top snelheid het zelfde in 4de en 5de?

Forumindex Forums Modellen Corsa top snelheid het zelfde in 4de en 5de?

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 16 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 46)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244391

    hallo,
    ik heb een corsa b uit 1998 een 1.2 sz.
    maar hij rijd even hard in zijn 4 de versnelling als zijn 5de weet iemand hoe ik dit kan veranderen?
    want ik weet dat de toeren gewoon omlaag gaan bij de 5de maar vind het raar dat die niet harder gaat dan want ik haal 150 op de gps maakt niet uit hoelang ik vol gas rijd.
    de meneer in het school weet ook niet hoe het komt.

    Mvg Jasper

    #17961772

    te weinig powerrrr ;)

    #17961770

    Te weinig power ja :P

    Je topsnelheid is niet alleen afhankelijk met je toerental, meer met je luchtweerstand. Als de luchtweerstand hoger is dan het vermogen dat jij kunt leveren in z’n 5, dan zul je nooit harder kunnen.

    Anders zou je altijd de topsnelheid kunnen verhogen, als je er maar een 6, 7, 8, 9-bak op zou zetten, zo werkt het helaas niet :P

    #17961769

    hmm is wel spijtig,
    verbruik nu 8.8l vind het wat veel voor zoon motor en ik moet volle gas rijden voor de rest bij te kunnen houden.
    en een andere motor gaat ook niet want dat mag weer niet in belgië…
    wat zouden jullie doen?
    verkopen en miss een andere corsa b kopen maar dan een gsi ofzo
    of een andere kopen maar dan bv aan astra h gtc
    of iets anders?
    mijn max is 6000 euro.

    #17961768

    moet wel heel iets zuiniger kunnen maar schokbarend is het ook niet. Ook mede afhankelijk van je rechtervoet. En voor 6000 euro kun je echt heel leuke dingen kopen hoor!

    #17961767

    ja mijn rechtervoet is nogal zwaar omdat ik de rest altijd wil volgen ;d
    en idd maar weet alleen niet echt wat maar wil wel graag bij opel blijven ;d

    #17961766

    @TedMechanic wrote:

    Te weinig power ja :P

    Je topsnelheid is niet alleen afhankelijk met je toerental, meer met je luchtweerstand. Als de luchtweerstand hoger is dan het vermogen dat jij kunt leveren in z’n 5, dan zul je nooit harder kunnen.

    Anders zou je altijd de topsnelheid kunnen verhogen, als je er maar een 6, 7, 8, 9-bak op zou zetten, zo werkt het helaas niet :P

    Kan zelfs zo zijn dat ie in z’n 4 een hogere top heeft dan in z’n 5 :shock:

    #17961765

    In de vier loopt ie harder als in de vijf. Als je op een vlak stuk alle factoren mee hebt valt 162km/h op de tomtom te behalen (in mijn geval), maar moet je veel geduld hebben.
    Om het verkeer fatsoenlijk bij te houden met 50/50 50 en 80 wegen & snelweg rijd ik ongeveer 14.5km op 1 liter. Dit is inclusief flink gas geven bij het stoplicht, maar daarna gewoon constante rechtervoet en hoge versnelling.

    Let wel dat als je ‘altijd’ het verkeer bij wilt houden en je stapt over naar een ‘zwaardere’ auto, dat je waarschijnlijk de rest voorbij wilt stampen en je aan een nog hoger verbruik gekoppeld zit. Ik houd bewust dit blok nog een tijdje in de auto omdat het prima zuinig is (met rustig rijden met gemak 1 op 17, wat voor de afstanden die ik afleg voldoende is).

    #17961759

    de 5 is als het ware meer een overdrive volgens mij.
    Om de toeren en het verbruik dus iets omlaag te houden op de snelweg enzo.
    Maar hij heeft te weinig power om daadwerkelijk in volle toeren te komen en zn topsnelheid te halen. Misschien gaat ie in zn 4 zelfs harder

    #17961758

    150 voor een 1.2 ijkt me toch niet zo heel verkeerd?

    je moet het ff anders bekijken, je zegt zelf al dat je een zware voet hebt, ik zou deze houden, nu kunnen ze je op de snelweg het rijbewijs niet afpakken voor te hard rijden :P
    stel je voor je koopt een gsi en die loopt 200, dan ben je je rijbewijs vlot kwijt denk ik haha

    #17961746

    Tjah n kleine motor is niet altijd zuiniger
    Cker niet als je er iets van verwacht qua prestatie.s

    Ik zou cker wat anders kopen
    Waar iets meer motor inligt. Dan hoef je ook niet altijd het maximale van de motor te vragen
    Om de rest wat bij te houden

    #17961744

    P.s die leraar van je school

    Wat voor vak geeft hij???
    Geen auto techniek of natuurkunde hoop ik???

    Anders kun je ook beter naar n andere school gaan :jerry :jerry

    #17961764

    bedankt voor jullie reacties.
    midnight black
    dat heb ik nog niet gemerkt denk dat het het zelfde blijft.

    jeroenk
    idd dat heb ik wel want met mijn pa zijn auto rijd ik ook altijd de top maar dat is een kia sportage de nieuw versie en een 1.7 diesel en de top is 180 ;d

    sidney46
    dus bv in onze kia dan hebben we ook aal 6de versnelling en daar merk ik ook dat die niet harder in gaat dus puur voor het verbruik omlaag te halen dus

    soepkiepe
    en ja was ik ookal bang voor maar ik denk niet dat ik dan altijd zo hard zou rijden alleen op wegen waarvan ik het zeker weet dat ze bijna nooit staan te flitsen ;d

    louwe 16 klepper
    en nja zo was ik ookal aan het denken maar ik weet echt niet wat,
    wil wat meer luxe en ook weer niet te oud.

    en spijtig genoeg geeft hij auto techniek…
    echt een kut school leggen ze bijna niks uit als ik wat vraag zoals deze vraag dan weten ze het niet…

    #17961763

    Zelfde probleem met onze c14nz, is inderdaad vermogen te kort, de bak kan het wel, maar het blok niet ;)
    en inderdaad loopt hij in de 4 harder als in de 5, zodra je gaat schakelen rem je zoveel af dat je toeren verliest, dus trekt ie weer minder door :P

    Op onze teller wil dat ding 170/175 trouwens, zal inderdaad rond de 160/165 echt km’s zijn ;)

    #17961762

    vind het wel spijtig mja ;d
    en heb al lang spijt dat ik een sz gekocht heb en geen 1.4 of 1.6 ;d

    #17961761

    ja, maar jou blokkie zuipt geen olie :P
    scheelt je wegenbelasting, olie en verzekering :P

    #17961760

    de olie is gratis als ik wil kan het gewoon van school mee pakken zeggen ze niks van ;d
    en nja daar heb je wel gelijk in.
    wat zouden jullie doen.
    deze houden,
    ramen terug tinten
    2dehands velgen kopen en opmaken
    verlagen,
    pow dippen ofzo iets in het mat zwart ofzo
    achterlichten terug zwart maken,
    gewoon terug mooi maken of toch een nieuwe kopen want twijfel echt ;s
    moet wel effe zeggen ik werk niet dus het is moeilijk voor alles terug te betalen als ik een andere koop..

    #17961757

    @noppe889 wrote:

    vind het wel spijtig mja ;d
    en heb al lang spijt dat ik een sz gekocht heb en geen 1.4 of 1.6 ;d

    Ik neem aan dat je bij aanschaf een proefrit heb gemaakt…

    Dan wist je dat de X12SZ niet vooruit te stampen is.

    Optie voor de Belgen onder ons…

    Een X12SZ is qua UITERLIJK EXACT gelijk aan de X14SZ X16SZ en X16SZR, je kan zelfs je eigen draadboom aanbouwdelen en Computer blijven gebruiken

    Deze zou je er zo in kunnen hangen zonder dat iemand dat merkt, maar je gaat wel van 45pk naar:
    – X14SZ = 60pk
    – X16SZ = 71pk
    – X16SZR = 75pk

    Willem

    #17961755
    noppe889 wrote:
    de olie is gratis als ik wil kan het gewoon van school mee pakken zeggen ze niks van ;d
    quote]

    Aparte school: slechte lereraren en een goed magazijn :jerry

    #17961754

    ’t is eigenlijk wel ernstig dat een Leraar niet kan vertellen over dat de 5e gang een ”overdrive” is, dat is iets wat ie wel moet weten.

    De 5e gang word inderdaad gebruikt om het verbruik te drukken op de snelweg, en niet om sneller te kunnen rijden…

    Mijn Ascona-C 1.6S (16SV met F13WR 4,19 5bak) moet ook in 4 harder gaan als in 5, maar licht aardig gelijk (rond de 170km/u GPS in zowel 4e als 5e versnelling)

    Maar door die lange 5 loopt ze wel op de slofjes 1 op 15 a 1 op 16 op de lange afstanden (6,2l/100km a 6,6l/100km)

    Gemiddeld rijdt deze Ascona-C met 2traps carburateur (geen injectie dus) (maatje Vectra-A en 1006kg) rond de 1 op 14,5 a 1 op 15 (6,6l/100km a 6,9l/100km)

    #17961753

    wim-v6
    nja maar toen reed ik rustig ik was 17 jaar dus aan het leren ;d
    weet je ongeveer hoeveel een x16sz kost voor het zo te kopen?
    of wat zijn de prijs verschillen?
    want dat is wel goed dat ik dat weet gaat er zeker in komen als ik er ééntje vind (:
    en de versnellingsbak is ook het zelfde?
    gewoon de motor er uit en nieuwe er in en alles tegoei monteren?

    en nja vind het ook, heb al meer op dit forum geleert dan een jaar op school…
    zal het hem morgen is vertellen kijken wat hij daarop te zeggen heeft ;d
    en dat is vrij weining vind ik wat die verbruikt ;o

    midnight black
    idd ze zijn nog ergens goed voor ;d

    #17961752

    Op Marktplaats, of bij de locale sloperij moet je er wel aan kunnen komen voor tussen de 100 en 250 euro (Geld voor Alle 3 de typen, is niet echt een gedreven handel in zeg maar), afhankelijk van de kilometers en staat..
    je hebt in feite aan een kale motor voldoende..

    Let wel even op de versnellingsbak, zowel de F10-5 als F13-5bak is geleverd op de X12SZ, als je een F10bak hebt kan je het beste overstappen op een F13bak (F10bak past niet op het vliegwiel van de 1.4 en 1.6 motoren).

    een F13 bak kan je zelfs op dit forum voor een paar 10tjes vinden, gelijk nieuw koppelingetje erop en klaar ben je weer voor jaren..

    heb er ook nog wel een F13WR liggen, maar moet effe kijken of ik die 5e gang er al opgezet hebt of er nog op moet zetten haha, die had ik er effe uitgehaald om te passen op een F15.

    Willem

    #17961751

    tjah afhankelijk wat je voor budget hebt

    is dat niet al te hoog
    dan inderdaad de optie van wim v6 dus andere motor en bak erin hangen
    mits je voor de rest tevreden over je corsa bent

    heb je iets meer budget
    en wil je ook n wat “dikkere”auto

    dan zou ik deze inruilen/verkopen en wat anders zoeken

    en bij de proefrit eventesten of die wel vermogen genoeg levert voor wat jij ermee wild :thumb

    gelukkig is een motorombouw in nederland wat simpeler
    als de auto je hier bevalt maart vermogen tegen valt
    smijt je er een dikke motor in ff keuren bij rdw en klaar is kees :wors

    #17961749

    oh dat valt nog mee dan.
    en ik heb ook geen servo maakt dat uit?
    en hoe zie ik of ik een f10 bak heb of niet?

    en als je gekeken hebt laat je maar wat weten (:

    en mijn ouders willen in deze auto sponseren voor er iets mooi van te maken zoals opspuiten enzo ook.
    maar in een nieuwe niet omdat ik hiervan leer en als ik een andere koop niet,

    en idd hier in belgië is het maar niks die keuring..

    en wat zouden jullie doen,
    gewoon nieuwe motor en versnellingsbak als dat nodig is en opspuiten enzo.
    en de vorig keuring was 1 iets op aan te merken dat was rechts achter bij de veer wat roest maar dat was een kwaaltje bij die auto’s zeinden ze
    of deze toch weg doen en een andere kopen en gaan lenen bij mijn ouders.

    #17961748

    Als ie nog hard is, kan je deze rustig ombouwen..

    Veerschotels zijn los te verkrijgen, Op zijn plekkie lassen en GOED behandelen en je kan weer even vooruit..

    Willem

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 46)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.