UPDATE Extreem olieverbruik bij 4000 stationair z22se lagers

Forumindex Forums Techniek Ecotec UPDATE Extreem olieverbruik bij 4000 stationair z22se lagers

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271298

    Goedenmorgen!

    Ik open een nieuw topic omdat de andere al enkele weken oud is
    Excuses voor de late reactie

    Probleem:
    het betreft de z22se met versprongen distributie ketting (ivm spanner)
    -klep afdrukken op zuiger
    -extreeem olieverbruik
    -extreem veel blauwe rook bij hoog toerental

    Plan:
    andere zuigers met nieuwe zuigerveren en drijfstangen (zonder honen)
    gereviseerde cylinderkop
    het gebruiken van de zelfde lagerschalen (als het mogelijk is)

    Ik heb de zuigers gedemonteerd
    De zuigerveren zaten vast (olieschraapveer)

    nu heb ik enkele vragen…
    hopelijk kunnen jullie me daar in helpen
    alle info en tips zijn welkom

    ik heb op een drijfstang versleten drijfstanglagers gevonden
    ook het krukas is lichtjes ingesleten
    is dit een probleem bij het plaatsen van nieuwe lagers?? (zie fotos)
    de andere 3 zuigers zijn de lagerschalen wel redelijk.

    Versleten drijfstanglager

    Licht ingesleten krukas (bijna niet voelbaar)
    Is dit een probleem??

    Mijn 2e vraag kan ik deze lagerschalen gebruiken (zie fotos)
    zijn er bij revisie nieuw ingezet
    alleen hebben enkele seconden geen oliedruk gehad
    kunnen deze nog gebruikt worden???




    Wachtend op jullie antwoorden en tips

    Bedankt alvast

    mvg Mark

    #18279854

    Kun je de krassen voelen met je vinger / nagel? Zoja slijpen en overmaatslagers.
    Vele hier op het forum zullen zeggen dat het niet perse nodig is en gewoon nieuwe, maar dat is sonde van je nieuwe zien er dan ook binnen de kortste keren hetzelfde uit.

    #18279855

    De kras is lichtjes.voelbaar echt heel lichtjes
    En die lager schalen zijn die bruikbaar?

    #18279856

    @markdankers123 wrote:

    De kras is lichtjes.voelbaar echt heel lichtjes
    En die lager schalen zijn die bruikbaar?

    En kan ik die kras nie een beetje bewerken met iets

    #18279857

    Niet honen? Alles is op elkaar ingesleten. Heb je helemaal bovenin de cilinders een randje? Dan heb je kans dat met nieuwe zuigerveren dat randje gaan raken. En binnen de kortste keren de boel weer kapot hebt. Is net een randje waar de zuigerveren net niet komen.

    Heb jaren bij een scooter zaak gewerkt. Met 2takt motortjes. In principe het zelfde !?

    #18279858

    @Helmer opelfan wrote:

    Niet honen? Alles is op elkaar ingesleten. Heb je helemaal bovenin de cilinders een randje? Dan heb je kans dat met nieuwe zuigerveren dat randje gaan raken. En binnen de kortste keren de boel weer kapot hebt. Is net een randje waar de zuigerveren net niet komen.

    Heb jaren bij een scooter zaak gewerkt. Met 2takt motortjes. In principe het zelfde !?

    Als het kan zonder te honen
    En nee er zit geen randje op

    #18279859

    Nieuwe zuiger veren kunnen kunnen niet zonder honen. Nieuwe Zuiger veren altijd honen anders slijten die niet in

    #18279853

    @kiyamizio wrote:

    Nieuwe zuiger veren kunnen kunnen niet zonder honen. Nieuwe Zuiger veren altijd honen anders slijten die niet in

    de cilinderwand ziet er netjes uit

    wat als ik toch de nieuwe zuigerveren zet of desnoods alleen de olieschraapveer

    verlies ik dan veel compressie of wat zijn de gevolgen

    olie verbruik was heeeel extreem
    en vette blauwe walm

    kunnen die nieuwe veren de niet een beetje verhelpen

    het hoeft nie 100% te zijn maar wel rijdbaar

    gr mark

    #18279860

    @markdankers123 wrote:

    @kiyamizio wrote:

    Nieuwe zuiger veren kunnen kunnen niet zonder honen. Nieuwe Zuiger veren altijd honen anders slijten die niet in

    de cilinderwand ziet er netjes uit

    wat als ik toch de nieuwe zuigerveren zet of desnoods alleen de olieschraapveer

    verlies ik dan veel compressie of wat zijn de gevolgen

    olie verbruik was heeeel extreem
    en vette blauwe walm

    kunnen die nieuwe veren de niet een beetje verhelpen

    het hoeft nie 100% te zijn maar wel rijdbaar

    gr mark

    #18279861

    of is het beter de bestaande zuigers te laten zitten
    de zuigerveer groeven reinigen

    alleen de zuigers hebben allemaal klepafdrukken

    hopelijk kan iemand me helpen

    wou geen of weinig geld uitgeven en hem netjes rijdend hebben

    #18279862

    @markdankers123 wrote:

    of is het beter de bestaande zuigers te laten zitten
    de zuigerveer groeven reinigen

    alleen de zuigers hebben allemaal klepafdrukken

    hopelijk kan iemand me helpen

    wou geen of weinig geld uitgeven en hem netjes rijdend hebben

    En daar zit in mijn beleving een klein deel van het probleem. Het kost nu eenmaal geld, zeker dit soort dingen. Eigen blok stuk gelopen, vervolgens een blok in Polen gehaald waarvan de historie onbekend was.
    Ik zou door de zure appel heen bijten en een 2.2 halen bij bijvoorbeeld de gebr. gunnewiek, met garantie.
    Al met al wel lullig, maar het was wel een behoorlijke gok die uiteindelijk toch duur uitvalt.

    #18279863

    @2000 wrote:

    @markdankers123 wrote:

    of is het beter de bestaande zuigers te laten zitten
    de zuigerveer groeven reinigen

    alleen de zuigers hebben allemaal klepafdrukken

    hopelijk kan iemand me helpen

    wou geen of weinig geld uitgeven en hem netjes rijdend hebben

    En daar zit in mijn beleving een klein deel van het probleem. Het kost nu eenmaal geld, zeker dit soort dingen. Eigen blok stuk gelopen, vervolgens een blok in Polen gehaald waarvan de historie onbekend was.
    Ik zou door de zure appel heen bijten en een 2.2 halen bij bijvoorbeeld de gebr. gunnewiek, met garantie.
    Al met al wel lullig, maar het was wel een behoorlijke gok die uiteindelijk toch duur uitvalt.

    Ja dat wel
    Maja is niet anders
    En nieuw blok halen nee niet meer
    Wou me eigen blok zo goed als repareren
    Met wat ik heb liggen

    Dus het plan is nu
    Even wachten op het hoon apparaatje
    Honen andere zuigers met nieuwe veren
    En de lagerschalen die op de fot staan ga ik gebruiken

    Hopelijk word het wat
    Ik houd jullie op de hoogte

    Bedankt alvast

    #18279864

    Drijfstangbouten niet hergebruiken! En nieuwe plaatsen op juiste aanhaalmoment en grades he.

    En die lagers hergebruiken weet je de volgorde nog? Ander zoiezo nieuwe pakken en zeker de lagerschalen en krukas niet schuren.

    #18279865

    @Haasje17 wrote:

    Drijfstangbouten niet hergebruiken! En nieuwe plaatsen op juiste aanhaalmoment en grades he.

    En die lagers hergebruiken weet je de volgorde nog? Ander zoiezo nieuwe pakken en zeker de lagerschalen en krukas niet schuren.

    ja volgorde weet ik nog

    ik ga het doen als volgt

    1.Drijfstang bouten zijn duur van arp
    Dus die zijn geschrapt
    tevens de revisie heeft ze ook hergebruikt
    ook zeide ze dat dat eigelijk niet de bedoeling was
    dus zou nou ook wel goed gaan hoop ik

    2. Ik heb een kapotte lager !
    Die wil ik vervangen met nog een goede van mij half gereviseerd blok
    Of zeg je dan zou ik alle lagers vervangen die uit het half gereviseerd blok
    komen
    Of eigen lagerschalen behouden en 1 lagerschaal vervangen

    Zie foto boven: Heeft lichte krasjes (niet voelbaar) komen uit gereviseerd blok
    Datum lagerschalen 01.2014

    3. Ook het honen laat ik zitten (niet slim i no)
    Er zit een licht hoon patroon in
    Hij krijgt wel andere zuigers met nieuwe veren

    4. en ja alles word vast gedraaid met het juiste aanhaalmoment
    de drijfstangbouten krijgen een klein slagje minder met loctite

    hopelijk word het wat!!

    #18279866

    @markdankers123 wrote:

    @Haasje17 wrote:

    Drijfstangbouten niet hergebruiken! En nieuwe plaatsen op juiste aanhaalmoment en grades he.

    En die lagers hergebruiken weet je de volgorde nog? Ander zoiezo nieuwe pakken en zeker de lagerschalen en krukas niet schuren.

    ja volgorde weet ik nog

    ik ga het doen als volgt

    1.Drijfstang bouten zijn duur van arp
    Dus die zijn geschrapt
    tevens de revisie heeft ze ook hergebruikt
    ook zeide ze dat dat eigelijk niet de bedoeling was
    dus zou nou ook wel goed gaan hoop ik

    Hiermee neem je een aardig risico, zullen rekbouten zijn die bedoeld zijn voor eenmalig gebruik. Zijn aardig wat c20xe’s stuk gelopen omdat men dacht dat het wel kon.

    2. Ik heb een kapotte lager !
    Die wil ik vervangen met nog een goede van mij half gereviseerd blok
    Of zeg je dan zou ik alle lagers vervangen die uit het half gereviseerd blok
    komen
    Of eigen lagerschalen behouden en 1 lagerschaal vervangen

    Zie foto boven: Heeft lichte krasjes (niet voelbaar) komen uit gereviseerd blok
    Datum lagerschalen 01.2014

    Ik zou de oorzaak achterhalen (bij een revisie bedrijf) en desnoods laten slijpen. De kans dat het weer gebeurd lijkt me erg groot.

    3. Ook het honen laat ik zitten (niet slim i no)
    Er zit een licht hoon patroon in
    Hij krijgt wel andere zuigers met nieuwe veren

    Volgens mij is honen niet al te duur, maar wel essentieel voor het juist inslijten van de nieuwe veren

    4. en ja alles word vast gedraaid met het juiste aanhaalmoment
    de drijfstangbouten krijgen een klein slagje minder met loctite

    Ook hier weer: en dan maar hopen dat het goed gaat.

    hopelijk word het wat!!

    Ik kan niet in andermans portemonnee kijken, maar als ik de opsomming hierboven begluur: hoever denk je te komen en hoe groot is de kans dat het alsnog fout gaat?
    Aan de andere kant: niet geschoten is altijd mis, en kan me voorstellen dat je er (financieel gezien) eer een beetje klaar mee ben
    De tijd zal het leren!

    #18279867

    Hey
    heb de zuigers gemonteerd
    Alles is perfect verlopen morgen cilinderkop erop
    En rijden hoop ik hahah

    Houd jullie op de hoogte

    Tot morgen:)

    #18279868

    TJa ik zo rekbouten niet hergebruiken. Als het nu een blok was uit de jaren 50 waarin ze geen rekbouten gebruikte en ook het aanhaalmoment een vast getal is zonder grades is er niets aan de hand. Maar ervaring leert dat rekbouten hier niet voor gemaakt zijn en hierdoor kunnen breken.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.