V6 levensduur

Forumindex Forums Techniek Ecotec V6 levensduur

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223109

    Hallo, Kan iemand mij vertellen wat de verwachte levensduur is van de Ecotec 2.5V6 van 1999?
    Ik heb er een op het oog, die er redelijk netjes uitziet, maar hij heeft bijna 210k gelopen.
    Aangezien ik 40-50k per jaar rij en er zeker nog 2 jaar mee wil doen zou het wel prettig zijn als ze met enige zekerheid de 3 ton halen…
    Aangezien de motor niet zoveel voorkomt weet mijn garagehouder het eigenlijk ook niet. Op dit forum zijn vast wel specialisten die er wel ervaring mee hebben.
    John

    #17695276

    met 210 dkm is ie net ingelopen

    #17695277

    Net ingelopen? Sneuvelen ze dan niet met olie verbruik, versleten zuigerveren, drijfstangen of iets dergelijks bij een ton of 2,5?

    #17695278

    Zal toch wel veel aan de vorige eigenaar liggen denk ik. Heeft ie op tijd z’n beurtjes gehad en hoe is ermee omgegaan. Gelijk koud weg scheuren of wordt ie rustig warm gereden voordat je op het gas gaat.

    #17695279

    Zeker, en ik kan natuurlijk een compressie- en lektest doen van te voren maar als ze bekend staan dat ze bij een bepaalde km-stand toch veelal dit of dat gaan mankeren, dan kan ik de moeite beter sparen…
    De boekjes zijn er wel bij overigens en nog afgetekend ook bij verschillende bedrijven, maar bij dit soort km-standen zegt dat niet zo veel meer.
    Dan is het inderdaad beter de vorige eigenaar te kennen, maar helaas was dat geen klant van hen..
    Daarbij heb ik nogal een pittige rijstijl schijnt het…

    #17695280

    210.000 delen door 6 is maar 35.000 km per cilinder.
    dit is netjes
    maar het hangt inderdaad allemaal aan de voet van de vorige eigenaar is hij netjes warm gereden enzovoort check gewoon de olie en der gelijk of hij goed onthouden is.

    #17695281

    slecht warm rijden kunnen ze totaal niet tegen.

    maar dat merk je dan ook wel als ze op de 2ton zitten.

    als er gewoon goed me eom is gegaan, is de 3 ton geen probleem voor een 6 cilinder.

    wel is een zwak de oliepomp (vooral 3 liter) en de krukaskeerringen

    #17695282

    Bij een V6 is echt de fut eruit als ie gaar getrapt is.

    een van de weinig opel motoren welke minder gaat presteren als ze gaar is.
    (de meeste opels gaan alleen meer harder als ze gaar zijn).

    goed letten op carterdruk, en motorgeluiden..

    Zo’n V6 is een beresterke motor, mits ie een beetje netjes behandel is.

    Heb de mijne echt GOED op zijn klote gegeven, maar wel altijd netjes warm gereden en rustig af laten koelen.

    heb m in duitsland regelmatig langdurig op volle snelheid gehad, maar daar heeft ie echt niks van.

    nog steeds netjes 15bar compressie op alle cilinders, goed wel wel nu op bijna 200.000km, gekocht met 78.800km

    niet al te veel ellende mee gehad.

    > Let wel, ik heb deze motoren ook helemaal afgereden gezien bij net 100.000km, totaal geen fut meer in enzo..

    > Olieverbruiken doen deze motor zowiezo niet gauw, zelf niet als ze gaar zijn….

    > Kleprubbers gaan over het algmeen hun hele leven mee, tenzij je m warm goed op zijn lazer geeft

    > Stadssprintjes zijn killing voor iedere motor!!!

    Willem

    #17695283

    Alvast bedankt allemaal voor de reacties.
    ‘de fut eruit’ is natuurlijk lastig te bepalen als je er nog geen gehad hebt, en uit een 1.8 Astra van 10 jaar oud is het allemaal al gauw indrukwekkend natuurlijk.
    Ik ga dan maar eens een uitgebreide proefrit maken en de compressie meten!
    Meerdere reacties welkom natuurlijk.

    #17695284

    Sta tie op het internet..wat is de link.. misschien kent iemand hen hier wel..’
    Gr.Rudy

    #17695285

    Hij staat op marktplaats, zilvergrijs, 207dkm, 3250,- vragen ze.

    #17695286

    Astra Vectra Calibra Omega??

    Willem

    #17695287

    origineel gepost door wim-v6
    Zo’n V6 is een beresterke motor, mits ie een beetje netjes behandel is.

    Geldt dit voor alle opel V6 motoren?
    2.5 – 2.6 – 3.0 – 3.2 serie

    #17695288

    Jupz, zijn technisch gelijk aan elkaar..

    Willem

    #17695289

    Ik zit te denken aan de aanschaf van een Y32SE waarbij ik de motor volledig wil reviseren. Mocht zo’n blok “afgetrapt” zijn, dan is dit na een complete revisie toch weer een motor met 0km (op de draaiuren van het blok zelf) ??

    #17695290

    Nee, ook na revisie mag je niet zeggen dat ie 0 km gelopen heeft.

    Maar, je kan dan wel weer met een gerust hart km’s gaan draaien.:D

    Een goed uitgevoerde revisie kost ook serieus knaken. Maar nog steeds heb je geen nieuwe zuigers, drijfstangen, oliepomp, nokkenassen, klepgeleiders enz. enz.

    #17695291

    Sorry Willem, het gaat om een zilvergrijze Vectra SW, kenteken ZD-BH-61.
    (De Gebruikssporen vallen mee, 2 bumpers met krassen en een deur die te repareren is middels ‘uitdeuken zonder spuiten’. Binnenzijde is erg netjes voor zijn km’s. Zegt ook wat over de gebruiker denk ik dan maar.)

    #17695292

    als je er veel km-ers mee wil gaan rijden, dan ga je dat wel voelen in je portemonnee.
    Ik kom niet onder de 1 op 9,5 (euro95) of 1 op 8 (lpg) met de Vectra 3.0 V6.

    wegenbelasting is iets van 800 euro benzine of 1100 lpg g3.

    #17695293

    1 op 11 gemiddeld met de vectra 2.5 V6 (Vectra-B X25XE:

    Dacht dat Jerremy met de 3.2 (Y32SE) op Calibra / Vectra A systeem ook zo’n 1 op 10 reed op de minder lange stukken..

    Willem

    #17695294

    Quote van Jerremy op het Astra GSI Forum:

    M’n verbruik is wel afhankelijk van omstandigheden. (logisch) maar
    bij gecombineerd gebruik (B-wegen / snelwegen) nu, (in de zomer) rijd ik zo’n 510 – tot 540 km. op 46 tot 48 liter brandstof.
    Me rij stijl is normaal tot rustig. Soms een keerjte btje vlot rijden, maar niet al te wild, gewoon normaal rijden. Wil me rijbewijs graag houden ! :lol:
    met de airco uit. Ik rijd trouwens met een F25 he & standaard C25XE vliegwiel :wink:
    (wat mij overigens prima bevalt ! want de bak is goed, schakelt goed..)

    #17695295

    Ja ik heb dan ook nog automaat en station.

    #17695296

    origineel gepost door Gupy
    Nee, ook na revisie mag je niet zeggen dat ie 0 km gelopen heeft.

    Maar, je kan dan wel weer met een gerust hart km’s gaan draaien.:D

    Een goed uitgevoerde revisie kost ook serieus knaken. Maar nog steeds heb je geen nieuwe zuigers, drijfstangen, oliepomp, nokkenassen, klepgeleiders enz. enz.

    bij een goede revisie heb je JUIST WEL nieuwe zuigers,drijfstangen enz. enz… anders is het alleen wat lagers en pakkingen vervangen, dat noem ik geen revisie

    #17695297

    Alles staat en valt met hoe de vorige eigenaar(s) ermee op zijn gesprongen.

    Zoals Willem al aangeeft, je kunt ze al naar de kloten helpen voordat ze 100.000 hebben gelopen, maar ik weet ook praktijk voorbeelden van deze V6 blokken die 300.000+ en zelfs 1 die 400.000+ hebben gelopen, met gewoon het originele blok en zonder revisie.

    Alles staat en valt gewoon met hoe de eigenaar ermee om is gegaan:

    -netjes warm rijden
    -normaal rijden, af en toe met warme moter op de staart trappen, of hele dagen volle polle rijden
    -maar ook het optijd vervangen van de Olie hoort hierbij
    -etc etc

    Het is dus ook gedeeltelijk aan jezelf…………….

    #17695298

    dingen gaan alleen kapot door slecht onderhoud of lomp gebruik
    laast een omega mv6 weer op gang geholpen
    ding heeft 3 ton gelopen en had oliekoeler kapot
    ding loopt weer en super mooi

    maar had ook een 2.5 v6 omega die gewoon op was bij 2 ton
    een echte trapbak
    ding had groeven in de cilinderwanden en was het maken echt niet meer waard en is gesloopt

    bij normaal gebruik en goed onderhoud kunnen ze makelijk 3 ton en meer lopen

    #17695299

    Mijne heeft nu bijna (nog een paar kms) 2ton gedraait, en loopt als een nieuwe..

    Willem

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.