Technisch vraagje wiellager steeds stuk

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Technisch vraagje wiellager steeds stuk

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263703

    Beste mede opel liefhebbers,
    Vraagje: Ik heb nu al verschillende keren dezelfde wiellager stuk gehad. Namelijk rechts voor.
    Dit gebeurt zo om de 10 000 km. De andere wiellagers doen dit niet dus ik neem aan dat ik iets fout doe met monteren.
    Of dat de wiellager die ik gebruikte van inferieure kwaliteit zijn kan natuurlijk ook.
    Maar hoe vervangen jullie de lager. En met name welk moment gebruiken jullie om de lagers weer op te sluiten met de kroonmoer.
    Bedankt alvast.

    #18211412

    Wat voor Opel ?

    #18211413

    @klasse1985 wrote:

    Beste mede opel liefhebbers,
    Vraagje: Ik heb nu al verschillende keren dezelfde wiellager stuk gehad. Namelijk rechts voor.
    Dit gebeurt zo om de 10 000 km. De andere wiellagers doen dit nu dus ik neem aan dat ik iets fout doe met monteren.
    Of dat de wiellager die ik gebruikte van inferieure kwaliteit zijn kan natuurlijk ook.
    Maar hoe vervangen jullie de lager. En met name welk moment gebruiken jullie om de lagers weer op te sluiten met de kroonmoer.
    Bedankt alvast.

    dacht 20nm, heel weinig
    wiel moet iigv soepel draaien en als je er een slinger aan geeft niet gelijk stoppen

    #18211414

    Ik zou toch maar even vertellen om welke auto het gaat want 20 nm is volgens mij onzin.

    #18211415

    Ohwja ook handig idd. Opel Monza 3.0 uit 1984

    #18211416

    KAN JE HIER IETS MEE

    http://www.autoweetjes.com/Aanhaalmoment%20aanhaalkoppel%20auto%20opvragen.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    technische informatie
    wiellagers
    vervangen wiellagers (filmpje)

    #18211417

    Voorwiellagers van senator/monza werken niet op een moment.

    ten eerste, vervang je wel het complete lager of laat je de schalen zitten en hergebruik je deze? zoja direct alles vervangen.
    lagerrollen zelf erg goed in het vet zetten, ik doe altijd een klodder vet in de hand en klop altijd met het lager in de rand van het vet tot het aan de andere kant bij het rolletje er uit komt, dan pas is die goed in gevet, vet rondom smeren doet het vaak maar voor korte duur.

    lagerschalen er in persen, niet er in slaan oid.

    dan het lager/schijf monteren, goed vullen met vet, maar niet weer te veel, ring monteren en kroonmoer plaatsen.
    met deze kroonmoer stel je het lager/lagerspeling mee af door deze aan te draaien maar dat lijkt mij logisch.

    deze ring die hier achter zit is een beetje bepalende factor, als je deze met een platte schroevendraaier nog heen en weer kan bewegen is het goed. te strak dan zit de ring vast en draait je lager een snot. Te los is ook weer niet goed.

    #18211418

    Bij autoweetjes is een filmpje tezien.
    daarop is precies te zien wat sw16v zegt.

    #18211419

    Ik heb altijd de lagerschalen ook vervangen. Deze er altijd in laten vallen middels de schaal in de vriezer en de remschijf 20min op 250gr in de oven. Werkt perfect.
    Denk dat ik de kroonmoer altijd te vast heb gedraaid, dacht altijd redelijk aanzetten met een ratel moet goed wezen. Deze keer hand vastgedraaid en hierna heel klein slagje terug tot de borgpen er door heen kon.
    Hierna gecontroleerd op speling en deze was niet aanwezig.
    Wat rijd ie nu weer stil zeg. Wat een verschil. Het blijft toch een heerlijke auto zo’n monza.
    Bedankt voor alle reacties.

    #18211420

    :thumbup :thumbup :kewlpics

    #18211421

    denk dat ik er met mn 20nm toch niet ver van af zit
    dit haal je met de hand wel ;)

    #18211422

    Ik weet niet beter: aandraaien tot het wiel moeilijker gaat lopen, en dan halve slag terug.

    #18211423

    Aandraaien met 20Nm dan kwart terug tot borgpen erin kan, als je geen kwart slag haalt dan meer los, in geen geval minder dan kwart slag terug.

    Bij een Rekord van 1984 is het in elke geval aandraaien met 25 Nm en dan een kwartslag terug.

    http://sowirdsgemacht.com/fahrzeug/band42/Opel-Rekord-.html#!122

    #18211424

    @P. Rutser wrote:

    Ik zou toch maar even vertellen om welke auto het gaat want 20 nm is volgens mij onzin.

    Hey prutser, volgens mij was het toch geen onzin ;)

    #18211425

    Skf lager aanschaffen meschien

    #18211426

    Ja dit lagersetje koste maar 33 euro. SKF begin je bij een euro of 90.
    Moet wel leuk blijven he? SKF das net zoiets als een apple kopen omdat de naam erop staat.
    Niet dat ik ooit ontevreden ben geweest met een SKF lager. Wel met een apple…..
    Bedankt voor alle reacties kijken of het nu wat langer goed gaat.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.