Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Trillend stuur….
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 1 maand geleden door .
-
AuteurBerichten
-
2 oktober 2011 om 18:49 #17232190
Geachte heren, dames,
Ik heb een kleine trilling in het stuur tussen de 120 – 140 kmh
Niet altijd, wel vaak ?? dan bij 120, dan bij 140, soms op CC niet ?
banden zijn gebalanceerd en velgen zijn recht.
Voor en achter is al eens omgeruild en exact zelfde probleem
Dealer roept, balanceren op de auto, maar ik vind het gewoon vreemd, moet toch gewoon goed zijn zo?iemand andere ideen?
TNX
2 oktober 2011 om 18:58 #17810923Remklauwen lopen niet lekker vrij!
2 oktober 2011 om 19:07 #17810924ja of kromme remschijven kan ook
wielen een keer laten uitlijnen wil ook weleens schelen.op de auto moet het inderdaad goed zijn . . . als je dan gaat balanceren, dan los je het probleem niet op, dan lap je het alleen maar.
2 oktober 2011 om 19:10 #17810925@sw_reijnders wrote:
ja of kromme remschijven kan ook
wielen een keer laten uitlijnen wil ook weleens schelen.Dit merk je direct bij het remmen, dit is perfect smoot.
schijfen / blokken zijn goed.Kan uitlijnen een trilling in het stuur oplossen?
iemand daar ervaring mee?2 oktober 2011 om 19:55 #17810926Heb ik ook gehad met de Vectra. Ze hebben bij mij de naven waar de wielen tegenaan komen met een speciale machiene schoongemaakt, roest en ander soortig ellende af gehaald. Ook de wielen zelf hebben ze netjes alle corrosie vanaf gehaald, hierna was hij 100% trillings vrij.
Let er ook even op dat ze bij balanceren alle oude lood eraf halen. Ze willen het oude lood nog wel eens laten zitten en dan opnieuw balanceren. Ik prefereer bij nul beginnen.
2 oktober 2011 om 20:37 #17810927Of centreer ringen zijn niet goed, mits jouw velgen die uberhaupt hebben. Uitlijnen gaat denk ik niks uithalen. Inderdaad naven en velgen op het contact oppervlak (laten) controleren en (laten) schoonmaken, daarvan verwacht ik meer succes! :thumbup
3 oktober 2011 om 01:39 #17810928Bij dergelijke snelheden trillingen, dan denk ik ook aan niet goed gecentreerde wielen. Afhankelijke van de krommingen in de weg (flauwe bochten dus) kunnen de trillingen van links en rechts elkaar opheffen of versterken, vandaar dat de trillingen zich niet constant voordoen.
3 oktober 2011 om 07:24 #17810929Bedankt heren,
Ik ga mijn naven en wielen goed reinigen, ik dacht aan WD40 en staalborstel, dit met bouten er in om vuil in schroefdraad te voorkomen.
Voor mijn gevoel zou dit best eens het probleem kunnen zijn, zit behoorlijk wat vuil.
Centreer ringen zijn goed en passen perfect, maar toch extra goed opletten met kruislinks aandraaien voor de zekerheid.
Banden zijn goed gebalnceerd met eerst al het lood er af, ik let daar zelf ook altijd goed op.Vanavond of morgen laat ik het resultaat weten.
3 oktober 2011 om 15:24 #17810930Volgens ervaren monteurs moet je er even een likje ceramisch vet op doen voor de montage…
3 oktober 2011 om 18:21 #17810931Is er ook goed naar de hoogteslag van de banden gekeken??
Trilling bij 140kmh komt van achter.4 oktober 2011 om 15:57 #17810932@arjontje wrote:
Is er ook goed naar de hoogteslag van de banden gekeken??
Trilling bij 140kmh komt van achter.ik heb zelf geen last van trillingen maar wat bedoel jij hier nou precies mee;
dat de achterwielen een grotere of kleinere totale diameter hebben dan voor?4 oktober 2011 om 17:37 #17810933Ik ben er nog steeds niet uit, naven gereinigd, maar nog steed hetzelfde probleem.
Het lijkt toch echt een trilling in het stuur, maar voor en achter omgekeerd en exact hetzelfde gevoel.
Misschien toch elders het probleem zoeken, eerdaags winterbanden laten plaatsen.
Aan de hand hiervan kan ik in ieder geval banden en mechanisch problemen scheiden.
Tips blijven welkom, ik blijf proberen….4 oktober 2011 om 17:57 #17810934Omdat je nog niets hebt kunenn vinden zal ik maar eens iets “onconventioneels” noemen dat er een aanvullende rol bij zou kunnen spelen:
Zit de stabilisator stang goed vast, en zijn ook de rubbers waarmee deze op het subframe “vast” zit goed?
Hoe oud (hoeveel km’s) zijn wiellagers, fuseekogels en stuurkogels? Onlangs heb ik meegemaakt dat iets dat bij stilstand “handvast” zat, bij grote belasting (snelheid) toch te veel speling vertoonde.
Ben het verder ook met GTS2.2DTI eens: Als je iets monteert (al is het maar een wiel) maak dan eerst het contactvlak goed schoon. Ik ga altijd even met een schuurpapiertje over wiel en schijfrem als ik een wiel bevestig, en over schijfrem en naaf als ik daar bezig ben geweest. Het helpt niets als je ween wiel tot op de gram laat balanceren, en het daarna 0.1mm scheef monteert omdat er roest onder de velg zit.
4 oktober 2011 om 18:15 #17810935wat al genoemd is ,Hoogte slag in de banden dus dat houd in dat de banden niet echt rond zijn . dit vaker bij de zeg maar voordeel banden .
wat heb je voor een merk ?????
hoeveel lood zit er op een wiel ???je kan op nul balanceren met 100 gram op een wiel maar je hebt wel de onrust in de auto .
is er wiel met meer als 50 gram zou je de band is moeten versteken = streepje op de band bij het ventiel band losdrukken van de velg en halve slag draaien zou zomaar veel kunnen schelen
ook erg gecupte wielen is bij balanceren gewoon 0,maar bij rijden ontstaat er onrust .
zeker nu je de raak vlakken van de naven ook goed schoon hebt .
,je hebt druil oren die maken alles stil ,kijk maar is bij winterbanden hoeveel lood je dan wel ziet .ik probeer altijd bij meer als 40 gram het versteken lukt meestal wel.
zijn zo een paar dingen van een oude sleutel rot/beun (61jaar)
Bert
4 oktober 2011 om 18:38 #17810936@rinus747 wrote:
Omdat je nog niets hebt kunenn vinden zal ik maar eens iets “onconventioneels” noemen dat er een aanvullende rol bij zou kunnen spelen:
Zit de stabilisator stang goed vast, en zijn ook de rubbers waarmee deze op het subframe “vast” zit goed?
Hoe oud (hoeveel km’s) zijn wiellagers, fuseekogels en stuurkogels? Onlangs heb ik meegemaakt dat iets dat bij stilstand “handvast” zat, bij grote belasting (snelheid) toch te veel speling vertoonde.
Ben het verder ook met GTS2.2DTI eens: Als je iets monteert (al is het maar een wiel) maak dan eerst het contactvlak goed schoon. Ik ga altijd even met een schuurpapiertje over wiel en schijfrem als ik een wiel bevestig, en over schijfrem en naaf als ik daar bezig ben geweest. Het helpt niets als je ween wiel tot op de gram laat balanceren, en het daarna 0.1mm scheef monteert omdat er roest onder de velg zit.
Auto heeft 115000 gelopen, ik zal er eens door een vakman naar laten kijken, dit bedoelde ik idd met mechanisch.
Banden zijn zonder al te veel lood gebalanceerd, ik blijf er altijd bij om dat even te checken.
Iets zegt mij dat 1 van de banden een probleem heeft, daar komen we dan met nieuwe winteranden wel achter.
tnx voor de input
5 oktober 2011 om 17:49 #17810937@rooiepeet wrote:
@arjontje wrote:
Is er ook goed naar de hoogteslag van de banden gekeken??
Trilling bij 140kmh komt van achter.ik heb zelf geen last van trillingen maar wat bedoel jij hier nou precies mee;
dat de achterwielen een grotere of kleinere totale diameter hebben dan voor?als een auto bij de 140 kmh trilt komt dat niet van voor. dit omdat de trilling dsn pas van achter naar voren kan komen. zal de voor banden een onbalas hebben dan voel je dat tussen de 80 en de 120 kmh.
trilt de auto onder de 80 kmh dan is er iets mis met de banden of met de auto.hoogteslag wil zeggen dat de band niet mooi rond draaid. je ziet de band dan op en neer bewegen, terwijl de velg mooi rond draaid.
5 oktober 2011 om 21:24 #17810938oke duidelijk verhaal :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.