Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › vectra A Radiator
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 8 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
28 maart 2012 om 16:45 #17243490
Hallo ,
Ik heb een opel vectra a uit 1995 en sinds kort begin ik te merken dat de temperatuur aan lichten en bij hogere snelheden begint op te lopen tot 95 graden.
Ik dacht eerst aan de thermostaat die niet goed werkte .
maar na de temperatuur te laten oplopen tot 95 c heb ik de motor eens nagekeken en heb ik opgemerkt dat de radiator niet aanslaat.Enige verdere tips of opmerkingen wat ik nu verder moet doen?
28 maart 2012 om 17:10 #17945464Kan volgende mogelijkheden eens uittesten (zo heb ik het toen ook gedaan) Bij mij was het de thermostaat zelf die niet meer werkte.
1. Je moet je thermostaat eens testen met kokend water en dan zien of ie werkt (kan je dan zien met een multimeter, even in kokend water leggen en dan meten of ie doorgeeft maar let op dat je je pikkels niet verbrand :angel) .
2. De draden van je thermostaat naar je radiator meten of ie doorgeeft. (hier kan ook wel eens met de tand des tijd zijn beste tijd hebben gehad)
3. De radiator testen met 12 volt direct op je radiator te zetten en zien of ie de radiator het doet.
4. Zekering nakijken (Dacht toch dat ie er eentje had maar pin me daar niet op vast :hmmz)Als ze het alle 4 doen dan ben ik uit ideeën :D
Grtz Seth
28 maart 2012 om 17:11 #17945465Zou ook niet best zijn als de radiateur aanslaat…
De Ventilator bedoel je..
Dan kan heel goed, inschakeltemperatuur van de koelvin ligt tussen de 98 en 105 graden..
Willem
28 maart 2012 om 17:14 #17945466Idd en check ook ineens je koelvloeistof ;)
29 maart 2012 om 04:46 #17945467Vermoed de temperatuursensor/schakelaar die, als je erboven hangt, links zit, in de radiateur.
Heb het ook gehad en daardoor een kokende motor gehad. (Veel stilstaan en hele korte stukjes rijden tijdens kranten bezorgen.)
Bij mij bleek (mede daardoor?) de radiateur te zijn gebarsten bij de bovenste slang (links). Alles toen vervangen voor 200 euro.Maar het is wel zo, zoals uit Wim’s bericht blijkt, dat die ventilator pas erg laat aanspringt.
Ik wist dat in het begin ook niet en schrok me rot toen de temperatuur tot 100+°C opliep tijdens filerijden.
Later bleek dat dus normaal te zijn.Als de motor warm is, laat hem dan daarna stationair draaien en hou de thermometer in de gaten. Als die net boven de 100°C komt, soms iets eerder, moet de ventilator aanslaan. Loopt de thermometer verder op en begint de motor te koken zonder dat de ventilator aanslaat, dan is die sensor/schakelaar stuk. Dan snel vervangen!
29 maart 2012 om 06:30 #17945468Bedankt voor de tip ik ga dit zo snel mogelijk nakijken maar de reden dat ik zo ongerust ben is dat hij 95 graden word terwijl mijn temperatuurmeter maar tot 100 gaat
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.