Thermostaat Meriva vervangen; simpel??

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Thermostaat Meriva vervangen; simpel??

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254469

    Ik ben sinds vorige week de gelukkige bezitter van een Meriva 1.6 8v uit 2004. Auto rijdt prima. Weinig km (75000), 1e eigenaar en altijd in onderhoud bij de dealer.

    Maar…nu blijft de temperatuurmeter liggen. Bedrijftemperatuur is 90 graden,volgensmij. Ik lees dat dit een bekend Opel probleem is. Defecte thermostaat.

    Is deze simpel te vervangen? Opeldealer vraagt maar liefst 300 euro (3 uur werk). Zo ja, is er eenhandleiding?

    #18095869

    Welkom op het forum.

    Hoe moeilijk of makkelijk het is ligt aan het type motor dat je hebt. Deze kun je o.a. terug vinden op de kentekenpapieren.

    Het vervangen stelt weinig voor, het ligt er alleen aan waar deze op het blok zit. En misschien heb je torx gereedschap nodig.

    #18095870

    Hartelijk dank voor het welkom.

    Het is een Z16se motor.

    Ik moet zeggen dat de Opel mij tot nu toe niet tegenvalt….maar misschien is 1 week eigenaarschap wat te kort..

    #18095871

    is er ergens digitaal een werkplaatshandboek?

    Iemand in omgeving Leeuwarden goede ervaringen met een (universele) garage voor een betaalbare reparatie?

    #18095872

    Bij de Z16SE moet de distributie los, niet moeilijk, wel bewerkelijk, en als je er geen verstand van hebt, zou ik eerst een keertje meekijken hoe dat werkt.

    Willem

    #18095873

    Dank Wim,

    Dus zeer bewerkelijk. Das geen goed bericht, daarom zijn de kosten hoog…

    #18095874

    ligt eraan waar je woont maar er is vast wel iemand hier op het forum die je erbij wil assisteren.

    als je in de buurt van groningen woont kan ik je wel helpen.

    gr.Paul

    #18095875

    lees net dat je in de buurt van Leeuwarden woont….is aardig in de buurt dus zou eventueel kunnen

    #18095876

    Mijn bericht met mijn woonplaats is verdwenen… Maar bedankt voor t aanbod Vectra. Heb je ervaring met t vervangen hiervan?

    #18095877

    ik ben automonteur en heb idd vaker de distributie los gehad van nog iets gecompliseerde motoren.

    8 kleppertje is niet zo moeilijk

    #18095878

    Beste Paul, check pm

    #18095879

    Mocht het niet lukken,kom je op Zaterdag 16 Februari effe naar Rotterdam,voor €100,- heb je een nieuwe (orginele) thermostaat,nieuwe (orginele Opel) antivries,incl montage,wil je dat de distr.snaar ook vervangen wordt(moet toch los),kost het allen de kosten van de orginele snaar extra,volgens mij iets van €35,-,dus kost het max. €135,- all-in.

    #18095880

    ff tijdje offline geweest…

    Ben met verkoper in onderhandeling over reparatie thermostaat. Ik heb de auto nog maar 4 weken…vandaar…

    Nog even over de thermostaat: bij het hele koude weer bleef de temperatuurmeter <80 graden. Zat geen beweging in. Nu gaat de meter wel richting 90 graden, maar als ik ga rijden dan valt de meter weer (langzaam) terug….Is dit een teken dat de thermostaat echt overleden is? Of kan er iets anders aan de hand zijn?

    Nu ik toch met de verkoper in onderhandeling ben, kan ie beter maar de juiste reparatie betalen.. ;)

    #18095881

    Dit heb ik ook, ik heb hem al een keer vervangen, nog geen 20000 km geleden, heb de zelfde motor, maar mijn kachel wordt lekker warm en het kan totaal geen kwaad zegt mijn baas, het enige is dat de thermostaat wat blijft plakken :) misschien dat er een vuiltje tussen heb rubber zit waardoor hij niet helemaal dicht gaat, en dat is dus de reden dat hij niet helemaal naar de 90 gaat bij koud weer. In de zomer heb ik er totaal geen last van, ik vervang hem wel als ik mijn riem weer moet vervangen, m,aar als je de auto met garantie gekocht hebt is het zijn zaak dat hij hem laat vervangen.

    #18095882

    als het een garantie gevalletje is zou ik het gewoon aten maken op zijn/hun kosten.

    gr.Paul

    #18095883

    Alleen garantie op motor en bak…Maar misschien uit coulance toch reparatie. Dan laat ik de riem ook meepakken. Die moet er toch af.

    Kan deze vervelende thermostaat ook de oorzaak zijn van een onvoorstelbaar hoog benzineverbruik? 1 op 9, 1 op 10. Verder heeft ie wat moeite met starten. Pruttelt en dan pakt ie m op….

    #18095884

    Hij komt niet goed op bedrijfstemperatuur,zo zeker mee kunnen spelen.
    Dat euvel tijdens starten heb niets met je thermostaat te maken,denk eerder aan een EGR,volgens mij kan je deze door andere software,”uitschakelen”,bij de dealer.

    #18095885

    De egr klep kan sowieso uitgeschakeld worden? Zou de meriva daar ook zuiniger van worden?
    Ik ga vandaag bellen met de dealer….

    #18095886

    @starter wrote:

    De egr klep kan sowieso uitgeschakeld worden? Zou de meriva daar ook zuiniger van worden?
    Ik ga vandaag bellen met de dealer….

    De EGR klep kun je uitschakelen dmv een plaatje/pakking,vaak heeft de dealer die wel liggen.

    #18095887

    wat is t nut van een egr als deze toch uitgeschakeld/omzeilt kan worden? Loopt de auto mooier/zuiniger met de egr uitgeschakeld/omzeilt?

    #18095888

    nut van de EGR: Emissie ECOMEUK zeg maar..

    nut van afdoppen, Alles blijft schoner in het inlaat traject.

    Willem

    #18095889

    Dus meer bedoelt voor een diesel? Inlaat van een benzine zal weinig roetvorming hebben. Het gaat mij met name om het grote brandstofverbruik..1 op 8 gemengd gebruik….rustige rijstijl. Lol is nu al van de meriva af…
    Dus..met een uitgeschakelde egr een gunstiger brandstofverbruik?

    Wat kan anders een oorzaak van het hoge verbruik zijn? En nee, ik heb geen zware rechtervoet…

    #18095890

    haha, nooit in je inlaatje gekeken dan zeker????

    je moest eens weten wat een roet er kan zitten: foto’s 1.6 8klepper met Vacuum EGR

    Willem

    #18095891

    Ai, wat een troep.. Is de egr bij dit type motor softwarematig uit te schakelen?.

    Maar dat verklaart nog niet het hoge brandstof verbruik….

    #18095892

    niet softwarematig, en een knap klemmende EGR kan heus een verslechterde motorloop veroorzaken, en hierdoor een hoger verbruik veroorzaken.

    willem

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.