van 1.9N naar 3.0E

Forumindex Forums Techniek Cih van 1.9N naar 3.0E

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren geleden door .
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17227953

    Beste,

    Al een tijdje ben ik met m’n broer bezig z’n 1.9N manta te restaureren/aanpassen en nu hebben we dus ook 3.0E erin gezet maar nu lukt het aansluiten van de kabelboom niet helemaal.
    Ik heb al aardig wat verhalen op het net en forum gelezen over het ombouwen van carb naar injectionde van de 4 cilinder en aannemende dat het systeem op de extra cilinders niet zoveel zou verschillen heb ik dat geprobeerd.
    Maar na de kabelboom een beetje uitgeplozen te hebben kwam hij niet echt overeen met wat ik heb gelezen en gezien op het net.
    Zijn de kabelbomen van de 6 cilinder en 4 cilinder nou zo verschillend of zijn zou het wel moeten lukken als ik de iets hierboven genoemde topics volg? Want tot nu toe lukte dat me nog niet.
    Enige tips?

    mvg,

    Ruben

    #17753446

    e.e.a. is afhankelijk van het injectiesysteem. De oude l-jetronic is het meest eenvoudig. Daarin zit niet veel verschil tussen 4 en 6 cilinder. De LE en motronic zal wat moeilijker om te bouwen zijn.

    Maar als je een compleet blok incl. kabelboom hebt is alles voorelkaar te krijgen.

    Wellicht kun je eens exact opsommen welke onderdelen je gaat verbouwen.

    #17753447

    Eigelijk is er naast de manta zelf niet zoveel verbouwd.
    De motor, injector en kabelboom zijn alleen een beetje schoongemaakt en opnieuw in de lak gezet.
    Enige verandering is de fan die een electrische moet worden in plaats van de fan aan de krukaspoelie.
    Aangezien ik niet wist welke injector e.d. bij het blok hoorde heb ik gezegd dat ik die voor een 3.0E nodig had en toen kreeg ik deze:
    http://i735.photobucket.com/albums/ww352/Vinnybob/DSC01333.jpg
    Daar zat ook een kabelboom en computer bij.
    Daar heb ik alleen geen foto van.
    Maar na wat puzzelen kreeg ik die dus niet aan de oude kabelboom van de manta zelf.

    #17753448

    Als je deze hebt, dan heb je geen L- of LE-jetronic systeem maar Mototronic en wijkt nogal af van qua aansluitwaarden, hoe en wat exact zal je moeten bekijken via aansluitschema’s van zo’n motor.

    Misschien dat het aansluitschema van een 2.4 mototronic systeem daar je meer in helpen kan, staat geloof ik wel eleders in dit gedeelte.

    #17753449

    Ow daar heb je een rare combinatie:

    C30NE spruitstuk met gasklephuis met grijze L-jetronic injectoren..Die injectoren moeten over weerstanden worden geschakelt..

    Je kunt dit wel aan het lopen krijgen maar laat eens een foto van je kabelboom zien en geeft het nummer van je luchtweger eens,boven op de luchtweger staat een nummer beginnend met 0 202…Als je me de rest geeft zal ik wel zeggen hoe en wat.

    #17753450

    Bedankt voor de info henk. Weet ik iig wat ik nu heb.
    Deze week maak ik dan nog wat foto’s en zoek ik dat nmmr op.
    De lmm zat trouwens niet bij de injector en de kabelboom. Deze kwam ook weer ergens anders vandaan.
    Maar ik zal ’t nmmr ff opzoeken.

    #17753451

    Kleur van de injectoren wil niks zeggen over de weerstand waarde of type. Ik heb nl c24ne injectoren (motronic) liggen zowel grijs als geel, nummers zijn hetzelfde ook de weerstand van alle injectoren. Bij de LE jetronic is dit ook het geval. Bestel maar nieuwe bij bosch zullen waarschijnlijk grijs zijn. Dus meten is weten of nummer opzoeken…

    #17753452

    in iedergeval zul je ff n nieuwe geschakelde + draad naar de bobine moeten trekken

    om genoeg spanning te houden voor je elektronische
    ontsteking;)

    #17753453

    Beste gse,
    Bij deze heb ik de foto’s en het nmmr.
    Dit is de lmm met het nmmr: 0280202068
    http://i735.photobucket.com/albums/ww352/Vinnybob/04112010289.jpg
    Daar zit deze computer bij:
    http://i735.photobucket.com/albums/ww352/Vinnybob/04112010292.jpg
    met de kabelboom:
    http://i735.photobucket.com/albums/ww352/Vinnybob/04112010293.jpg
    aan deze kabelboom zaten 2 stekkers voor de computer waar er maar eentje van paste in de computer.
    Dat was deze:
    http://i735.photobucket.com/albums/ww352/Vinnybob/04112010295.jpg
    De andere had ik er al vanaf gehaald omdat ik dacht die niet meer nodig te hebben.
    Naast dit stuk waren er ook nog wat losse stukken waaronder deze injector stekkers:
    http://i735.photobucket.com/albums/ww352/Vinnybob/04112010305.jpg
    Die zitten allemaal aan deze stekker:
    http://i735.photobucket.com/albums/ww352/Vinnybob/04112010307.jpg
    Laat me maar horen als je nog andere info nodig hebt dan zal ik kijken wat ik kan doen.

    Lauwe, bedoel je dat de bobine van de carb motor niet genoeg volt heeft ofzoiets? Want ik heb die al vervangen voor eentje die bij het blok hoort. Of bedoel je wat anders.

    mvg,

    Ruben

    #17753454

    Hij bedoeld dat de carburateur versie vaak een weerstandsdraad hadden om de bobine spanning naar beneden te halen naar zo’n 9,6V en voor deze bobine’s heb je 12V nodig en dus moet je even die draad zien te verwijderen of een andere draad trekken.

    Vaak zit de draad (welke doorzichtig is) verbonden via de splitsing die naar voren gaat en naar de startmotor met een grote lus richting de radiateur en weer terug naar de bobine.

    #17753455

    Wat houd het trouwens in dat de injectoren over weerstanden geschakeld moeten worden?
    En waarom is dat?

    #17753456

    Waarschijnlijk is de weerstand in het systeem lager dan voor de injectoren gebruikt kan worden.

    #17753457

    En hoe kan ik dat meten dan?

    #17753458

    met een multimeter

    Maar waarom is dat zo belangrijk? of ben je aan het experimeteren of iets dergelijks?

    #17753459

    Omdat ik wil kijken of ik megasquirt in de auto kan krijgen.
    maar omdat dit de eerste keer is dat ik bezig ben met een auto wil ik eerst zoveel mogenlijk info verzamelen zodat ik weet wat ik heb en vooral wat ik nog nodig heb.

    #17753460

    ok, dan houd het voor mij op.

    succes verder.

    #17753461

    Nou, als je me nog kunt uitleggen waarvoor de module op de bobine is zou dat me ook helpen.
    De rest van de sensoren heb ik al kunnen vinden in het hele megasquirt verhaal maar deze ben ik nog niet tegengekomen….

    #17753462

    Ik heb me daar nooit zo in verdiept, het enigste wat ik kan zeggen daarover zijn vermoedens en dat ik weet dat het zaakje niet werkt als die stuk is of ontbreekt.

    Misschien heb je hier wat aan: http://www.innovam.nl/RPTPowerUp/Zelfstudie/at/at_242_dag1.pdf daar staat het 1 en ander over types ontstekingen.

    Hier nog eentje: http://www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/deltapress/magnetisme/PraktOntsHallmodule.pdf

    #17753463

    bedankt, ik ga ’t doorlezen

    #17753464

    ik heb de volgende komponenten gebruikt

    IAT sensor Bosch 0 280 130 039
    CLT sensor Bosch 0 280 130 107
    Gasklep positie sensor c24ne Bosch nr 0 280 122 001
    Idle valve 3draads Bosch 0 280 140 502
    Bobine 0 221 603 010 audi/seat of tewel de bekende kms bobine
    VR-sensor Ford ???
    Krukaspoelie c24ne 60-2 patroon

    #17753465

    Yosta, heb jij ook de onstekingsmodule gebruikt? Dat blokje wat onder de bobine vast zit.
    Want in het megasquirt verhaal ben ik nog niet tegengekomen waar die aangesloten moet worden.

    mvg,

    Ruben

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.