Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Tips ? koppaking vervangen
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 2 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
19 september 2011 om 19:31 #17241653
Hallo
na een leuke opel corsa te hebben gekocht van de eerste eigenaar, was ik al van plan er een aantal leuk dingen mee te doen.
Na een poosje er in te hebben gereden heb ik nu het eerste probleemVerlies van koelvloeistof, en de witte smurrie in de olie dop.
Iemand tips voor het vervangen van de koppaking? word mijn eerste keer!.
of kan het nog ergens anders aan liggen? het verlies van koelvloeistof aangezien hij gewoon perfect start en rijd.
Motorcode C1.4NZ
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1389 cc
Vermogen 44 kW (60 pk)19 september 2011 om 19:56 #17921897vermeld even wat voor motortype erin ligt
19 september 2011 om 20:11 #17921898Sorry idd wel even handig om te vermelden
Motorcode C1.4NZ
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1389 cc
Vermogen 44 kW (60 pk)19 september 2011 om 20:25 #17921899ok dat is een makkie ;)
– Distributiekap verwijderen en de distributieriem op de merktekens zetten
– Distributieriem eraf
– Kopbouten loshalen en kop eraf halen
– Vlakken is aan te radenEn monteren in omgekeerde volgorde ;)
Kan zijn dat de distributieriem gespannen zit met de waterpomp, deze zou ik ook meenemen dan (sowieso deze vervangen is zeker geen slecht plan) Ook de distributieriem vervangen, tenzij deze er pas net opzit.
19 september 2011 om 20:34 #17921900oke, lijkt me wel duidelijk. heb ik nog speciale gereedschap nodig voor de distributie? of ander dingen?
of heb ik aan een dopsleutel zet genoeg?
zal morgen even kijken of distributie vervangen moet worden.
19 september 2011 om 20:37 #17921901ja distributie altijd vervangen.
19 september 2011 om 21:18 #17921902oke want volgens mij zit de distributie er net op,
Maar heb ik nog speciale gereedschap nodig?
of is een dopsleutel en sleutel set genoeg?
19 september 2011 om 22:16 #17921903Torx set is wel slim. Als het goed is zit de kop daar mee vast ;)
Spanrol heeft als het goed is een oogje waar je een nr6 inbus sleutel in kan doen waarmee je de spanning van de riem kan halen.19 september 2011 om 23:29 #17921904oke kijk dit gedeelte is dus nieuw voor mij
zal even goed moeten kijken hoe dat allemaal zit dan
dus als ik het goed begrijp, de spanrol met de inbus los draaien en dan kan je de distribututie riem er af halen?
en moet ik ook die ( weet niet of het zo het ) de poelie die aan de kop zit er af halen of kan ik die er gewoon aan laten zitten?en heb even gekeken mijn kop zit met met normale bouten vast ik zie er namelijk geen torxs in zitten
20 september 2011 om 05:30 #17921905Niet zozeer losdraaien met de inbus (al zittie daar ook nog eens mee vast).
Er zit een oogje aan, langszij. Daar zou je een inbus in moeten doen en dan een metalen stok er op schuiven en dan trek je in princiepe gewoon aan de veer die in de rol zit. Daardoor komt de spanning er af zodra je er aan trekt, maar je moet em dus wel op spanning houden om de spanning van de riem af te houden.
Een set extra handen is dus geen overbodige luxe, dan heb jij je handen vrij om de riem van de motor/rollen/tandwielen af te halen.Dat de kop niet vast zit met Torx bouten vind ik eigenlijk een tikje vreemd.
Opel gebruikt volgens mij altijd Torx. Soms inwendig, soms uitwendig.
Heb je niet toevallig naar de bouten van het nokken-as huis gekeken? De kop van een C14NZ zou namelijk tweedelig moeten zijn. Kleppenhuis en er bovenop een nokken-as huis. Samen vormen ze de “kop”.20 september 2011 om 05:53 #17921906hmm oke zal zo eens even kijken,
zal ik anders even een foto maken ? zodat je kan zien of het klopt? ( je zal wel gelijk hebben)
maar even voor de zekerheid zeg maarwant dit is toch even iets nieuws voor mij word eerste keer dat ik dit doe
20 september 2011 om 06:16 #17921907Spanrol bij opel altijd tegen de klok in spannen. Niet met de klok mee..
20 september 2011 om 06:36 #17921908heb even foto gemaakt?
weet niet of ik het goed heb ?
20 september 2011 om 10:15 #17921909kleppendeksel klopt, daaronder zit nokkenashuis,daaronder cilinderkop, daaronder onderblok.
Vervang ook gelijk je nokkenaskering.20 september 2011 om 11:26 #17921910Oke mensen ga voor het eerst morgen maar eens beginnen met het los halen van onderdelen,
auto koste maar 300 euro en heb er een tijd plezier van gehad.
en vind het de auto wel waard om het te *proberen*Ben benieuwt of het me gaat lukken! ben bang dat er nog wel een aantal vragen zullen komen als ik bezig ben
zijn er ook forum leden in de buurt van assen? die eventueel voor een prijsje willen helpen?
of is daar een ander topic voor?20 september 2011 om 16:11 #17921911Ik woon niet in de buurt anders had ik wel willen helpen. En bij mij waren de kopbouten ook gewoon zeskant. Nieuwe echter wel torx. Deze ook vervangen, want zijn rekbouten
20 september 2011 om 18:47 #17921912Ik heb ook net paar duizend km geleden deze koppakking vervangen en is echt een eitje.
Ik had ook geen torxbouten! gewoon zeskant.Er is geen spanrol. De waterpomp spant de boel en is met een lang iets goed te spannen met 1 hand terwijl je hem vastdraait.
Uitlaat spruitstuk gewoon laten zitten hè! Alleen de uitlaat aan de onderkant bij de 2 veerbouten loshalen.
Dan is het grootste wat er los moet de inlaat. Ook niet echt een probleem. Gewoon als 1 geheel aan de achterkant loshalen. Probeer die pakking tussen inlaat en blok wel heel te houden!
Dan kan ie er gewoon weer tussen.
Als de distributie riem net nieuw is zou ik die ook niet eens vervangen. Had ik namelijk ook.. Paar km oud. Dan ga ik die echt niet vervangen. Ik had ook zo’n goedkoop ding als jij en kon het risico wel nemen. Ik heb zelfs de bouten en de pomp niet vervangen. Het doet het allemaal 1000en kms later nog perfect.
Maar goed. Ik ben van het goedkope… Is niet iedereen het mee eens ;) en dat snap ik ook wel weer. Doe wat je zelf het beste lijkt! ;) :D21 september 2011 om 04:46 #17921913Die blokken bestaan ook met spanner hoor;)
21 september 2011 om 04:48 #17921914als je de koppakking vervangt, wil je hem ook laten vlakken lijkt mij.
Dus uitlaatspruitstuk en inlaat moeten er dan ook af, vervang gewoon alle pakkingen.(koppakkingset kost gemiddeld 50/60euro)
Kopbouten wel vervangen, gooi niet de ringen weg die onder de bouten liggen, want deze krijg je niet altijd bij de nieuwe bouten;)
kopbouten-vlakken-koppakkingset-waterpomp: kost ongeveer 175euro. Dit ligt er natuurlijk ook aan waar je het koopt en wat je kortingen zijn.
Succes.21 september 2011 om 10:07 #17921915me inlaat en uitlaat spruitstuk hoeft alleen maar los, hoeft er niet helemaal af je trekt heb daarna gewoon omhoog het blok
heb even gevraagt, pakking setje kost me 50 euro en vlakken kost 30 tot 50 eurodus ga strakjes maar eens lekker beginnen als het weer mee zit
21 september 2011 om 12:14 #17921916Heb je ze ook met spanrol?? Ik dacht alleen met waterpomp spanner.. :D Was ik nog niet tegengekomen.
Daar heb je ze al.. :) Vervang gewoon alles joh! :D Kost toch niks.. Maar 175 euro… :P Op een auto van 300. :jerry :jerry -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.