Tikkend geluid HULP NODIG!

Forumindex Forums Modellen Corsa Tikkend geluid HULP NODIG!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237332

    Hey ik heb een Opel Corsa 1.4 Sport 16v uit 98.
    Nu heb het probleem dat als ik wegrij,mijn motor een tikkend geluid maakt,en hoe langer ik rij,hoe erger dat getik wordt.
    waar kan dit aan liggen? Zijn het de kleppen?want aangezien ik op een volle tank maar 420 km kan rijde,als ik rustig rij,is mij verteld dat het de kleppen kunnen zijn.
    Maar voor de zekerheid vraag ik het hier nog f na,want hier hebben mensen er denk ik iets meer verstand van.Mocht dit aan de kleppen liggen,waar kan ik vinden hoeveel mm ik op de voelermaat moet hebben dan?

    En dan nog iets,ik zie allemaal topics met mijn motorype x20xe of x21xe staan,maar hoe weet ik wat mijn ”X” nummer is?

    Alvast bedankt!

    #17875289

    Jou ‘X’-nummer is eigenlijk de motorcode van jou 1.4 sport.
    Hoogstwaarschijnlijk is dit een X14XE. Je kan voor de zekerheid even op je kentekenbewijs kijken.

    De letters in de motorcode beschrijven wat voor motor het precies is.

    Ik haal met een volle tank (+/- 38 a 43L) de 450 a 550 km. En het getik zal hoogstwaarschijnlijk aan de klep-stoters of iets dergelijks liggen. Dit is bij mijn eigen 1.4 Sport ook… Maar daar hoef je je in dat geval geen zorgen over te maken :)

    #17875288

    Iniedergeval bedankt voor je reactie.
    Dus de kleppen hoef ik me geen zorgen over te maken?
    Want ik dacht misschien was dat het probleem,omdat ie naar mijn mening best veel zuipt,en in het begin als ik optrek even inhoud.
    Dus waar kan dat inhouden aanliggen?
    En wat kan ik doen,zodat ie iets minder zuipt,en ook eens tussen 450-550km met een volle tank haal?

    #17875285

    zit er wel genoeg olie in???

    en hard tikken hoort niet!!!

    een klein beetje is altijd hoorbaar (injectors en klepstoters)

    de mensen die zeggen dat het de kleppen zijn, die sporen niet.

    zijn ook niet verstelbaar, is automatisch (hydraulische stoters)

    anders de motor een keer reinigen met atf olie.

    Olie aflaten, atf erin mikken

    klein stukje rijden( 5 km ofzo), aflaten, nieuwe olie + filter erop.

    #17875282

    Kun je het tikken min of meer beter omschrijven? Hoeft namlijk niet perse het motorblok te zijn. Kan ook je versnellingsbak en of andere bewegende delen zijn..

    #17875277

    Uhm ja hoe klint het getik,er zit in iergeval een maat in zeg maar,het is niet onregelematig getik.
    Het is ook als ik stil sta en toere verhoog,dat het getik sneller en harder gaat.Maar een echt geluid hoe het klinkt kan k niet zeggen,wanr heb t nog nooit gehoord haha.
    En dan nog; hoe komen mensen erbij dat een corsa 1.4 sport 90pk heeft?Die van mij heeft net 44kw.

    Thanks !

    #17875295

    Heb net ff geluisterd,en het geluid komt zeker weten onder de kleppendenksel vandaan!

    #17875294

    Olie goed aan peil?, anders even een potje Forte motorflush op de olie kiepen, de auto een anderhalf uur stationair laten draaien olie eraf laten en frisse olie/filter erop meestal is dan het getik over;)

    #17875293

    Idd even je olie pijlen. Het schijnt overigens zo te zijn dat de x14 / x16 motoren bij een KOUDE motor meer tikken wanneer je 10w40 gebruikt t.o.v. 5w30. Wanneer je je olie bij gaat vullen, is het verstandig om af te wegen of je veel lange of veel korte stukken rijdt. Maar zoals al aangegeven wordt, HARDE tikken zijn nooit goed.

    #17875292

    Oja eeh een 1.4 8V is 60 pk
    en een 1.4 16v is 90pk

    dus dan zou je bij 44kw geen 1.4 16v maar een 1.4 8v hebben.

    #17875291

    ik rij lange stukken,zit namelijk doordeweeks op de kazerne,maar wat moet ik nu doen dan?want het getik komt onder mijn kleppendeksel vandaan.
    Moet ik dus 5w10 olie erin gooien? Of?

    #17875290

    En terugkomend op wat voor blok ik erin zou moeten hebben,op mijn papieren staat vermogen 44kw.
    Maaaaar! Op mijn autozelf,aan de zijkant van de deuren,zit gewoon de originele strip,met rood vierkant,en daarin 16V.
    Dus ik weet niet wat het is,maar wordt schijtziek van deze auto,is t nu een 1.4 8V of 1.4 16V.

    #17875286

    1.4 16 klepper

    1.4 8 klepper

    En ik zou idd even je motor flushen, en daarna nieuwe olie erop. 10w40 is gewoon prima olie hiervoor.

    #17875284

    Thankx man voor die foto’s,ik weet nu dus dat ik een 8 klepper heb.
    Maar ik moet dus die motorflush erin doen,en dan stationair laten lopen,en dan naar de garage,olie verversen?

    #17875283

    yep, die motorflush kun je bij de meeste automaterialenzaken wel halen, daar staat wel een beschrijving op. En dan olie af laten lopen en nieuwe op doen + een nieuw filter. Dit zou je eventueel zelf nog wel kunnen doen, stelt niets voor ;)

    #17875281

    Maar dan blijft het volgende probleem nog,hoe kan het dat ie zoveel zuipt? 428km op een tank van 40 liter,en ja k rij normaal stevig door,ma heb toen vanaf dat de tank volzat rustig gereden,niet harder als 120,en toch haal ik maar de 428km op een tank.

    #17875280

    miss na de verse olie een forte benzine cleaner erin maakt alles lekker schoon,

    lamba sensor miss bijna overleden?

    #17875276

    Dus om het tikken te verhelpen moet ik motorflush in me olie gooien,dan olie eruit,nieuwe olie erin,en oliefilter?klopt dit,want ben een beetje in de war,dat sommige zegge dat ik eerst motorflush erin moet doen,bij de oude olie,en vraag me af waarom bij de oude olie,dus wie kan me de perfecte volgorde zeggen?

    En om het brandstof verbuik te verminderen moet ik benzine cleaner erin gooien?

    #17875287

    Tikken 1.4 8V, is vaker een versleten nokkenas dan een tikkende stoter..

    had hetzelfde probleem met mijn combo X14SZ, ligt nu een 1.6 16V X16XE motor in.

    Willem

    #17875279

    Maar nu duidelijk is dat ik geen 16V heb ,maar een 8V,kan het dan wel aan de kleppen liggen,of heb ik dan nog steeds een hydraulisch kleppensysteem?

    En nogmaals,wie kan me de goede volgorde zeggen,van hoe dat nou met die motorflush werkt,eerst bij de oude olie erbij gooien,dan stationair laten lopen,nieuwe olie plus filter erop/erin,of?

    #17875278

    ja wel hydraulisch, maar ernstig hufterproof.

    je moet het wel erg bont maken wil je deze stoters aan het tikken krijgen.

    in 8 van de 10 gevallen de nokkenas zelf welke kaal gesleten is, dit ivm smeer probleem op cilinder 4 van de nokkenassmering.

    Willem

    #17875297

    Ik heb hier nu ook last van. Is me gisteren opgevallen toen ik in de auto zat en deze stationair liep. Normaal heb ik meteen muziek aan en valt het dus niet op. Is van binnenuit alleen te horen als de radio uitstaat en blazer uit. Ben toen onder de motorkap gaan kijken en lijkt inderdaad ook onder het kleppendeksel vandaan te komen. Gaat om een corsa b 1.4 16v
    Ik maak me er dus ook een beetje zorgen over, zeker omdat ik dagelijks zo’n 40km rij met de auto.
    Voor de rest zelfde als hierboven. Tikkend geluid loopt gelijk op met het toerental.
    Iemand die me gerust kan stellen?

    #17875298

    Als het geen gaatje in de uitlaat is en de distributie nog op tijd staat heb je een grote kans dat het bij de nokkenas vandaan komt.
    Enige wat je makkelijk en snel kan doen is een motorflush en dan verse olie.

    #17875299

    Eeegister bij de garage geweest en mij werd verteld dat het waarschijnlijk de waterpomp o.i.d. was. Mijn broer had de dag ervoor ook al gekeken en die vermoedde hetzelfde. Nou moet dus de distributieriem, waterpomp, spanrollen en de hele zooi vervangen worden. Dus gaat een aardig centje kosten alles bij elkaar. Beetje geluk dat ik heb is dat de djstributieriem zowieso over een half jaar vervangen moest worden, en het zowieso “beter” is dan alles meteen te vervangen. Maar hij heeft net 120k km erop zitten dus hoop dat we hierna voorlopig van kosten af zijn:)

    #17875300

    bij 120k moet die al vervangen worden.
    om de 60k of 3 jaar

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.