Forumindex › Forums › Modellen › Astra › thermostaat vervangen z 16se 1.6 8V
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 6 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
18 april 2014 om 06:50 #17265377
Wie kan mij op weg helpen met het vervangen van een thermostaat, ik heb vernomen dat de distributie riem los moet worden gemaakt het gaat over de motor X1.6 szr 8v g3 uit 2003 ik kan best veel, maar waar moet op letten ben bang dat ik iets verkeerds doe, moet ik bv de nokkenas vast zetten?
het is misschien beter dat iemand mij de hele procedure even goed uitlegt, wie wil mij even hierbij helpen?
alvast bedankt Hennes.
ps. ben een tijdje weggeweest maar ik heb weer een astra gekocht helaas met een klein defect . ;)18 april 2014 om 06:59 #18229660Waar kom je vandaan als ik Vragen mag??
maar een X16SZR uit 2003???
deze zijn geleverd tot 2001, daarna is deze vervangen voor de Z16SE 1.6 8V Multipoint motor. (85pk)
18 april 2014 om 10:59 #18229661bedankt voor je snelle reactie alvast, ik kom uit zaltbommel en dat motor type ja dat zal wel verkeerd zijn dit is weer even wennen, maar het probleem is dat i wat gegevens nodig heb voor die distributie riem op tijd te zetten (en de merk tekens) om die thermostaat te plaatsen, ze zeggen dat de nokkenas er ook af moet? maar moet die als die weer op zijn plek gebracht word nog geborgd worden ik bedoel die bouten? of kan ik die gewoon weer aandraaien en moet er nog wat worden geblokkeerd? dat zijn zo wat vragen.
groetjes Hennes.18 april 2014 om 11:28 #18229662Toen de thermostaat in mijn astra moest worden vervangen hoefde de nokkenas er niet uit, alleen de distributie riem en kappen moesten eraf want hij zit er achter.
Verder moest het tandwiel die op de nokkenas zit eraf (anders krijg je de kap er niet af) en had een ‘key’ zitten zodat je deze op een manier kan monteren.Ik zal eens kijken of ik wat afstel gegevens kan vinden en misschien een procedure :)
Edit:
Je hebt een PM.18 april 2014 om 12:43 #18229663@hennes wrote:
bedankt voor je snelle reactie alvast, ik kom uit zaltbommel en dat motor type ja dat zal wel verkeerd zijn dit is weer even wennen, maar het probleem is dat i wat gegevens nodig heb voor die distributie riem op tijd te zetten (en de merk tekens) om die thermostaat te plaatsen, ze zeggen dat de nokkenas er ook af moet? maar moet die als die weer op zijn plek gebracht word nog geborgd worden ik bedoel die bouten? of kan ik die gewoon weer aandraaien en moet er nog wat worden geblokkeerd? dat zijn zo wat vragen.
groetjes Hennes.nokkenas tandwiel moet eraf om bij je thermostaat te komen ,thermostaat zit met 2 boutjes vast ,meestal kan je de bout van je nokkenastandwiel gewoon los draaien/tikken als je riem er nog op zit ,die bied genoeg weerstand .daarna pas de riemspanner 1 bout eraf halen en, waterpomp 3 inbussen een paar slagen los zodat de waterpomp kan schuiven ,of helemaal eruit als je de pomp gaat vervangen.
met de waterpomp zet je de riem ook op spanning door die te verschuiven nadat de spanner er weer op zit, waterpomp kan best vast zitten ,ik verschuif die altijd door met een dik/lang verlengstuk van me ratel en, hamer op de ribben van de waterpomp te tikken.
om bij de thermostaat te kunnen moet ook de plastiek kap achter het nokkenastandwiel eraf.merkteken nokkenas zit op het nokkenas tandwiel en een v inkeping boven het nokkenastandwiel in de plastiek kap waarmee die gelijk moet staan.
merkteken krukas zit op het krukastandwiel en, in de plastiek kap zit het andere merkteken onder het tandwiel waarmee die gelijk moet staan.
als je ook je distributieriem gaat vervangen moet ook je motorsteun aan de distributie zijde los ,je moet dan ook het blok ondersteunen met een krik .
18 april 2014 om 14:44 #18229664moet ik niet eerst het wiel er afhalen en ook de binnenschermen?
zal dan om te beginnen een paar keer aan de krukas draaien om te zien of alle merken op tijd staan.
die nokkenas tandwiel die kan gewoon weer vast worden gedraaid zonde locktijd of hoe heet dat spul.
als alles weer klaar is hoe span ik dan de riem? is dat alleen met de waterpomp? en wat gebeurd er dan met die spanrol?
dus als alles klaar is dan moet ik voor ik die v snaar er op zet kijken of alle merken weer op tijd staan en dan kan er hopelijk niets gebeuren.
oja had nog een vraag,als mijn thermostaat het niet meer doet,zie je als je hem start het koelwater terug stromen in het expansie vat, ik bedoel meteen ook al is het water nog koel? mijn cillinder kop is tocht niet lek?19 april 2014 om 02:04 #18229665ja wiel moet er wel af ,binnenscherm ook .
je hebt geen locktide nodig maar,het kan geen kwaad om er een druppel op te doen
je moet de distributiemspanner in elkaar drukken en, borgen met een dunne inbus of zoiets er zitten gaatjes in.
(als je wil kan ik wel een foto maken ik denk dat ik nog wel een oude spanner heb liggen)
als de riem en, de rest er weer op zit trek je die inbus er weer uit dan staat de snaar onder spanning en, moet je em verder spannen met de pomp net zo lang tot de wijzer van de spanner precies in de inkeping van de spanner staat dan is de spanning op de snaar precies goed.
waterpomp hoeft niet altijd los heb laats ook een snaar vervangen door alleen de spanner los te makken maar ,je moet de spanner dan ook weer monteren onder lichte spanning en , dat kan wel even pielen zijn.let er wel op dat je de spanner goed monteert ,kijk desnoods even hoe die zit voordat je em er af trekt want, er zit in het blok een inham waar de spanner in geborgd moet worden, achter op de spanner zit een pennetje die in de inham moet zitten als die daar niet in zit krijg je em nooit op spanning want op dat punt word de spanner tegen gehouden .
als je klaar bent met je snaar spannen en alles staat op merkteken draaien dan je de krukas 2x rond ,dat gaat het makkelijkste met de bougies eruit i.v.m compressie als daarna alles nog steeds op tijd staat moet het goed zijn ,met bougies erin draait die zo en zo zwaar rond met een ratel maar, als die vast loopt zet dan geen kracht meer want dan zit je tegen een klep aan te duwen.
19 april 2014 om 06:52 #18229666Als je de juiste pomp monteerd bij de Z16SE kun je hem NIET verdraaien. Enkel spannen met de spanner.
19 april 2014 om 07:18 #18229667Moet je de waterpomp eigenlijk vervangen bij loshalen distributie?
Kan me herinneren dat dit bij mijn vorige astra een keer niet gedaan is en ik vervolgens koelwater verloor omdat hij lek was.Gr
MarcelVerzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
19 april 2014 om 10:00 #18229668@Haasje17 wrote:
Als je de juiste pomp monteerd bij de Z16SE kun je hem NIET verdraaien. Enkel spannen met de spanner.
waterpomp kan/moet je zeker wel verdraaien als die is los geweest,dat gaat alleen als je de 3 inbussen niet helemaal vast draait.
19 april 2014 om 10:19 #18229669hier staat ook een stappenplan:
viewtopic.php?f=5&t=143081dit is de spanner ,hier zie je de 2 gaatjes:

hier heb ik een inbus door de gaatjes gedaan ,als je een beetje sterk ben heb je daar geen tang voor nodig en, doe je dit met je vingers:

hier zie je het palletje van de spanner die in de inham moet vallen op het blok:

zo moet de spanner staan als de snaar op de juiste spanning staat ,met de wijzer tussen de inkeping :

zo tik/schuif ik de waterpomp zachtjes op spanning:
19 april 2014 om 11:50 #18229670wat ik nou niet helemaal begrijp, wat is nou precies de werking tussen waterpompspanner en die spanner van de spanrol,en wat is de volgorde? dat is me even niet helemaal duidelijk, en hoeveel moet ik de water pomp spannen?
de foto’s zijn zijn helder prima werk.
ja je moet het me maar niet kwalijk nemen maar ik ben erg precies :D denk als je het 1 keer hebt gedaan dan gaan de andere beter.
en nogmaals bedankt.19 april 2014 om 18:21 #18229671Je spant het geheel alleen met de waterpomp, dus alles in mekaar zetten riem erom etc.
Dan je waterpomp verdraaien, zachtjes tikken o.i.d zoals hierboven beschreven, dan zul je dat pijltje van je spanner zien bewegen na gelang jij de waterpomp verdraaid, deze draai je zover totdat je pijltje van je spanner in de inkeping staat, zoals op de foto beschreven.
Dan de waterpomp vast draaien en alles afmonteren.
19 april 2014 om 19:32 #18229672ja nu snap ik de waterpomp spant de riem en de spanner houdt hem op die spanning :D dat is me duidelijk en moet de zender ook gelijk vervangen worden? en waar zit hij
19 april 2014 om 21:52 #18229673wat bedoel je met zender ?
er zit daar alleen een krukas sensor .19 april 2014 om 22:14 #18229674@b07 hij bedoelt de temperatuur sensor.
@hennes: Nee hoeft niet, en als hij eventueel toch stuk gaat kan je er zo bij.Maar hier zit hij: http://www.astra-g.de/showthread.php/22813-X16SZR-Z16SE-Temperaturf%C3%BChler-wechseln-bei-1.8-8V” onclick=”window.open(this.href);return false;
20 april 2014 om 10:23 #18229675Ja sorry een foutje maar ik denk wel dat ik er uit komt, maar eerst even terug naar die garage om dat hij mij een auto hebt verkocht met een verborgen gebrek en ook al heb ik er geen garantie op, dan had dat er bij moeten staan op de advertentie van marktplaats,en als dat niks op levert ja dan moet ik zelf aan de slag :(
groetjes hennes15 mei 2014 om 12:53 #18229676nog allemaal bedankt voor het meedenken en de vele tips, ik heb inmiddels de reparatie maar laten uitvoeren door iemand die er veel verstand van hebt en niet erg duur is 20 0f 25 euro dus ik was met een andere riem en thermostaat en koelvloeistof en een paar liter olie 136 euro kwijt 3 uur op gesleuteld, dus niks te duur en de rest was nog oké alleen voor de zekerheid een nieuwe riem er op gelegd .
Groetjes Hennes.15 mei 2014 om 13:43 #18229677@b07 wrote:
@Haasje17 wrote:
Als je de juiste pomp monteerd bij de Z16SE kun je hem NIET verdraaien. Enkel spannen met de spanner.
waterpomp kan/moet je zeker wel verdraaien als die is los geweest,dat gaat alleen als je de 3 inbussen niet helemaal vast draait.
nee hoor haasje17 heeft gelijk
als je de juiste pomp hebt zitten er inkepingen/boutuitsparingen in
die kun je niet verdraaien alleen aanspannen met de spanner
met een verstelbare pomp kan het ook, maar hoort niet -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.