Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra A ’92 – C16NZ – Stationair trillend – Loopt slecht
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 6 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
12 mei 2013 om 22:13 #17257722
Goeiedag mede opel rijders!
Ik heb een tijdje niks op het forum gedaan, maar bij deze heb ik allicht jullie advies nodig.
Ik heb een Vectra A1 uit 1992, geheel origineel en goed onderhouden.
Heeft een C16NZ motor met 207.500 km op de teller staan.
Hij loopt stationair als een natte krant, toeren willen wel eens tussen de 6/700 en de 900 hikken/verplaatsen…
Heb laatst zelfs een keer gehad dat ik de koppeling intrapte om hem in zijn twee te zetten, en dat de motor gewoon afsloeg omdat hij onder de 500 toeren kwam.
Ik heb het gasklephuis bekeken, en wou deze schoonmaken, maar deze is BRANDSCHOON. Geen vuiltje te zien, dus weer dichtgemaakt en alle slangen en stekkers netjes terug gezet.
Stappenmotor (Nullast) ga ik nog vervangen, heb er een uit een donor gehaald en deze schoongemaakt met Remmenreiniger en even laten drogen.
Ik hoop dat dit het verhelpt, maar ik heb ik uberhaupt de Bobine en de bougies vervangen, want hij startte soms ook slecht.
Hebben jullie nog ideeën waar ik naar kan kijken? De motor houdt overigens niet echt in tijdens het rijden.
Ik heb ook velgen gekocht van een forumlid, welke stukken beter zijn dan de originele die ik had, maar heb nog steeds ronde de 110/120 km/u dat het stuur begint te trillen/schokken… Kan dit vooral uitlijnen zijn? Of is het verder wijs om naar de ophanging te kijken?
Vinden jullie deze nostalgische auto overigens nog de moeite om op te knappen? Gaat mij niet om verkoop/inruil waarde, maar meer het idee!
Alvast bedankt voor de suggesties en info! Hierbij ook nog twee foto’s van mijn auto!

13 mei 2013 om 15:32 #18142976Als ie stationair slecht loopt kan dat inderdaad heel goed aan de stappenmotor liggen. Werkt ie niet goed, loopt ie ook niet lekker stationair. Aangezien je nu een schoongemaakte hebt liggen, zou ik die even monteren en kijken of het euvel dan verholpen is. :) Kijk meteen ook even na of slangen nog goed zijn. Soms zijn er vacuümslangen op leeftijd die langzaam de geest geven en die kunnen soms wel eens gaan storen bij stationair toerental.
Voor de rest gewoon rijden met ‘m. Af en toe (alléén als ie warm is) ook eens even in de toeren jagen. Kan zo’n blok prima hebben. Je molt er niks mee maar je blaast ‘m wel even lekker door. Doe dat al jaren met m’n auto’s en dat levert een prima rijgedrag op. Geen ingekakte, luie, trage motoren.
Opknappen doet bijna niemand met een Vectra A maar dat hoeft zeker geen reden te zijn het niet te doen! Zijn prima auto’s, alleen wat roestgevoelig en daardoor belanden ze vaak op de sloop (zonde, maar waar). Als je ‘m wil behouden, gewoon doen. Onderdelen kosten weinig, onderhoud heeft ie amper nodig en je rijdt maar in weinig zo goedkoop rond als in een Vec A. M’n goedkoopste auto tot nog toe: heb zelf met een C18NZ 72 dkm gereden en kostte me in al die jaren na aftrek van overgebleven onderdelen een 2450 euro. Da’s aanschaf, onderhoud en reparaties. ;)
Trillingen in het stuur bij een bepaalde snelheid is meestal een gevalletje bandjes opnieuw balanceren. Sommigen doen het ieder jaar, al is dat niet persé nodig. Valt in ieder geval te proberen. Als dat het niet is, dan is de kans groot dat het ergens in je onderstel zit.
Uitlijnen is een ander verhaal. Dat kan nodig zijn als je velgen niet recht in lijn in de rijrichting onder de auto staan en de banden verder ook goed gebalanceerd zijn. Uitlijnen kan soms nodig zijn na het vervangen van ophangingsdelen. Als je dat laat doen, laat het dan op en GOEDE plek doen. Heb m’n auto ooit één keer laten uitlijnen omdat dat ‘heel hard nodig was’. Het kostte me maar 35 euro maar ’t weggedrag werd daarna beroerd…
14 mei 2013 om 01:09 #18142977Als de naafgaten in de velgen niet exact dezelfde maat hebben als de naven dan heb je dat probleem. Had het ook: scheelde maar een paar tienden van een millimeter! Maar bij 110-120 begon de auto ook te bibberen als een ijsbeer met een identiteitsprobleem! Heb toen diverse keren de wielen laten balanceren, maar dat hielp geen moer.
Is opgelost door een paar laagjes isolatietape om de naven te plakken bij wijze van pasring. Sindsdien geen last meer.14 mei 2013 om 07:38 #18142978Alvast bedankt voor de tips.
Ik ga ermee aan de gang.
14 mei 2013 om 11:33 #18142979Nou mensen, stappenmotor vervangen door een schoongemaakte, en het maakt echt maar heeeel minimaal uit, hij loopt soms stationair iets netter, maar het is nauwelijks merkbaar.
Als ik het gas loslaat krijg je nog steeds schokken… En mijn velgen zouden maatpas zijn qua naaf, gezien deze van een B Corsa afkomen, zonder dat hij extra naafringen nodig had ofzo.
De vacuumslangen worden iets droger, maar ik zie geen enorme scheuren, maar zal deze nog vervangen.
Ik heb zelf het idee dat ik tijdens het rijden compressie mis af en toe.. Dan rij ik gewoon, en dan voel ik af en toe iets wat net overslaat ofzo.
Hij houdt niet in, maar het voelt alsof een cilinder wat minder continue mee wil tijdens het rijden, vooral bij constant rijden.
Heeft nog iemand ideeën? Ik heb niet de spullen om een compressietest te doen, maar dat is meer garagewerk denk ik..
Of woont er iemand in de buurt van mij die die spullen heeft?
Dank alvast.
14 mei 2013 om 18:37 #18142980Even met remmenreinger langs het injectiehuis en vacuumslangen spuiten en kijken of de motor erop reageerd, zo ja, vacuum lekkage van een slang of pakking.
de voetpakking wil vaak lekken.
Willem
15 mei 2013 om 01:10 #18142981@sebastiaan27 wrote:
En mijn velgen zouden maatpas zijn qua naaf, gezien deze van een B Corsa afkomen, zonder dat hij extra naafringen nodig had ofzo.
Dank alvast.
De mijne kwamen van een andere Vectra A, ook zonder pasringen. De velgen gingen toen héél erg makkelijk op de naaf.
Dus hoe gaan jouw velgen er op? Je voelt snel genoeg of de passing precies goed is, of dat het naafgat een tikkie te groot is, zoals achteraf dus bij mij het geval bleek.Zet ook de auto eens voor met de wielen net van de grond omhoog en kijk of er hoogteslag is. Ook dat veroorzaakt vervelende trillingen.
15 mei 2013 om 19:29 #18142982Topic mag dicht, er komt een Corsa B 1.5 TD voor in de plaats.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.