Vanaf welk bouwjaar…………………..Opel Monza

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Vanaf welk bouwjaar…………………..Opel Monza

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 51)
  • Auteur
    Berichten
  • #17461347

    265 heeft standaard in de Monza gelegen der is nooit een R25/R28 ingekomen teminste niet vanuit de fabriek.
    Die R serie bakken is pas bij de Sennie B/Omega A gekomen.
    Ze passen ook niet helemaal lekker standaard in een Monza vanwege de cardanas aansluiting aan de bak en baksteun die zijn zelf gemaakt als zo,n bak in een Monza ligt.

    Alles wat meer als 4 cilinders had standaard die 271tig schijfjes.
    De 4 clinders in de A2,s hadden enkele schijven.
    Een GSE is altijd een 30E geweest en die hebben altijd geventileerde schijven voor.

    Die 4-gang is een Aisin Warner 03/71L 4-gang bak die standaard in een Monza/Senator lag vanaf 84,achter alle motoren 2.2 2.5 30E 30I.
    Die bakken hebben allemaal die schakelaar 3/4 waarmee je de 4de gang vrij geeft of niet,een primitieve sportstand.

    #17461348

    Weer welkome aanvullingen op het verhaal. Alleen heb ik dus wel Aisin Warners gezien zonder het knopje naast de pook. Zit het dan ergens anders ?

    #17461349

    Aisin warner bakken zonder knopje zijn er niet teminste in de Monza/Senator hadden ze allemaal het knopje 3/4de gang vrijgeven en in de Omega A/Senator B hadden ze nog een knopje extra voor de winterstand (in de 3de gang wegrijden)

    #17461350

    Een Monza/Senator A2 vanaf 83 tot 84 hadden een gewone TH180 erin en die hebben wel hetzelfde middenconsole maar dan zonder knopje,misschien heb je en 83tiger gezien,maar de 4-gang automaten hadden allemaal dat knopje.

    #17461351

    Aaah, inderdaad, dat zal het wezen. De auto’s van 83 hadden het interieur al van de A2. helemaal even niet aan gedacht.:D:D:D

    #17461352

    Dus heel simpel gezegd:

    Als je een knopje ziet (en er is niet geknoeid met de auto) dan is het een 4-traps.

    Als je geen knopje ziet, is het een 3-traps.

    #17461353

    mijn monza gse is van eind 83 en bezit reeds abs en het in hoogte verstelbaar stuur

    een digidasch is niet aan wezig wel sper elektrische ramen en airco

    wel een belgische auto he

    #17461354

    de 265 heeft achter de 3.0 gezeten en de 2.8. En de bak schijnt heel even achter een 2.5 te zijn geleverd. Maar dat veranderde al snel in de 240.

    #17461355

    Is de 2,5 een beetje vooruit te branden t.o.v. een 3.0????

    Ik ga morgen namelijk kijken voor een 2,5.

    #17461356

    Het kan zijn dat ABS al vanaf eind 83 te krijgen was voor het gemak maak ik er altijd 84 van,begin 83 was het niet te krijgen.
    Om mijn 84tiger Monza zit:
    ABS,boordcomputer,airco,digitaal daschbord,electrische ramen/dak/spiegels,leer,koplamp wis-was,sper,getint glas,CV.

    En wat betreft een 2500,nikt waard die dingen.
    Trekken niks zuipen veel,140pk is niks in een Monza,ik zou van zijn leven geen 2500 willen is werkelijk niet snel en kwa verbruik komt het in de buurt van de 30E en kwa vermogen is het gewoon bagger.
    Echt een afrader…

    #17461357

    Zit er daarom ook zoveel verschil in de vraagprijs tussen een 2,5 en 3,0?

    Ik wil eigenllijk een 3,0 E, maar er moet wel een degelijke Monza omheen hangen voor betaalbare prijs.

    Dit schijnt een erg moeilijke combinatie te zijn :hmmz

    #17461358

    origineel gepost door postbusmanta

    Zit er daarom ook zoveel verschil in de vraagprijs tussen een 2,5 en 3,0?

    Ik wil eigenllijk een 3,0 E, maar er moet wel een degelijke Monza omheen hangen voor betaalbare prijs.

    Dit schijnt een erg moeilijke combinatie te zijn :hmmz

    koop een 2500 hang er een b senator motor in c30ne
    komt op het zelfde neer maar meer vermogen als een 3.0 e
    en zelfs nog zuiniger

    #17461359

    Ja is geen gemakkelijk klus,echt veel keus heb je sowieso niet.

    Ik weet niet of je handig bent?

    Anders neem je die 25E toch en bouw er dan een Omega A/Senator B C30NE erin,177pk lopen op euro 95 en kunnen goed tegen LPG.

    Die 30E zijn ook grote k*t blokken:165pk (ipv de 180 die Opel op geeft) zuipen veel (benzine en olie over het algemeen) en vaak gekloot met nokkenassen,oliedruk,de meeste kunnen niet goed tegen LPG mijn favoriete blok is het heel zeker niet heb zelf 3 Monza,s gehad met een 30E en wil zo,n 30E nooit meer….
    En een 2500 is hetzelfde als een 30E alleen dan een stuk trager maar het verbruik is niet super veel minder.
    Heb zelf een Sennie A2 2500 gehad en dat ding was niet voorruit te krijgen terwijl de motor 100% was.

    Vind maar een goede basis/carroserie en hang er dan de motor in die je wilt,een motor is snel gewisseld maar een carrosserie opgemaakt niet

    #17461360

    Nou………….ik heb een Monza gekocht!!!

    De staat van de auto was redelijk goed.

    Er werd echter nog zoveel van de prijs afgedaan, dat ik hem niet meer kon laten staan.

    Ik ben zelf handig genoeg om er later een 3.0 in te hangen of zelfs iets meer……….

    Eerst maar even de basis dingen goed maken en rijden. Dan maar eens kijken wat er naar boven komt drijven.

    #17461361

    Gefeliciteerd! Mocht je een 3.0E erin willen (dus geen c30ne) dan heb ik er nog wel eentje liggen:P

    #17461362

    Die 2500 was die toevallig wit en stond ie in Liessel te koop?

    #17461363

    Nee, daar stond hij niet……….en hij ziet er zo uit:

    Er moeten wel andere voorschermen op en de onderkant moet behandeld worden, maar voor de rest is het een leuke auto.
    Een 2,5 met een 3-traps automaat……………..precies wat ik niet zocht!

    Ik zoek nog wel nieuwe rubber stootstrippen voor op de bumpers (of hele gave complete bumpers).

    #17461364

    Als ie maar niet rot is das het belangrijkste dat trage blok en die 3-gang bak heb je zo gewisselt das het werk niet.

    Maar goed het is niet mijn auto als jij happy bent met een 2500 ben ik het ook voor je maar persoonlijk zou ie er niet lang inliggen bij mij.
    Ik hoop dat ik iemand die een 2500 heeft en er tevreden over is niet voor de kop stoot met mijn uitspraken maar het nu eenmaal niet mijn favoriete blok en die 3-gang is ook niet voorkeurs bak (rij er zelf dagelijks mee maar ben te lui om de 4-gang erin te bouwen die hier al klaar om erin te kunnen)

    #17461365

    Ziet er goed uit die A1, zo op de foto. Houden zo.

    En ik ben 1 van diegenen, die een 2500 heb (maar wel met een 4-bak), en er uitermate tevreden over is. Het gaat hard zat (ik kom toch nooit boven de 140 km p/u), ik ben ook geen strepentrekker en het rijdt waanzinnig gerelaxed. Een echte cruiser.

    En GSE heeft gelijk…de staat van het koetswerk is bij een Monza belangrijker dan de motor. Een motorwissel is altijd mogelijk.

    #17461366

    Is een 82tiger.

    Een A 1,5 A1 buitenkant A2 binnenkant.

    Wat zijn de plannen met de Monza?
    Gas velgen verlagen motor bak enz enz????

    #17461367

    Eerst helemaal knap maken en laten taxeren.

    Als de motor en bak me niet bevallen, worden die gewisseld.

    De motor draait echter prachtig en heeft 139.000 km gedraaid (aantoonbaar). Alle boekjes zijn aanwezig.

    Bijna zonde om deze eruit te gooien dus.

    Met wat voor veren kun je een Monza verlagen?
    Met de Manta ben ik nogal gek op Apex. Zijn deze er ook voor de Monza?

    #17461368

    Het valt me trouwens wel vaak op dat een Monza/Senator A1/2 met 2500 vaak kaal is en dan bedoel ik dingen als:

    boordcomputer
    electrische spiegels
    getint glas

    Die zie je op een 2500 zelden terwijl ze bij de 30E,s wel vaak erop zitten en bij een GSE standaard.

    Maar een 2500 loopt mooi maar levert niks en das jammer want een 24V bv verbruikt hetzelfde met een 70pk en een bult koppel meer en die loopt nog eens op euro 95 en daarom hoef ik geen 2500.

    Het enigste wat bij een 2500 positief is is dat de achteras/dif en bak het niet zo over de klote gehad kunnen hebben als bij een zwaarder blok :)

    #17461369

    Ik wilde ook absoluut geen electronische poespas!!!

    Geen digitaal dashboard, geen electrische ramen, geen ABS, geen boordcomputer.

    Ik heb nu een digitaal tijdklokje!!! Dat gaat ver genoeg :D

    (en natuurlijk de electronische injectie en ontsteking).

    #17461370

    Monza is moeilijk wat van te krijgen wat voor verlagen is:
    Koni schokbrekers zal nog wel aan te komen zijn maar veren van Mattig of H&R zijn zeldzaam en niet echt goedkoop vaak.

    Je kunt bv veren van een A1 S uitvoering pakken die zijn iets lager 1,5/2cm maar nog niet echt veel,beter is om bv hier eens wat te kijken:

    http://cgi.ebay.com.au/HOLDEN-COMMODORE-VB-VK-LOWERED-FRONT-SPRINGS_W0QQitemZ230320072590QQcmdZViewItemQQptZAU_Car_Parts_Accessories?hash=item230320072590&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A1%7C39%3A1%7C240%3A1318

    http://cgi.ebay.com.au/VB-VK-Commodore-V8-Sedan-Superlow-King-Springs-SET_W0QQitemZ190278288729QQcmdZViewItemQQptZAU_Car_Parts_Accessories?_trksid=p3286.m20.l1116

    http://cgi.ebay.com.au/Lowered-King-Springs-suit-VB-VC-VH-VK-VL-VN-VP-VR-VS_W0QQitemZ320332538235QQcmdZViewItemQQptZAU_Car_Parts_Accessories?hash=item320332538235&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A1%7C39%3A1%7C240%3A1318

    Die moeten passen teminste die laatste heel zeker,maar vergeet wel dat de achterveren anders zijn omdat ze in australie een starre as gebruikt hebben en de veren anders zijn,de voorveren zijn echter wel gelijk met de europese A1 veerpoten:
    En ik weet uit ervaring dat opsturen met de zeepost 6/8 weken 85euro kost voor een doos tot max 20kg,meer zullen die voor veren ook nooit wegen.

    #17461371

    Ik heb zelf ook een 2500 met een 5 bak ben daar goed over te spreken
    gebruik van1/10 bij normaal gebuik,maar ja waar kun je hier nog eens
    goed gas geven.als je snel wildzijn moet je niet bij opel zijn maar b.v.
    bijBMW of Alfa [roest] of zo,n zenuwe Jap maar die zijn niet zo betrouwbaar
    als Opel,het is maar wat je zelf wil,ik ben er zelf goed over te spreken.

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 51)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.