. je weet het pas zeker als je het ziet !

    #18145117

    Dat ja. Je weet het pas zeker als je de boel open trekt.

    Aan externe symptomen kan je prima een gooi in de juiste richting doen, maar zeker weten doe je het pas als je het daadwerkelijk onderzoekt door de boel open te maken.

    Als t goed is, is dat blokje een X16XE of XEL, en die hebben ook wel een beetje een reputatie voor de dingen die genoemd worden.
    Wat ook nog kan, zijn de zuigerveren.
    Doe voor de gein eens een droge en een natte compressie test, plus een test hoe snel de druk wegzakt.
    Daarmee kan je in ieder geval elimineren tussen (kantelende zuigers of zuigerveren) en (drijfstanglagers).

    Goede compressie + traag afzakken is eerder de drijfstanglagers.
    Slechte compressie + traag afzakken is waarschijnlijk kantelende zuigers.
    Slechte compressie + snel afzakken is waarschijnlijk zuigerveren.

    Maargoed, dat blijft allemaal “waarschijnlijk”. Je kan het pas goed beoordelen als je de boel open trekt.

    #18145118

    Ik heb hetzelfde gehad met mijn x16xel…. strakjes gaat je olielampje op discostand. Verbruikt de auto ook veel olie? En wat is de kmstand? En ooit een keer gebroken distributie gehad/kopschade?

    #18145119

    Oliedruk problemen hebben verder niks met eerdere kopreparaties te maken..

    Ik heb zelf oliedruk problemen gehad met de X16XE bij mij was de Drukregelplunjer ovaal, en tegen paars aan.

    Deze verwisseld voor een uit een 1.4 8klepper die ik nog had liggen, en totdat de drijfstanglagers de hoop hebben opgegeven (een dikke 40.000km) heeft deze prima gefunctioneerd.

    > drijfstanglagers heb ik zelf wel knap geholpen hoor!! :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry
    – tijdens het probleem met de plunjer met een knipperen olielampje van Tilburg naar Den Haag gereden (tussen de 0,5 en 1bar oliedruk dus (en me niet ingehouden)
    – Door het olieverbruik vaak met een te laag oliepeil gereden
    – hoe kouder het buiten was, hoe harder ik wegreed met koude motor.

    Willem

    #18145120

    @koenelsenaar wrote:

    Ik heb hetzelfde gehad met mijn x16xel…. strakjes gaat je olielampje op discostand. Verbruikt de auto ook veel olie? En wat is de kmstand? En ooit een keer gebroken distributie gehad/kopschade?

    Olielampje blijft meestal na contact een seconde of 3 a 4 branden. De auto verbruikt inderdaad olie en waar het precies blijft weet ik niet, alhoewel aan de onderkant zitten vaak wel wat olierestanten.

    KM stand is nu 209.000 km.

    Of de auto een gebroken distrubutieriem of kopschade heeft gehad weet ik niet, de riem is het laatst bij 155.000 km vervangen.
    @McKaamos wrote:

    Dat ja. Je weet het pas zeker als je de boel open trekt.
    Als t goed is, is dat blokje een X16XE of XEL, en die hebben ook wel een beetje een reputatie voor de dingen die genoemd worden.
    Wat ook nog kan, zijn de zuigerveren.
    Doe voor de gein eens een droge en een natte compressie test, plus een test hoe snel de druk wegzakt.
    Daarmee kan je in ieder geval elimineren tussen (kantelende zuigers of zuigerveren) en (drijfstanglagers).

    Het is inderdaad een X16XE.

    Helaas weet ik niet hoe je zulke compressie testen doet, zoals jij ze suggereert.
    @wim-v6 wrote:

    d te weinig oliedruk, draai met draaiende motor de oliedop is los..

    kijk of er goed olie op de nokkenassen loopt..

    Willem

    Zal ik gelijk morgen eens testen :)

    #18145121

    @Wim, de eerste x16xel die in mijn F lag, had kopschade gehad, wegens gebroken snaar. Verbruikte toen flink olie, en 60.000 km later lagen de drijfstanglagers eruit, geen idee of dit met elkaar te maken heeft, maar wel vreemd dat ze zo kort daarna stuk liep.

    #18145122

    @Snowwie wrote:

    @koenelsenaar wrote:

    Ik heb hetzelfde gehad met mijn x16xel…. strakjes gaat je olielampje op discostand. Verbruikt de auto ook veel olie? En wat is de kmstand? En ooit een keer gebroken distributie gehad/kopschade?

    Olielampje blijft meestal na contact een seconde of 3 a 4 branden. De auto verbruikt inderdaad olie en waar het precies blijft weet ik niet, alhoewel aan de onderkant zitten vaak wel wat olierestanten.

    KM stand is nu 209.000 km.

    Of de auto een gebroken distrubutieriem of kopschade heeft gehad weet ik niet, de riem is het laatst bij 155.000 km vervangen.
    @McKaamos wrote:

    Dat ja. Je weet het pas zeker als je de boel open trekt.
    Als t goed is, is dat blokje een X16XE of XEL, en die hebben ook wel een beetje een reputatie voor de dingen die genoemd worden.
    Wat ook nog kan, zijn de zuigerveren.
    Doe voor de gein eens een droge en een natte compressie test, plus een test hoe snel de druk wegzakt.
    Daarmee kan je in ieder geval elimineren tussen (kantelende zuigers of zuigerveren) en (drijfstanglagers).

    Het is inderdaad een X16XE.

    Helaas weet ik niet hoe je zulke compressie testen doet, zoals jij ze suggereert.
    @wim-v6 wrote:

    d te weinig oliedruk, draai met draaiende motor de oliedop is los..

    kijk of er goed olie op de nokkenassen loopt..

    Willem

    Zal ik gelijk morgen eens testen :)

    [youtube:irnb1t3a]http://www.youtube.com/watch?v=X_tbksFYhl4[/youtube:irnb1t3a]
    Voila, hoe doe je een compressietest en wat kan je daar van leren :)
    Voor enkele tientjes heb je een compressietester, en je hebt een bougiesleutel nodig. Het is waarschijnlijk goedkoper om het te laten checken bij een garage. Tenzij je van plan bent zulkde dingen vaker te doen natuurlijk. Altijd leuk om het zelf te kunnen en zo de staat van de motor te kunnen beoordelen ;)

    Edit:
    Oh, dat stukje over olieverbruik…
    Das ook iets wat deze blokjes wel willen doen, en is vaak de zuigerveren. Slechte zuigerveren willen, zeker als ze erg versleten zijn, een tikkend geluid maken, omdat ze bijna letterlijk om willen rollen rond hun eigen lengte-as.
    Dus again, compressietest ;) Dat vertelt je het meeste, zeker het verschil tussen de droge en natte test, als het om versleten zuigerveren gaat.

    #18145123

    Vandaag bij de garage geweest, ze hadden niet zo veel tijd, maar de monteur dacht dat de nokkenas versleten zou zijn. Oh en dat dat alleen vervangen kan worden met een complete nieuwe nokkenas set a 875 euro.

    Dat gaat em dus niet worden, want voor dat geld koop ik een tweede 2e handse vec compleet.

    Hij zei dat het ook nog aan de olie kon liggen en dat geen kwaad kon om de olie te verversen en een nieuwe oliefilter te plaatsen. Dat is inderdaad nog mogelijk aangezien de olie nog nooit ververst is. Wel olie steeds toegevoegd, maar dit ruimt de olieresten natuurlijk niet op.

    #18145124

    @Snowwie wrote:


    KM stand is nu 209.000 km.

    Of de auto een gebroken distrubutieriem of kopschade heeft gehad weet ik niet, de riem is het laatst bij 155.000 km vervangen.

    hoogste tijd voor een nieuwe

    @Snowwie wrote:

    Hij zei dat het ook nog aan de olie kon liggen en dat geen kwaad kon om de olie te verversen en een nieuwe oliefilter te plaatsen. Dat is inderdaad nog mogelijk aangezien de olie nog nooit ververst is. Wel olie steeds toegevoegd, maar dit ruimt de olieresten natuurlijk niet op.

    ik mag toch hopen dat dat binnen 60.000km toch wel een keer gedaan is :angel

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.