turbo vraag z20let/leh

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) turbo vraag z20let/leh

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249634

    Ik heb een vraag over mijn turbo.
    Er staat inmiddels 180.000km op de teller met de originele turbo.
    Deze werkt nog perfect maar heeft wel een bijgeluid en zweet olie.
    Nu ben ik aan een leh turbo gekomen die 60.000 km heeft gedraaid.
    Helaas is het spruitstuk hiervan gescheurd.

    Mijn vraag is dus kan ik het goede spruitstuk van mijn let lader over zetten op mijn leh lader?
    Als het mogelijk is om deze over te zetten heb je daar dan speciaal gereedschap voor nodig?

    Hopelijk weet iemand meer.

    Groeten,

    Perry

    #18037756

    ja dat kan. en je hebt er geen speciaal gereedschap voor nodig. als je een torks set hebt is het goed te doen. pakkingen vernieuwen is wel aan te raden ;)

    #18037757

    Bedankt voor je reactie.
    Ik ga morgen gelijk aan de slag om te kijken of het lukt.

    #18037758

    Nu heb ik gelezen op de mpech site dat het turbine wiel van de leh lader groter zou zijn dan de let. Past de let lader uitlaat spruitstuk dan wel op de leh turbo?
    De leh lader heb ik nu uit elkaar. Zou zonde zijn als ik de let turbo los heb en het spruitstuk past niet op de leh turbo.

    Wie weet hier een antwoord op?

    Ik ga as zaterdag de turbo vervangen, het zou leuk zijn als ik voor zaterdag weet of het past.

    Groeten,

    Perry

    #18037759

    misschien ff meneer André Botter een pb sturen
    die zal dat vast wel weten

    #18037760

    heb je wat foto’s van hoe je die uit mekaar hebt gehaald :???:

    #18037761

    Ik heb er geen foto’s van maar het is super simpel.
    Je moet 1 moertje los halen van je actuator(dat stangetje), en 4 boutjes die op het spruitstuk zitten geschroefd.
    En dan zachtjes met een kunstof hamer kan je de 2 delen los tikken.

    #18037762

    Zou volgens mij moeten passen alleen zet die 4 boutjes wel weer op de goede
    voorspanning en check ook of het turbinewiel na montage nog mooi vrij loopt.
    En ook de wastegateactuator weer op de juiste voorspanning zetten trouwens.
    En geef het turbolager wat oliedruppels zodat bij opstarten deze toch een klein
    beetje smering heeft.

    #18037763

    Okee bedankt voor de tip.
    die wasegate moet die in rust positie zo staan dat de klep dicht staat?

    #18037764

    @perror wrote:

    Ik heb er geen foto’s van maar het is super simpel.
    Je moet 1 moertje los halen van je actuator(dat stangetje), en 4 boutjes die op het spruitstuk zitten geschroefd.
    En dan zachtjes met een kunstof hamer kan je de 2 delen los tikken.

    Kan je dit ook doen als de turbo nog op de wagen zit ?

    #18037765

    Dat gaat je niet lukken. hij moet wel los.

    #18037766

    Ja zou wel kunnen maar vergeet ook niet dat je water en olie toe en afvoer ook
    moet demonteren waardoor het handiger is hem met spruitstuk en al te demonteren.
    Wastegate moet voldoende voorspanning hebben om de klep dicht te houden te los
    geeft diverse problemen tot scheuren en verbranden v/d zitting en klep aan toe.

    #18037767

    Afgelopen zaterdag toch maar eerst mijn klepseals vervangen. Er zaten er 7 los. Olie verbruik viel mee, maar auto rookte wel met koude start.
    Turbo komt nog als ik weer eens tijd heb. Bedankt voor de reacties.

    #18037768

    @perror wrote:

    Afgelopen zaterdag toch maar eerst mijn klepseals vervangen. Er zaten er 7 los. Olie verbruik viel mee, maar auto rookte wel met koude start.
    Turbo komt nog als ik weer eens tijd heb. Bedankt voor de reacties.

    Heb je de kop eraf gehaald ?
    En heb je de seals zelf gemonteerd ?

    #18037769

    Ik heb de kop laten zitten. Nokkenassen verwijdert en cilinders op druk gezet. Je hebt wel speciaal gereedschap nodig. Ik ben er ongeveer 6 uur mee bezig geweest.
    Het was de eerste keer voor mij dat ik klepseals heb vervangen en het ging wel aardig. Je moet alleen heel erg oppassen met de klepspietjes. Ze schieten heel snel weg. Gelukkig ben ik er geen kwijt. geraakt. Ik heb in ieder geval geen blauwe pluimen meer uit de uitlaat met de koude start.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.