Temp koelwater?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Temp koelwater?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265629

    Het is weer warm buiten en het viel mij op dat de koelfan van de radiator niet aangaat.
    Dus even gecheckt in dat speciale menuutje van de bc, tussen de 100 en 105 staat ie!?

    Is dat niet veel te warm?

    Het gaat om een zaf b 2006 1.8 lpg

    #18231800

    Koelfan slaat pas aan bij 107 graden

    #18231801

    Ahaa bij 107, thnx 1.6je.

    Hoorde hem daarnet bij 106 aanslaan en dan gaat ie bij 100 weer uit. Dus hij doet het gelukkig wel.

    Ik heb net koprevisie achter de rug en ik dacht dat ie voorheen altijd op 90 stond. Dus ik hou de temp even in de gaten.

    #18231802

    Meestal tijdrns het rijden schommelt hij tussen de 90 en 95 graden. Bij stilstaan wil die wat vaker de 100 paseren

    #18231803

    Nee bij mij tijdens het rijden constant 99/100.
    Is dat te warm? Misschien de thermostaat?

    #18231798

    Dat is te warm inderdaad.

    Met de kopreviesie ook de rest vervangen? Riem, waterpomp, thermostaat?

    #18231804

    Ja ik ga het eens vragen, waterpomp en riem zien er nieuw uit, thermos kan ik niet zien van buiten denk ik?
    Er is onder garantie koprevisie uitgevoerd namelijk

    #18231805

    Ik zou mij niet zo druk maken om die paar graden. Zo lang je ven aan blijft slaan en er geen lampje gaat branden.
    Waarschijnlijk als jij je thermostaat vervangt zal je auto de zelfde temperatuur aangeven.

    #18231806

    100 graden is geen bedrijfstemperatuur hoor.

    En je motor zal het niet echt lekker vinden om altijd die temperatuur te hebben.

    Zou jij met je opc zo rond blijven rijden.dan???

    Maar als het onder garantie is gedaan,dan breng em terug en laat ze een diagnose stellen.

    Zeker als het voor de revisie gewoon 90graden was.

    #18231807

    Als 100 graden niet goed zo zijn zou de fabrikant de ven wel eerder aan laten slaan.

    #18231808

    Mijn temp lag ook op een klein stukje al op 99 graden

    #18231799

    Trouwens deze discussie is al eens eerder gehouden. Met als conclusie, dit is normaal. viewtopic.php?f=5&t=163815&start=25

    #18231809

    Rendement technisch gezien wil je ook dat ie niet teveel koelt!

    #18231810

    Nou iedereen bedankt voor het meedenken, ik ga toch maar even vragen bij de Opel, zodra ik meer weet meld ik me…

    #18231811

    Kom net bij de Opel vandaan, de chef van de werkplaats was een beetje verbolgen dat ik in het “secret” menu was gekomen, dat is niet bedoeld voor eigenaren, maar alleen voor Opel-personeel…….

    Maar to the point, 100 graden is normale bedrijfstemperatuur voor moderne motoren.
    Zolang er geen lampjes gaan branden hoef ik me geen zorgen te maken….aldus de chef.

    En daarmee was de kous af, het was slechts een mondelinge diagnose….

    #18231813

    Dan is een gemiddelde 1993 opel ook al een moderne motor.

    De Astra-F 2.0i 1993 ging pas koelen tussen de 98 en 102 graden op standje 1 van de koelvin.
    zo ook mijn Combo-B van 1998.

    Dit zijn inderdaad normale temperaturen.

    Alfa-Romeo haalde deze temperaturen al in de 80er jaren met de Alfa-33

    Willem

    #18231814

    Het is nieuw voor mij.

    Saxo, peu 205, 306, golf, mitsu space wagon gehad en ze stonden allemaal rond de 90.

    Ben een beetje huiverig met de 1.8 icm lpg,

    heb ik hem toch liever op 90 zeg maar….

    #18231812

    @tvdr wrote:

    Kom net bij de Opel vandaan, de chef van de werkplaats was een beetje verbolgen dat ik in het “secret” menu was gekomen, dat is niet bedoeld voor eigenaren, maar alleen voor Opel-personeel…….

    Verbolgen? Dat maak je toch zelf wel uit, van wie is die auto nou.. Volgens mij heeft die man een gezagsprobleem..

    #18231815

    Ik vind persoonlijk 100graden veel te gevaarlijk. Al mijn auto’s die ik heb gehad zijn gewoon rond de 88 a 92 graden op bedrijfstemperatuur. Hoger dan 92graden moet de motor geholpen worden voor de temperatuur onder de 92graden te krijgen lijkt me normaal.

    100graden is wel erg warm vind ik persoonlijk. Met 100graden en hoger moet je gaan koken en niet auto rijden. ;)

    #18231816

    Waarom denk je dat er geen temperatuur meter meer in zit?
    Om dit soort gezeur niet meer te hebben.

    #18231817

    In de BMWs van tegenwoordig is 100-110 toch redelijk normaal. De meter loopt zelfs door tot 150, maar daar staat dan weer niet op wanneer het te warm is. Onder hoge druk kan alles.

    #18231818

    Ik zou het ook veel geruststellender vinden als ie op 90 zou staan…..

    Is er op de een of andere manier een mogelijkheid om hem op 90 te krijgen eigenlijk?

    #18231819

    jup, 87graden thermosstaat erin, 92graden koelvinschakelaar erin.

    Wel kans dat je verbruik stijgt, daar is t allemaal om te doen namelijk..

    Willem

    #18231820

    Volgens autodata programma wat ik regelmatig gebruik staat voor mijn Z22SE motorblok dat de thermostaat al bij 82graden op gaat? is dit normaal voor deze motor? Ben namelijk gewend dat de thermostaat bij 92 graden opengaat. Mij valt ook op dat deze motor snel op bedrijfstemperatuur is. Maar dat zou te maken hebben omdat de Z22SE een aluminium blok is.

    #18231821

    @wim-v6 wrote:

    jup, 87graden thermosstaat erin, 92graden koelvinschakelaar erin.

    Wel kans dat je verbruik stijgt, daar is t allemaal om te doen namelijk..

    Willem

    Juistem, dat is dus het rendement deels om zeep helpen!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.