surge/swirl tank

Forumindex Forums Overige Race, rally en sprint surge/swirl tank

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257765

    Ik heb met de kadett steeds het probleem dat hij (volgensmij) lucht aan zuigt als ik door de bocht ga met een tank die nog maar kwart vol is.
    Nu heb ik op internet al wat systemen gezien met een surge of swirl tank en 2 pompen.

    Wie weet er een goede oplossing voor een surge/swirl tank
    Kun je zoiets niet van een bestaande auto afhalen op de sloop.

    Of weet iemand nog een goedkoop tankje te koop.

    Ik wil eerst proberen of mijn bezine probleem dan over is voordat ik een te duur system koop.

    #18143444

    als je het probleem met een half tot volle tank niet hebt is eigenlijk al duidelijk.

    dat je tank te weinig brandstof aanvoert.
    de autosportcompany heeft tankjes van 2 liter.
    een 2de pomp erbij
    de eerst pompt de benzine van de grote naar de kleine tank.
    vanuit de kleine tank via de drukpomp naar de injectie rail en weer naar de kleine tank
    en dan het overschot naar de grote tank.

    luchthappen van je drukpomp resulteerd in een dure boem maar daar weet je al alles van.
    en dat duur valt volgens mij nog wel mee

    groeten van de kleine inspecteur

    #18143445

    Wat voor pomp wordt er dan gebruikt voor het opzuigen uit de bestaande tank?

    Ik neem aan dat daar niet een dure drukpomp voor gebruikt wordt?

    Ik zag laatst een mooi alternatief. Een lasstuk voor in een tank, hierbij bleef er altijd benzine in dat deel staan, daar werd het dan ook aangezogen door de pomp.

    Ik zelf moet ook nog wat aan mn tank doen. Ivbm ombouw naar injectie. Neem aan dat er geen swirl in de originele tank zit :D

    #18143446

    kun je op de sloop er iets bruikbaars voor vinden of moet ik een aluminium tankje met een pompje bij biesheuvel of autosportcompany kopen?

    en wat fearless al vroeg, wat voor lage druk pomp moet je gebruiken?

    #18143447

    Heb je trouwens ook een voorfilter tussen tank en pomp, ik had het probleem dat ik het filter
    te groot had. Die kwam half leeg te staan als de druk van de tank afnam door minder inhoud.

    Er zijn ook balletjes in de handel die kun je in de tank doen en dan zetten ze uit, die zorgen ervoor
    dat de benzine niet gaat klotsen. Maar de benzine heeft er geen hinder van. Er is ook een soort
    schuim/spons achtig iets dat kan je er ook indoen, is hetzelfde idee als de bolletjes.

    #18143448

    Nee ik heb geen voor filter tussen tank en pomp maar ik zit daar wel over te denken.

    Inmiddels heb ik zelf een homemade tank gemaakt en hij werkt fantastisch.
    Ik heb er nu al een meerdere malen mee gereden en ik heb geen problemen meer gehad met de benzine aanvoer.
    Ook gebruik ik geen lage druk pomp omdat de surgetank onder het niveau van de benzinetank staat en ook dat werkt erg goed.
    Komt misschien ook omdat de retour ook op de surgetank zit.

    Schuim of balletjes heb ik ook overwogen, maar nu het probleem over is laat ik dat maar.

    Ik zit nog te twijfelen of ik er misschien een brandstofkoeler tussen maak, iemand nog tips?

    #18143449

    Super dat het nu goed werkt, heb je er misschien ook een foto van waar alles op staat.
    Dus waar de slangen en dergelijke heen gaan. Misschien moet ik er ook nog aan, hoorde
    m vandaag een keer lucht zuigen op het klaverblad.

    En voor de koeler, de vw pompverstuivermotoren hebben er een brandstofkoeler op.
    Die zit onder de auto in de buurt van de rechtervoorstoel. (golf 4, skoda octavia enz.)
    Misschien dat je daar iets aan hebt.

    #18143450

    Mijn tank is niet orgineel meer, let maar is op de retour en vlotter.

    Ja zo’n vw koeler is misschien wel wat alleen moet nog even kijken waar ik hem plaats.
    Hij moet wel genoeg lucht krijgen, maar het is wel een beetje link om hem in het front te maken

    #18143451

    Je kan hem ook onder de auto maken en dan in de bolling boven de achteras, heeft hij ook nog bescherming. De
    koeler is groot genoeg en heeft ook koelribben dus die koelt wel.

    #18143452

    Ik kan het niet geheel goed volgen op de foto’s maar gebruik jij hier nu 1 of 2 pompen?
    Ik zou het het liefst (mits mogelijk) met 1 pomp doen, moet zelf ook nog steeds een oplossing maken.

    #18143453

    ik gebruik 1 pomp. omdat de surgetank lager staat dan de brandstoftank en omdat de retour ook op de surgetank is aan gesloten.

    #18143454

    Is het qua benzinekoeling niet interessanter om de retour op de normale tank te houden? of trek je dan veel te snel je swirltank leeg zonder lagedrukpomp?

    #18143455

    Even inhaken op dit topic nog even als dat mag.

    Ik ben bezig met een oude rekord, komt een injector motor in.
    Origineel carburateurs dus heeft een simpele tank.

    ik moet dus een retour aansluiting lassen. Ik neem aan dat deze gewoon ergens op de tank gelast kan worden, met een buisje naar onderop de tank (binnenin) zodat je het niet hoort stromen?

    Ik wil op de originele aanvoer dan een pompje plaatsen, vanaf daar naar een speciaal tankje in de kofferbak waar de hogedrukpomp in zit:

    Zo heb ik geen last van een pomp die lucht kan happen in bochten/bergen.

    Denk ik te simpel over de retour aansluiting of klopt het wel?

    #18143456

    wat ik heb gedaan is een tank met 2 onder aansluitingen, 2 top aansluitingen en 2 (hoog bovenin) zij aansluitingen.

    De retour van fuel rail en nos komen op de top bovenste aansluitingen, de twee brandstofpompen in de motorruimte zijn gekoppeld aan de twee onderste aansluitingen.
    Op de ene hoge aansluiting aan de zijkant komt de aanvoer van de originele pomp en op de andere de retour, zo heb ik nooit geen extreme druk in de catchtank maar wel altijd voldoende brandstof erin :)

    #18143457

    En je tankontluchting dan?

    Ik zit te denken aan een zelfbouw exemplaar gevuld met korrels voor een aquarium filter. Met een slang naar buiten toe.

    #18143458

    Dat verloopt via de originele tank. Catchtank is gewoon een extra dat ik 2 liter brandstof in die tank heb zitten.

    Mijn origine corsa pomp hoeft nu alleen maar volume te pompen en geen druk meer.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.