Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Tips voor aanschaf van Tigra 1.4 16v 1995
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 9 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
2 augustus 2011 om 20:15 #17239385
Mede forum-leden,
Ben een 1.4 16v in de Optic uitvoering tegen gekomen uit 1995 met origineel slechts 62.500 km. en alle onderhoudshistorie is aanwezig!
Er zitten lichte gebruikerssporen op en de bestuurdersstoel is licht geroest.Waar moet ik op letten bij deze uitvoering en dit bouwjaar?
Tevens loopt de auto op 3 cilinders, wat zou dit kunnen zijn?
Tot slot wilde ik vragen wat een reele prijs zou zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Marielle
2 augustus 2011 om 20:34 #17897374Hoe handig ben je met auto’s?
Vanwege de slecht lopende motor had ik hem al laten staan ondanks dat ik al meerdere motor wissels zelf heb uitgevoerd ;) Er zijn veel mogelijkheden waardoor de motor niet goed draait. een veel voorkomend probleem bij tigra’s is de koppakking, ook bij deze kilometerstanden. een hoge kilometerstand is vaak niet het beste wat je kan kopen, maar een ‘lage’ kilometerstand ook weer niet.
Als je zelf, of iemand in je omgeving je op het motorisch vlak kan ondersteunen/helpen kan je het overwegen.
Waar verder op te letten? Gebruik de zoek functie eens dan kom je hele lijsten tegen.
Veel voorkomende punten: Roest Roest en Roest. (Wielkasten achter, veerschotels achter, Slot in de kont)
4 augustus 2011 om 09:20 #17897375Duidelijk verhaal.
Ben zelf helaas niet super handig, dus mijn vraag is of je mij kan vertellen wat een richtprijs zal zijn van een koppaking revisie???
En wat zou een reeele prijs zijn in deze staat???
Alvast bedankt voor je genomen tijd!!!Groetjes van marielle
4 augustus 2011 om 11:45 #17897376Het is een antwoord waar je misschien niet heel veel aan hebt, maar je kan het zo duur maken als je het zelf wil.
Optie 1: Je zou eerst moeten weten wat er precies met het blok aan de hand is. Het is bij de tigra’s vaak gebeurt dat de distributie riemen kapot zijn geknapt waarbij je nagenoeg alle 16 kleppen krom hebt. Dit nieuw halen bij de dealer is onbegonnen werk.
Optie 2: Is het een koppakking en is de motor niet warm gelopen dan kan het goed zijn dat je bij een garage snel 1000/1500 euro verder bent. (ALS het blok nog repratie waardig is bij een kapotte koppaking zoals ik had ben je ongeveer 500/750 eu kwijt)
Optie 3: Misschien iets heel kleins? Slechte massa? kapotte bobine? etc (via de sloop zou je dit voor een paar tientjes kunnen fixen!)
Optie 4: Compleet andere motor, een blok wat uit een demontage tigra/corsa/vectra komt weet je natuurlijk nooit de achtergrond en kilometerstand van. Ik heb bij een tigra een Astra G Motor (met tips van hier op het forum!) In de tigra gebouwd en was hier ongeveer 1000 euro aan kwijt INCL aanschaf van het blok die uit een auto kwam waar ik alles van heb kunnen zien, de verkoper had het heel aannemelijk waar die uit kwam, wat de kilometerstanden waren etc. Bij deze 1000 euro had ik ook direct de riemen, waterpomp, olie, filters en alle andere ‘kleinere’ dingen vervangen.
En buiten dit om zijn er nog heel veel meer mogelijkeheden waardoor het blok het nu niet doet, dus als je weet waarom hij het niet doet/op 3 cilinders loopt dan kan je ook kijken wat het gaat kosten ;) :thumb
Prijs van de Tigra met slecht/niet draaide motor? Ik had er als ‘hobbist’ niet meer dan 1000 eu aan uit gegeven als het casco roest vrij is en het interieur als nieuw is. (Met roest en minder interieur had ik er nog geen 500 voor gegeven)
4 augustus 2011 om 15:06 #1789737762.500 km gelopen en de auto loopt dan al op 3 cylinders ?
beetje vaag…… :wtf4 augustus 2011 om 15:12 #17897378@astrastation28 wrote:
62.500 km gelopen en de auto loopt dan al op 3 cylinders ?
beetje vaag…… :wtfNee valt wel mee, ben ik al vaker tegen gekomen, bobines en koppakkingen, algemene pakkingen willen bij erg weinig kilometers wel eens problemen geven ;) (uitdrogen/weinig smering/ etc)
4 augustus 2011 om 15:14 #17897379Hoezo vind je dat vreemd?
Groetjes
5 augustus 2011 om 09:06 #17897380@MarielleBijkerk wrote:
Hoezo vind je dat vreemd?
Groetjes
Veel mensen gaan er van uit dat een lage kilometerstand het beste is voor een auto en dat je met een lage kilometerstand nauwelijks onderhoud kan krijgen. En ik denk dat astrastation28 ook dit bedoelde.
Maar :jerry
Mijn ervaring: Auto’s die veel stil staan en weinig kilometers hebben gereden hebben nog wel eens te kampen met uitgedroogde/uitgeharde pakkingen, ophangings rubbers, uitgedroogde banden etc. En het maakt hierbij niet heel veel verschil of een auto binnen (verwarmd) of buiten (in weer en wind) heeft gestaan.
Neem ook maar eens in gedachten: De auto is inmiddels 16 jaar oud en heeft ‘maar’ 62500 km op de klok staan, 62500km delen door 16 jaar is ‘gemiddeld’ 3906km per jaar. De kans bestaat dat met zo weinig kilometers de auto veel al is gebruikt voor ‘korte’ ritjes (bv boodschappen)en daarbij nooit echt warm is gereden. (dit betekend condens op en in de motor en onderdelen) wat doordat de motor zelden echt warm is gereden ook ‘moeilijk’ verdwijnt.
Zo zijn er helaas ontzettend veel ‘mogelijke’ senario’s wat niet al te best is voor een auto en uit eindelijk is het (veel of weinig kilometers) nooit goed :wtf ;)
5 augustus 2011 om 09:14 #17897381We hebben de auto gekocht! Alleen hopen dat er geen gekke dingen gebeuren! Ik ga van een Franse auto naar een Duitse, als goed is moet het dan goed komen! :)
24 februari 2012 om 17:46 #17897382@MarielleBijkerk wrote:
We hebben de auto gekocht! Alleen hopen dat er geen gekke dingen gebeuren! Ik ga van een Franse auto naar een Duitse, als goed is moet het dan goed komen! :)
Ik heb het vorig jaar augustus juist andersom gedaan! (Ben met prive auto van een A-Tigra naar hagel nieuwe Peugeot 206+ gegaan) ;)
Ik hoop dat alles mee mag vallen en dat de oplossing iets heel simpels en vooral goedkoop mag zijn en de Tigra snel weer mag rijden!
Veel plezier van je Tigra!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.