Tikkend geluid bij stationair.

Forumindex Forums Techniek Ecotec Tikkend geluid bij stationair.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240828

    Hallo iedereen,

    Een korte geschiedenis.

    Mijn 1.6 16V Astra H (2004) heeft in juli 2010 een grote beurt gehad. Ben er toen mee gereden naar Spanje. Van november tot april stil gestaan (geschorst). En toen weer in gebruik genomen.
    Er zit nu Kroon Oil van 5W-40 in. Ik vroeg me af of dit de juiste olie is? of is het handiger dat ik (wil ik binnenkort doen) dikkere of dunnere olie koop?

    Verder heb ik het volgende probleem:

    Als mijn auto stationair draait hoor ik een tikkende geluid onder mijn blok vandaan komen. Ik kan het geluid niet plaatsen. Als ik in de auto rijd hoor ik hetzelfde. Als de auto boven de 3000 toeren komt verandert het tikkend geluid in een ratel geluid. Hoe meer toeren ik maak hoe harder het geluid wordt.

    Vermogen is wel gewoon hetzelfde en qua prestaties merk ik helemaal niets. Ik moet erbij zeggen dat ik paar weken terug de auto een beetje heb zitten testen door een paar minuten lang op topsnelheid te rijden (190kmh). Deed hij prima zonder problemen..maar misschien heb ik de auto onbewust te ver gepusht?!

    Ik heb me laten wijs maken dat het zou kunnen liggen aan de olie die te oud is (ongeveer 20.000 sinds grote beurt). Die wordt fijner en er komt ruimte tussen de kleppen waardoor ijzer tegen elkaar gaat slaan..klinkt logisch maar te makkelijk..

    Sorry voor de lange verhaal…maar klinkt iemand dit bekend in de oren? Wie kan mij in de juiste richting wijzen?

    Alvast bedankt.
    Jabir

    #17912227

    olie al gepeild? als het geluid met je toeren oploopt lijkt het erop dat je olie peil te laag is/kan zijn. zo niet dan gewoon de olie verversen, kan geen kwaad na 20.000 km + een half jaar stil staan

    #17912228

    Helemaal mee eens..
    Klinkt als te weinig of te oude olie. Vinden de kleppen niet fijn

    Robin

    #17912229

    of gewoon met te weinig olie in het blok rondgereden…?
    en boven de 30.000 toeren? denk dat je 3.000 bedoelt, maar als het dan geratel word, zouden het ook wel eens je drijfstanglagers kunnen zijn… als daar geen smering meer komt door te weinig olie, komt er speling tussen en gaat het rammelen/ratelen…
    laten we hopen dat het met nieuwe olie nog te redden is.

    #17912230

    Hallo iedereen,

    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nooit met te weinig olie gereden. Om de 2 a 3 weken gecontroleerd en die was altijd in orde. Net ook ff gedaan (nadat hij de hele nacht en dag heeft stil gestaan) en was netjes op peil.

    Ik ga mijn olie verversen en ik hoop dat het daarmee opgelost is. Ik laat het jullie weten!

    Jabir

    #17912231

    Inlaat wil wel een tikkend geluid geven bij de 1.6 16V twinport motor.

    Probleem met de wervelkleppen in het inlaat.

    Willem

    #17912232

    @wim-v6: Ik heb een Elegance…dus ik neem aan dat het geen twinport is? Of zeg ik nou iets doms..

    #17912233

    Twinport is het type motor

    het motornummer op het kentekenbewijs is dan Z16XEP

    Willem

    #17912234

    @wim-v6 wrote:

    Twinport is het type motor

    het motornummer op het kentekenbewijs is dan Z16XEP

    Willem

    Dat klopt inderdaad. Ik zag wel eens Opels rijden met op de achterdeur “Twinport”. Ik heb dat niet daarom ben ik er vanuit gegaan dat ik ook geen twinport heb. Bedankt voor je toelichting. :)

    #17912235

    Hallo iedereen,

    Ik heb de Olie en Oliefilter verwisseld. Toevallig ook de bougies omdat ik die nieuw nog had. Dat terzijde.
    Voordat ik de olie heb laten vervangen is er een spul (weet de naam niet uit mn hoofd) in gegooid om al het oude olie los te krijgen en de motor te reinigen.

    Olie vervangen dus..en inmiddes zo’n 100km mee gereden. Het geluid is minder en fijner geworden maar helaas nog steeds aanwezig.. Ik maak me nu echt zorgen. Is er een makkelijke manier is om te achterhalen waar nu dit probleem gezocht moet worden. Bijvoorbeeld uitlezen?

    Of moet ik wat langer met de auto rijden voordat het geluid echt weg gaat omdat de olie nog vers is…

    P.s.: Als ik constant op een bepaalde snelheid rijd dan hoor ik het geluid niet. Dus als ik cruise control op 100 km/h zet dan is het geluid weg. Tenzij er wat gast bij gegeven moet worden vanwege een hellinkje o.i.d.

    Jabir

    #17912236

    Niemand een idee? :(

    #17912237

    denk toch inlaat

    #17912238

    Op een of ander manier heb ik jouw reactie over de Inlaat over het hoofd gezien Wim. Excuses hiervoor.
    Ik heb een stukje gevonden over de inlaat..

    Jij hebt het over de wervelkleppen..is dat hetzelfde als de gaklep?
    http://www.autokompas.nl/2003/01/twinport-techniek-in-opel-ecotec-motoren/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Zo nee wat bedoel je dan precies? Ik ben niet zo bekend met auto-techniek. :(

    Stel dat het klopt wat jij zegt..is het dan iets wat ik zelf zou kunnen vervangen als ik er de tijd voor neem? Of zou het echt bij de deal moeten (evt. andere garage)…?

    Jabir

    P.s.: Even verder zoeken op wat jij mij zegt levert mij in ieder geval de volgende 2 resultaten.

    http://www.amtgarageforum.nl/opel/astra/hard-tikken-rechts-boven-uit-de-cilinderkop-22590.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://www.amtgarageforum.nl/opel/zafira/tikkend-geluid-inlaatspruitstuk-27603.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Ik ga hier van de week naar kijken!

    #17912239

    die laatste 2 zijn inderdaad de bekende problemen van deze inlaten…

    Willem

    #17912240

    Hey Wim,

    Weet jij misschien of het nog wat uitmaakt of de inlaat van een astra H uit ander bouwjaar dan 2004 uitmaakt? Of is dat over het algemeen hetzelfde onderdeel..?

    #17912241

    Z16XEP dat is het enige waar je op moet letten dacht ik…

    Willem

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.