Tempratuur in het rood

Forumindex Forums Modellen Corsa Tempratuur in het rood

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254339

    Beste mede corsa freeks,

    Mijn schoonmoeder heeft sinds vandaag een corsa B 1.4 16v AUT gekocht.

    Maar op de terug weg tijdens het rijden liep de tempratuur steeds hoger op,
    Tot in het rood zelfs,
    Ben ik gestopt om het expensivat eens te bekijken maar de koelvloeistof spoot eruit.
    Hier stond duidelijk te veel druk op.

    Iemand een idee wat het kan zijn,
    Had al iets gelezen van een koppakking.

    Greets
    Corsa043

    #18093880

    Temp sensor waarschijnlijk kapot

    Ging er geen oranje mm lampje branden?

    #18093881

    Is het expansievat na uitzetten van de motor leeg en bij bedrijfswarme motor sprake van borrelende koelvloeistof in het expansievat en tegelijkertijd witte rookpluimen, dan is het de koppakking. Zo nee, dan is mogelijk de thermostaat of waterpomp defect.

    #18093882

    kan meerdere dingen zijn,

    thermostaat is makkelijk te controleren bij deze motoren, zit voorop de motor
    koelvind slaat nooit aan onder t rijden, of hij moet heel warm worden

    koppakking is altijd zo een snelle reactie, t kan maar hoeft niet perse,
    borrellen in t expansievat slaat niet altijd op n kapotte koppakking

    #18093883

    collega van me heeft ook een 1.4 16v automaat.. had vorige week precies het zelfde verhaal, zit nu een nieuwe koppakking op.

    En sinds eergister zijn radiator lek.

    ( post eens wat foto’s van jou wagen, misschien herken ik je wel )

    #18093884

    als er te veel druk op het expansie vat staat is het ”meestal” de koppaking.

    Laat het systeem is afpersen en kijk naar uitwendige lekkages.

    #18093885

    @astraTD wrote:

    collega van me heeft ook een 1.4 16v automaat.. had vorige week precies het zelfde verhaal, zit nu een nieuwe koppakking op.

    En sinds eergister zijn radiator lek.

    ( post eens wat foto’s van jou wagen, misschien herken ik je wel )

    Is de auto van mijn schoonmoeder vandaag gekocht,
    Heb zelf een rode corsa 3 deurs
    Remus sport uitlaat, xenon verlichting, booskijkers, tweety op de achterzij ramen, trekhaak,
    En dan van de billige orginele lm corsa velgen van die 3 punts dingen

    #18093886

    @Opeltje17 wrote:

    als er te veel druk op het expansie vat staat is het ”meestal” de koppaking.

    Laat het systeem is afpersen en kijk naar uitwendige lekkages.

    Hoe doe ik dit?

    #18093887

    @otdh wrote:

    kan meerdere dingen zijn,

    thermostaat is makkelijk te controleren bij deze motoren, zit voorop de motor
    koelvind slaat nooit aan onder t rijden, of hij moet heel warm worden

    koppakking is altijd zo een snelle reactie, t kan maar hoeft niet perse,
    borrellen in t expansievat slaat niet altijd op n kapotte koppakking

    De fan slaat pas aan als de vol in het rood zit.

    #18093888

    @Corsa043 wrote:

    De fan slaat pas aan als de vol in het rood zit.

    Niet in alle situaties. Als er te weinig koelvloeistof in je systeem zit, door bijv. een lekkage, loopt de temperatuurmeter ook in het rode gedeelte. De fan slaat dan niet aan, omdat de sensor onderin je radiateur de temperatuur van de voorbijstromende vloeistof niet meten kan.

    #18093889

    @BlackDevil wrote:

    @Corsa043 wrote:

    De fan slaat pas aan als de vol in het rood zit.

    Niet in alle situaties. Als er te weinig koelvloeistof in je systeem zit, door bijv. een lekkage, loopt de temperatuurmeter ook in het rode gedeelte. De fan slaat dan niet aan, omdat de sensor onderin je radiateur de temperatuur van de voorbijstromende vloeistof niet meten kan.

    Dat is het hem juist het expantie vat komt zoveel druk op dat het expentie vat gewoon een hevige overdruk heeft

    #18093890

    @Corsa043 wrote:

    @astraTD wrote:

    collega van me heeft ook een 1.4 16v automaat.. had vorige week precies het zelfde verhaal, zit nu een nieuwe koppakking op.

    En sinds eergister zijn radiator lek.

    ( post eens wat foto’s van jou wagen, misschien herken ik je wel )

    Is de auto van mijn schoonmoeder vandaag gekocht,
    Heb zelf een rode corsa 3 deurs
    Remus sport uitlaat, xenon verlichting, booskijkers, tweety op de achterzij ramen, trekhaak,
    En dan van de billige orginele lm corsa velgen van die 3 punts dingen

    jij komt vast uit Limburg :D

    afpersen moet je laten doen in een garage
    of je moet zelf heel creatief zijn en een compressor hebben
    dan moet je even een dop halen op de sloop van een expansievat
    daar een luchtaansluiting op fabrieken
    dop wisselen compressor er aan en kijken maar

    denk zelf dat je thermostaat te laat opengaat dus defect is
    neem aan dat het waterpijl voldoende is
    dan zou de fan al eerder moeten aanslaan dan ver in het rood
    koppakking idem

    #18093891

    Is vrij normaal dat je koelvloeistof eruit spuit als ie heet is, hoeft niet per se je koppakking te zijn. Ik denk zelf je thermostaat, maar om het zeker te weten zou ik inderdaad even een lektest laten doen bij de garage.

    #18093892

    Ik was zelf al aan de waterpomp aan het denken,
    Heb bij mijn eife corsa de termostaat kapot maar rijdend blijft die op tempratuur en die van mijn schoonmoeder loopt rijdend in het rood.

    #18093893

    Thermostaat kan 2 dingen doen als ie kapot is. Hij blijft open staan of hij blijft dicht. Als hij open blijft staan duurt het stukken langer voor ie op temperatuur komt. Dit had jij dus, hierbij wordt ie niet te warm. Hij kan ook dicht blijven staan, dan raakt ie aan de kook omdat ie de koelvloeistof niet door de radiateur kan pompen.

    #18093894

    Klopt, n thermostaat kan open of dicht blijven staan

    Vervang eerst de thermostaat ff, dan kvs afvullen en de motor stationair warm laten draaien
    Kijk dan meteen of de koelvloeistof circuleert in t expansie

    Als t circuleert weet je iig dat de waterpomp ok is

    Mocht die dan nog gaan koken, tja dan kan t wel ns de koppakking zijn
    Ruikt je kvs naar uitlaatgassen?

    #18093895

    @otdh wrote:

    Klopt, n thermostaat kan open of dicht blijven staan

    Vervang eerst de thermostaat ff, dan kvs afvullen en de motor stationair warm laten draaien
    Kijk dan meteen of de koelvloeistof circuleert in t expansie

    Als t circuleert weet je iig dat de waterpomp ok is

    Mocht die dan nog gaan koken, tja dan kan t wel ns de koppakking zijn
    Ruikt je kvs naar uitlaatgassen?

    Niet aan geroken, zal ik strax eens doen,

    Maar met de thermostaat vervangen moet toch de distributieriem eraf of niet?

    #18093896

    ey

    in je 1e post staat dat t om n 1.4 16v gaat
    bij n 16v zit die aan de voorkant van de motor ( wel aan de distributiekant )

    bij n 8v zit die idd wel achter de riem

    #18093897

    Ik weet zelf niet precies waar wat alles zit

    #18093898

    Bij de X14XE zit het thermostaathuis voorop het motorblok, aan de linkerkant. Is een driehoekig, grijs geval. Met een S-vormige slang is hij verbonden met de radiateur. Thermostaathuis zit met 3 torx-boutjes vast.

    #18093899

    thermostaat is vervangen tevergeefs,
    Tempratuur loopt nog steeds vol in het rood en fan slaat niet aan.

    Zal het niet de waterpompt zijn ??

    #18093900

    @Corsa043 wrote:

    thermostaat is vervangen tevergeefs,
    Tempratuur loopt nog steeds vol in het rood en fan slaat niet aan.

    Zal het niet de waterpompt zijn ??

    Al af laten persen?

    #18093901

    als de fan niet aan wilt slaan en wel duidelijk heet genoeg wordt
    waarschijnlijk de temperatuur sensor in de radiateur kaput

    die schakelt de fan, deze
    http://www.winparts.nl/619/koelsysteem/thermoschakelaar/0118833/thermische-schakelaar” onclick=”window.open(this.href);return false;

    ps
    zou ook even nazoeken wanneer voor het laats de dbriem en waterpomp voor het laatst gedaan zijn
    als deze nog niet ver over hun interval zijn lijkt me het sterk dat de waterpomp al op is

    #18093902

    De riem en waterpomp zijn 4k km terug vervangen

    #18093903

    dus zou het de pomp niet mogen wezen
    met het koude weer van de afgelopen dagen
    zou de fan ook niet aan hoeven slaan :hmmz

    de kachel wil die goed warm worden?
    zou ook eens een verstopte kachelradiator kunnen wezen
    lopen 2 slangen naast elkaar achter de motor richting dashboard
    deze moeten allebij goed warm zijn als de motor op temperatuur is

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 41)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.