Tigra gooit koelvloeistof eruit ?

Forumindex Forums Modellen Tigra Tigra gooit koelvloeistof eruit ?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur

Hallo, ik ben hier nieuw en omdat ik na 4 jaar rijden tegen een probleem aanloop of aanrij ben ik hier beland.

Even een voorgeschiedenis.
    Heb mijn gele Tigra tweedehands gekocht en rij al zo’n 4 jaar probleemloos, tot nu dan.

1 jaar geleden reed ik en kwam er rook/stoom vanonder de motor, gelijk doorgereden naar garage dit bleek de waterpomp te zijn.
    Deze is vervangen.

Daarna EGR klep of hoe dat ding heet vervangen.

En nu waar het om gaat.
    Enkele maanden geleden liep de temperatuur op tot in het rode.
    Wat bleek, 1 van de slangen of aansluitpunt van het koelvloeistoftankje was afgebroken door ouderdom.
    De monteur heeft een tweedehands tankje op de sloop gevonden en deze erin gemonteerd.
    Spul weer gevuld en rijden maar.
    Alles leek goed en ik heb er zo enkele maanden mee gereden.

Nu was ik dit weekend onderweg en ineens loopt de temperatuur in het rode, blijkt heel de tank van de koelvloeistof leeg te zijn.
    Gelijk verwarming maar aangezet (deze deed het)
    Wel nog 15 minuten doorgereden, dan was ik tenminste op de bestemming waar ik moest zijn (misschien was dit wel heel dom :o )
    Daarna ANWB gebeld.
    Deze heeft water bijgevuld, enkele liters en dit met draaiende motor en dan telkens meer bijgevuld)
    (Ik heb heel het forum doorgelezen of mijn probleem misschien al vermeld stond maar de manier waarop je op de juiste manier bijvult stond dus beschreven en zo heeft die het gedaan)
    ANWB mannetje gaf aan dat misschien de monteur dit niet op de juiste wijze had gedaan waardoor tankje nu leeg was.
    Maar denk ik dan dat duurt dan toch geen maand of 2 want die maanden heb ik zonder problemen gereden.

Afijn later teruggereden. Auto bleef op de juiste temperatuur, behalve even waar de temperatuur tot het rode gedeelte steeg en daarna gestaag weer zakte tot de juiste temperatuur. Maar dit was maar heel kort (dus op zich ook wel heel vreemd)
    Het hele uur rijden bleef hij verder op de juiste temperatuur.

Maar nu ben ik bang dat dit een terugkerend probleem is. Het is toch niet normaal dat een auto zo heel de tank leeggooit of hoe dit dan ook verdwijnt.
    Weet iemand hoe dit kan en waardoor dit komt?

Het ANWB mannetje dacht ook nog dat heellll missch8ien de koppakking lek was, hij zag een heel klein beetje witte rook.
    Ik zag maar een heel klein beetje , haast niet zichtbaar.
    Maar hij zei dat zou je ook aan de auto merken dat hij slechter rijd. Maar mijn gele “monster” :D rijd perfect zonder stotteren of haperen (tenminste tot nu toe :P )

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideeen wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Rookt de auto in/via de uitlaat?

Je zou eventueel een compressie test bij een garage kunnen laten doen. hier mee kan je testen waar het lek in het systeem zit

het kan inderdaad een lek zijn in je systeem. Even goed opletten of je iets van druppels onder je auto ziet liggen als hij even stationair heeft gelopen. Daarnaast is om te testen en het is geen zekerheid absoluut niet. je oliedop eraf draaien en kijken of er Caramel smurrie aanzit. is dat niet is zowiezo al goed. Die caramelsmurrie kan overigens ook komen als je altijd kleine stukjes rijd.
    En wat je nog evt kunt doen om te testen of er koelvloeistof of water in je olie zit is de pijlstok eruit halen en daar waar de olie op de peilstok zit even een vlammetje bij houden als het gaat knisteren kan het zijn dat er vocht bij je olie zit. kan er ook op duiden dat je koppakking door hebt.

Daarnaast dat de temperatuur zo hoog is gekomen voor heel even moet je even goed opletten of je Van wel op tijd aanslaat (is uiteraard ook belangrijk) slaat hij namelijk te laat aan pas als hij in het rode is of helemaal niet moet je dat evt laten maken of zelf kijken wat het probleem is.

En heb je een openlucht filter erin? zo ja eruit halen dat kan het probleem ook geven.

Verder kan ik op het moment even niets bedenken maa rmocht me nog wat te binnen schieten schrijf ik het hier voor je.

@1985 wrote:

Rookt de auto in/via de uitlaat?

Je zou eventueel een compressie test bij een garage kunnen laten doen. hier mee kan je testen waar het lek in het systeem zit

Auto rookt via de uitlaat als hij koud staat, maar dat heeft hij altijd al gedaan.
    Witte rook zag ik echt minimaal toen die ANWB man erbij stond, dat was zaterdag, van schrik heb ik er niet meer in gereden :P
    Ik zal voor ik morgen vertrek eerst eens kijken of er nog water in het koelvloeistof tankje zit.

Oh dat zal ik dan snel laten doen die compressietest, kijken wat daar uitkomt.

Bedankt alvast!

@spottekop wrote:

het kan inderdaad een lek zijn in je systeem. Even goed opletten of je iets van druppels onder je auto ziet liggen als hij even stationair heeft gelopen. Daarnaast is om te testen en het is geen zekerheid absoluut niet. je oliedop eraf draaien en kijken of er Caramel smurrie aanzit. is dat niet is zowiezo al goed. Die caramelsmurrie kan overigens ook komen als je altijd kleine stukjes rijd.
    En wat je nog evt kunt doen om te testen of er koelvloeistof of water in je olie zit is de pijlstok eruit halen en daar waar de olie op de peilstok zit even een vlammetje bij houden als het gaat knisteren kan het zijn dat er vocht bij je olie zit. kan er ook op duiden dat je koppakking door hebt.

Daarnaast dat de temperatuur zo hoog is gekomen voor heel even moet je even goed opletten of je Van wel op tijd aanslaat (is uiteraard ook belangrijk) slaat hij namelijk te laat aan pas als hij in het rode is of helemaal niet moet je dat evt laten maken of zelf kijken wat het probleem is.

En heb je een openlucht filter erin? zo ja eruit halen dat kan het probleem ook geven.

Verder kan ik op het moment even niets bedenken maa rmocht me nog wat te binnen schieten schrijf ik het hier voor je.

Ik zal morgen in het licht :wink: eens kijken naar de caramelsmurrie, maar ik rij er ook veel kleine stukjes mee. Maar toch eens effe kijken.

En die oliepijlstok en een vlammetje ook gelijk eens proberen.

Ja de Fan slaat aan, als hij vlak voor het rode komt, dus die doet het goed en de temperatuur zakt dan ook, tenminste als er water in die tank zit natuurlijk :wink:
    Toen die leeg was hielp die Fan ook niet zo :|

Ik heb eigenlijk geen idee of ik een openluchtfilter heb of niet, geen idee

Nou alvast een paar dingen om te checken.
    Bedankt voor je snelle antwoord!

de fan moet al veel eerder aanslaan ik denk dat je thermo switch het begeven waardoor je motor te warm geworden is en er een leiding of koppaking gescheurd is .

@pluuske wrote:

de fan moet al veel eerder aanslaan ik denk dat je thermo switch het begeven waardoor je motor te warm geworden is en er een leiding of koppaking gescheurd is .

Ik ben een echte leek, maar als je thermo switch het heeft begeven dan zou de Fan toch helemaal niet aanslaan? of is dit een redenatie die nergens op slaat :wink:

Vanochtend watertankje gecheckt, helemaal leeg. Maar ja ik moest toch rijden, dus water toegevoegd.
    Ik heb in totaal zo’n half uur gereden. Temperatuurmeter bleef mooi staan waar die moest staan.
    Toen ik weer terug kwam gelijk water gecheckt en hier stond nog maar een bodempje in het tankje.

Verder oliedop gecheckt, nou die ziet er mooi zwart uit, geen smurrie of niks.

Ik breng hem straks weg naar een garage en ik hoop dat mijn autootje nog tegen redelijke kosten te repareren valt.
    Zo’n koppakking vervangen dat is gewoon te duur, daar begin ik niet aan :cry

Heey dan denk ik dat je toch een lek in het systeem hebt. uiteraard is het moeilijk via internet een probleem op te lossen. had je dat vlammetje nog geprobeerd?

verder als je net gereden hebt en haalt de dop van je koelvloeistof eraf na een kwartiertje ongeveer ruik je dan uitlaat gassen in dat tankje?

verder succes.

@NooN wrote:

@pluuske wrote:

Ik ben een echte leek, maar als je thermo switch het heeft begeven dan zou de Fan toch helemaal niet aanslaan? of is dit een redenatie die nergens op slaat :wink:

Vanochtend watertankje gecheckt, helemaal leeg. Maar ja ik moest toch rijden, dus water toegevoegd.
    Ik heb in totaal zo’n half uur gereden. Temperatuurmeter bleef mooi staan waar die moest staan.
    Toen ik weer terug kwam gelijk water gecheckt en hier stond nog maar een bodempje in het tankje.

Verder oliedop gecheckt, nou die ziet er mooi zwart uit, geen smurrie of niks.

Ik breng hem straks weg naar een garage en ik hoop dat mijn autootje nog tegen redelijke kosten te repareren valt.
    Zo’n koppakking vervangen dat is gewoon te duur, daar begin ik niet aan :cry

Nou terug van de garage, voordat ik ging nogmaals oliedop gecheckt en toen zag ik iets wittigs :(
    Toen die monteur daarna ook keek was het overduidelijk. ook ineens op de oliepeilstok allemaal smurrie :evil:
    Nah gaat tussen de 5 en 700 euro kosten dus ik moet eens effe denken of ik niet een andere auto koop.

Nou daar word je niet vrolijk van :(
    Bedankt in ieder geval voor het meedenken en het snelle reageren :thumbup

Duidelijk verhaal :(

Van welk bouwjaar is je Tigra en hoeveel kilometers heeft die op de klok staan?

Als de carrosorie hard is (dus geen roest) zou een koppakking van rond de 700 euro (garage prijs) een hele nette deal zijn om nog jaren plezier te hebben van je Tigra.

Ja het is slikken omdat het veel geld is, maar als de tigra je tot nu toe al 4 jaar trouw is geweest waarom zou je nog meer geld dan die 700 euro reperatie kosten in een andere auto steken waar je niets vanaf weet en bijvoorbeeld ook een koppakking, wiellagers, distributie riemen, remmerij etc etc zou kunnen krijgen?

Succes met nadenken :)

Wat voor blok zit er in deze tigra?
    Ik las dit net pas voor het eerst maar als een auto geen koelvloeistof lekt maar het gewoon verdwijnt is het meestal toch wel de koppakking. dat ie trouwens even naar het rood ging en weer terug is alleen maar een luchtbel in het systeem. Lucht wordt namelijk heeeeeeeeeeel warm en als dat even langs de sensor komt en weer verder gaat zie je dat in de meter.

Koppakking ding ben ik ook pas hardleers achter gekomen omdat ik ook zo’n auto had gekocht. maar na de koppakking van 20 euro vervangen te hebben doet ie het alweer 4000 km met dezelfde koelvloeistof.
    Ik zou er persoonlijk nooit van mn leven 700 euro voor uitgeven om het te laten maken..
    Welk blok je ook in die tigra gooit zou goedkoper 2e hands te kopen en om te bouwen zijn.
    Mits je er 1 neemt die er zo inpast natuurlijk ;) Geen V6 uit een senator ofzo.
    Maar ja.. Je bent een leek zeg je.. En de luxe van leek zijn, kost je nou eenmaal geld ;)
    Dus ja.. effe bedenken. je krijgt het geld er iig nooit meer uit! dat is zeker.
    En de Tigra’s zijn nou eenmaal niet bij echt heel veel mensen geliefd.
    Voor 700 koop je ook een leuke Astra F….

@1985 wrote:

Als de carrosorie hard is (dus geen roest) zou een koppakking van rond de 700 euro (garage prijs) een hele nette deal zijn om nog jaren plezier te hebben van je Tigra.

Ja het is slikken omdat het veel geld is, maar als de tigra je tot nu toe al 4 jaar trouw is geweest waarom zou je nog meer geld dan die 700 euro reperatie kosten in een andere auto steken waar je niets vanaf weet en bijvoorbeeld ook een koppakking, wiellagers, distributie riemen, remmerij etc etc zou kunnen krijgen?

@1985 wrote:

Hij is van 1997 en 167.000 kilometer. (distributieriem is vervangen en waterpomp ook)

Ik ben naar 2 garages geweest, ben nogal slecht van vertrouwen haha

Ene garage zei tussen 5 en 700. Dus zeg maar 700. Eerst vond hij het niet de moeite waard om te laten maken.
    Maar toen ik aangaf dat ik met deze auto weet wat ik al heb laten doen en hij daarna als het gemaakt is, ik er toch weer normaal mee kan rijden.
    Was hij het met me eens.

Toen op naar de andere garage. Deze had er niet zo’n zin in maar wilde de klus uiteindelijk doen voor 500 euro.
    Ook deze gaf eigenlijk aan dat de auto het niet waard was en hij het eigenlijk zonde vond om te doen. Gezien de leeftijd van de auto en omdat een Tigra altijd wat had ;)
    Ook zei hij, dat een Tigra een aluminium kop heeft en deze dus ook gescheurd kon zijn wat hij eigenlijk wel verwachtte.
    Tsja en dan had een koppakking vervangen ook weinig zin.
    Is dit zo? Hij heeft een aantal maal wel flink warm gelopen, tsja ik heb geen idee het is een risico.

En inderdaad, ik denk ook wel je weet niet altijd wat je koopt. Straks heb je daar weer kosten aan en steek je daar 700 euro in.
    Dan heb ik liever mijn Tigra ;)

Ik denk nog effe verder :wink:

@NooN wrote:

@pluuske wrote:

nee dat klopt niet een thermos switch bestaat uit 3 weerstanden die reageren op een bepaalde temperatuur een bi metaal noemen ze dat .
    en waarschijnlijk deed alleen jou laatste stand het en die was ook al goed gaar.
    ik denk dat dit je oorzaak is van de lekke koppaking .

als je handig bent kun je ook overwegen om een motor swap te doen met een zelfde type motor .
    kost niet zo veel

@pluuske wrote:

@NooN wrote:

@pluuske wrote:

nee dat klopt niet een thermos switch bestaat uit 3 weerstanden die reageren op een bepaalde temperatuur een bi metaal noemen ze dat .
    en waarschijnlijk deed alleen jou laatste stand het en die was ook al goed gaar.
    ik denk dat dit je oorzaak is van de lekke koppaking .

als je handig bent kun je ook overwegen om een motor swap te doen met een zelfde type motor .
    kost niet zo veel

Ah op die manier. Thanks voor de uitleg toch interessant om te weten.

Uhm ik ben wel een handig persoontje alleen niet zo met autodingen denk ik, uh weet ik vrijwel zeker.
    Haha ik zie mezelf geen motorblok wisselen.
    Ik ben al blij dat ik weet waar die oliepeilstok zit en dat ik die bij kan vullen.
    Na dit “akkefietje” weet ik inmiddels ook hoe je op de juiste manier de koelvloeistof bijvult (met draaiende motor)
    Maar nee een motor vervangen doe ik maar niet

Ik ben inmiddels in de mogelijkheid omdat mijn moeder toevallig op dit moment een andere tweedehands auto gaat kopen om haar Ford Ka over te nemen voor 250 euro.
    Keuring tot november, en er moet dan alleen een plaatje gelast worden en 2 nieuwe banden.
    Dat ding is altijd in onderhoud geweest bij de garage, lage km stand en heeft nooit motorproblemen gehad.
    Ik denk dat ik er wijs aan doe om die over te nemen.
    Alhoewel het model mij totaal tegenstaat hahahahaa
    Ben gehecht aan het sportieve Tigra modelletje he

Misschien is er iemand die onderdelen nodig heeft?
    er zit nog maar enkele maanden een nieuwe waterpomp in :)

Door dat de distrubutie riem er al een tijdje op heeft gezeten zal je die zoiezo opnieuw moeten vervangen bij de koppakking.

Het is altijd wijs om direct een waterpomp mee te nemen tijdens het vervangen van een koppakking en hier mee zal je motorisch de huidige kilometerstand kunnen verdubbelen.

Daarbij is alleen de vraag of de carrosorie het waard is, als je nu overal roest en rotte plekken hebt op de bekende tigra locaties zou ik zelf overwegen de auto niet te herstellen (las en spuitwerk zijn duur als het op grote schaal moet plaats vinden!)

heey zoals je ziet zit de waterpomp en distririem er pas een maanden op.

tenminste dat lees ik uit zn verhaal.

@spottekop wrote:

Daar had ik over heen gelezen, maar de waterpomp kan je dan laten zitten. Distributie riem ALTIJD vervangen en NIET herspannen! Die gok wil je niet nemen voor die paar tientjes. (Bij pech knapt die en dan is gegarandeerd je blok aan gort!)

@spottekop wrote:

Goed gelezen :wink: enne ik ben een “haar” hoor :wink: :D

@1985 wrote:

@spottekop wrote:

Daar had ik over heen gelezen, maar de waterpomp kan je dan laten zitten. Distributie riem ALTIJD vervangen en NIET herspannen! Die gok wil je niet nemen voor die paar tientjes. (Bij pech knapt die en dan is gegarandeerd je blok aan gort!)

Thanks voor je advies. Ik had voordat ik hier mijn probleem postte haast heel het forum doorgelezen voor tips, dus ik was zoiets al tegengekomen.

Nou de beslissing is gemaakt, de auto ziet er nou aan de buitenkant qua lak nou niet meer erg mooi uit, best wel lelijk eigenlijk.
    Roest valt nog mee, hij is de brug op geweest en de onderkant ziet er redelijk uit.
    Maar om nou al die toestanden te doen en te investeren, nee dat zie ik niet meer zitten.
    Hij is wel 10 soorten geel nu, zo verkleurd en lak afgebladderd.

Dus hij gaat naar de sloop.
    Als mensen eventueel nog dingen nodig mochten hebben dan hoor ik het wel.
    Binnen ziet hij er nog prima netjes uit.

Spijtig om te horen! Maar Geel moet wel geel zijn en als het op een regenboog qua kleuren lijkt is het soms beter een andere stap te nemen!

Eventueel had/kan je hem met Commandant poets + Meguiars heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel dicht bij ‘orignele kleur krijgen, Dit kan je zelf doen als je genoeg rust hebt en het fantastisch vind om aan je auto te poetsen. Maar als de lak ‘grootschalig’ afbladert zou ik het lekker laten zitten en hem naar de sloop brengen ;)

Ik zou m gewoon te koop zetten, zijn genoeg mensen die zo’n ding zelf fixen waardoor de kosten laag blijven. Op de sloop zal je er ook niet zoveel voor krijgen denk ik.

@*Jurgen* wrote:

Ik zou m gewoon te koop zetten, zijn genoeg mensen die zo’n ding zelf fixen waardoor de kosten laag blijven. Op de sloop zal je er ook niet zoveel voor krijgen denk ik.

Hey Jurgen, hier heb je gelijk in. Ik vermoed dat je voor een sloop/demontage A-Tigra je van geluk mag spreken als je er nog 500 euro voor krijgt op de sloop :idea:

Het is misschien een overweging waard hem een paar week op marktplaats te zetten met een duidelijke omschrijving er bij wat er aan mankeert :wink:

@1985 wrote:

Spijtig om te horen! Maar Geel moet wel geel zijn en als het op een regenboog qua kleuren lijkt is het soms beter een andere stap te nemen!

Eventueel had/kan je hem met Commandant poets + Meguiars heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel dicht bij ‘orignele kleur krijgen, Dit kan je zelf doen als je genoeg rust hebt en het fantastisch vind om aan je
    auto te poetsen. Maar als de lak ‘grootschalig’ afbladert zou ik het lekker laten zitten en hem naar de sloop brengen ;)

Mij is verteld dat Tigra’s van 1997 geen blanke lak laag hebben waardoor ze zo verkleuren en dergelijke.

Maar die kleurverschillen zijn niet meer bij te poetsen.
    Ik zal vanmiddag eens een foto nemen, zomaar voor de sier :wink: omdat iedereen zo leuk hier reageert in mijn topic :wink:

@*Jurgen* wrote:

Ja goed idee @1985 wrote:

@*Jurgen* wrote:

Hey Jurgen, hier heb je gelijk in. Ik vermoed dat je voor een sloop/demontage A-Tigra je van geluk mag spreken als je er nog 500 euro voor krijgt op de sloop :idea:

Het is misschien een overweging waard hem een paar week op marktplaats te zetten met een duidelijke omschrijving er bij wat er aan mankeert :wink:

Ik heb 3 sloperijen gebeld, die geven max 100 euro.
    Ik b en niet zo’n persoon die dat ding op marktplaats zet zonder erbij te zetten wat die mankeert :wink:
    Maar inderdaad het proberen waard, misschien leuk voor de “klusser”.

@NooN wrote:

Ik heb 3 sloperijen gebeld, die geven max 100 euro.
    Ik b en niet zo’n persoon die dat ding op marktplaats zet zonder erbij te zetten wat die mankeert :wink:
    Maar inderdaad het proberen waard, misschien leuk voor de “klusser”.

Wees eerlijk in het verkoop topic voor marktplaats en vertel dat de koppakking er tussen uit ligt en hij/zei wanhopig is naar een goede poetsbeurt :wink:

Ik zou zeggen: Alles boven de 100 euro is dan toch mooi mee genomen :wink:

@NooN wrote:

@spottekop wrote:

Goed gelezen :wink: enne ik ben een “haar” hoor :wink: :D

Sorry Haar. haha.

daarnaast is het inderdaad een sloop geeft geen 500 euro meer voor een auto. Je mag inderdaad al blij zijn als je 100 euro krijgt.

Heb je misschien wat foto’s van de tigra zet ze hier erbij;) Altijd leuk foto’s kijken;) :kewlpics

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.