Stukje achtervering spontaan afgebroken Astra G Sport!

Forumindex Forums Modellen Astra Stukje achtervering spontaan afgebroken Astra G Sport!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241964

    Hallo,

    Vandaag was ik de Astra 1.6/16V sport ( 2001 ) aan het detailen!

    Plotseling hoorde ik een knal en het geluid van een stuk metaal op de grond.

    Schrok hiervan behoorlijk!!

    Bleek dat er een stukje van de achtervering spontaan was afgebroken.

    Mijn vraag derhalve; is het véél werk om dit te vervangen? Kosten?

    De Opel dealer vraagt € 350,- excl.btw + arbeidsloon.

    Heb inmiddels op Ebay bij ATP een set nieuwe besteld voor € 55,- incl verzending.

    MvG.
    rene1. :shock:

    #17924777

    Auto inzn versnelling zetten. Baksteen voor en achter je voorwiel dan schokdemper losdraaien aan de achterzijde. Auto opkrikken aan beide kanten achter. Dan kun je de veren er tussenuitpakken. En nieuwe ertussen zetten auto voorzichting alten zakken en goed controleren of de veren goed zitten.

    #17924778

    Is wel een ziekte heb 2 kennissen die dit ook al hebben gehad

    #17924779

    Jep heb ik ook gehad, net een half uurtje werk. en heb ook meteen de rubberen dop die er op zit vervangen(was nogal ver weg)

    #17924780

    Is bij mijn Astra Coupé ook gebeurd, is inderdaad zo vervangen.

    Ik heb mijn schokdemper niet los gehad, maar met een veerspanner de veer ingedrukt zodat ik ‘m er zo tussenuit kon pakken. Als je je schokdemper gaat loshalen, heb je misschien wel iets aan deze how-to: viewtopic.php?f=126&t=164049

    #17924781

    Heb ik bij m’n omega ook al voorgehad.
    De onderste krul van de veer was afgebroken. :(

    Set originele achterveren hier bij de VOD a rato van 422 euro. :shock: (alleen aankoop welteverstaan, niks geplaatst)

    #17924782

    Ik had voor €80 een Coupé – achterveer bij de grossier….volgens mij zijn dat dezelfde als van de Sport toch?

    #17924783

    ik was 75 euro kwijt inc een dop voor de schokdemper los te halen bij de grossier

    #17924784

    Ja, helaas zijn de veren van de gewone hatchbacks een stuk goedkoper dan die van de Coupé.
    Maar een Sport is volgens mij standaard voorzien van het “sportonderstel” dat ook onder de Coupé zit.

    #17924785

    Bij de A-Tigra’s kon je de auto op de krik/Bokje zetten en iemand het wiel naar beneden duwen (met de hand – dus niet veel kracht voor nodig) en dan kon je zo de veer er tussen weg pakken.

    Zou dat ook met de Astra’s kunnen? :hmmz

    Of hebben die een iets wat degelijker systeem? :jerry

    #17924786

    Was dat dan geen verlagingsveer met de originele schokdemper?
    Want de situatie die jij omschrijft is APK-afkeur….je veren mogen niet loskomen als je wiel compleet uitveert.

    De Astra opkrikken en dan VOORZICHTIG met een veerspanner de veer inklemmen gaat wel. Voor het veilige heb je wel 3 veerspanners nodig (mijn mening).

    #17924787

    @RISL wrote:

    Was dat dan geen verlagingsveer met de originele schokdemper?
    Want de situatie die jij omschrijft is APK-afkeur….je veren mogen niet loskomen als je wiel compleet uitveert.

    De Astra opkrikken en dan VOORZICHTIG met een veerspanner de veer inklemmen gaat wel. Voor het veilige heb je wel 3 veerspanners nodig (mijn mening).

    was een zwarte en orginele GM veer, als de auto op de krik stond en het wiel dus los van de grond dan was zat de veer wel vast. Het wiel naar beneden duwen met 1 hand was genoeg om de veer er uit te pakken.

    Met de weitec veer die er voor terug kwam leverde niet spectaculair los zittende veer op en ook hiermee kwam hij gewoon 2x door de APK van de opel garage heen.

    Voor mijn gevoel was er ’toen die tijd’ nooit echt een probleem, maar nu ik jou reactie zo lees … :hmmz :shock:

    #17924788

    Het schijnt een bekend probleem te zijn bij de astra G vooral achterveren willen nog wel eens afbreken. :shock:

    Als je een sport hatchback hebt dan heb je waarschijnlijk JY code op je achter veer staan. Dat is namelijk orgineel sport veren.
    Zijn 2cm lager dan de orginele veren die onder de gewone astra G gemonteerd zijn met code: JP achterveer.

    #17924789

    Ik heb een aantal jaar geleden een veer moeten vervangen bij een Corsa, ik had de veer ingeklemd met twee veerspanners. Bij het spannen brak de ene spanner (waren gloednieuw en van een goed merk). Daardoor kwam de hele belasting op de andere spanner, de veer boog krom en de sprong toen tussen de spanner uit.

    Ik heb dat ding behoorlijk hard tegen m’n schouder gekregen en dat was een behoorlijke diepe wond. Een beetje hoger en ik had ‘m in m’n gezicht had en dan wie weet wat er dan gebeurt.

    Vandaar mijn advies om er altijd drie te gebruiken. Mocht er eentje het om wat voor reden begeven, kan de veer niet wegspringen. Het zijn echt gevaarlijke projectielen als ze eenmaal op spanning staan.

    Als bij een uitverend wiel de veer los zou komen en je stuitert een keer door een flinke hobbel, zou dat (in theorie) kunnen betekenen dat je je veer verliest. Vandaar dat dat niet mag.

    #17924790

    Vandaar dat ik het zonder veerspanner doe met wiel er nog aan.

    #17924791

    Ja, maar als je je schokdemper losdraait, veert de veer dan niet nog verder uit, zodat het wiel ineens een stukje wegspringt? En hoe span je ‘m dan weer?

    #17924792

    Auto op bokken. Krik onder achteras waar de veer zit , schokdemper los draaien. Krik laten zaken hier door gaat de veer langzaam van spanning vsn spanning en kan je hem zo weg pakken.
    En terug zetten het om gekeerde doen , dus veer op spanning zetten schokdemper vastzetten .
    Klaar

    #17924793

    Dat is wel een redelijk veilige manier ja! Zeker omdat je je veer niet gespannen staat op het moment dat je ‘m in je handen hebt.

    #17924794

    Inderdaad ook eens gedaan bij mijn Astra G: originele veren vervangen voor verlagingsveren, hoefde alleen maar de schokbreker los te halen om voldoende ruimte te krijgen om de veer te verwijderen. Heb toen inderdaad ook de onderste rubber vervangen (en 3 dagen later mijn auto total loss, dus liggen nog ergens splinternieuw op de sloop :cry ) Moet trouwens wel een speciale dop hebben om de bout van de schokdemper los te krijgen. (omgekeerde torx, ik weet niet hoe het heet)

    #17924795

    Ja, uitwendige torx en inwendige torx heb je.
    En je hebt ook torx TR (tamper resistant), dat zijn die torx met een pinnetje in het midden…”diefstalproof” is dat.

    #17924796

    Hoi allemaal,

    Bedankt voor de vele reacties!!!!!

    Echter welk advies kan ik nu het beste volgen?De veiligste wijze?

    Ik heb dit ” klusje ” nog nooit gedaan,echter heb óók geen 2 linkse handen!

    Uiteraard de makkelijkste wijze.

    Ik heb inmiddels 2 nieuwe veren besteld op Ebay speciaal voor de sport uitvoering met sportonderstel ( 2 cm langer + gehard staal )

    Met verzending vanuit Duitsland € 65,-! i.p.v. € 55,-

    Alléén moet ik nog 2 nieuwe rubbers kopen,iemand een suggestie waar ik die kan krijgen?

    Groet,

    rene1 :thumb

    #17924797

    De veiligste manier is ook de gemakkelijkste en goedkoopste manier (veerspanners zijn nog best duur als je kwaliteitspul wil hebben).

    #17924798

    inderdaad en de maat dop is E20 uitwendige torkx

    #17924799

    Weet niet waar je woont? Anders wil ik het ook wel voor je doen voor een kleine vergoeding?

    #17924800

    @corsaagsi wrote:

    Weet niet waar je woont? Anders wil ik het ook wel voor je doen voor een kleine vergoeding?

    Helaas ben woonachtig in Heerlen ( Limburg ),maar wél bedankt dat je zou willen helpen. :thumb

    Groet,
    rene1.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.