Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Storing Opel Zafira.
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 3 maanden geleden door
herman12.
-
AuteurBerichten
-
22 augustus 2012 om 15:06 #17251559
herman12
DeelnemerHallo mijn naam is Herman,
ik heb een Opel Zafira-A;Z1.6XE
Er blijft een storings lampje branden namelijk een autootje met een steeksleutel er in.
Bij een garage is deze uitgelezen een geeft melding P1482.
Dit is niet gebeurt bij een opel garage en de man weet niet wat te doen.
Als de motor koud is brand het lampje niet.
wat betekend dit en wat doe ik er aan.
Gr Herman22 augustus 2012 om 15:53 #180584832.2 16v
DeelnemerIk heb het even in google gegooid dan daar kwamm het volgende uit:
P1482 – Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 2
Kwam trouwens van dit forum :D :D
22 augustus 2012 om 16:09 #18058484herman12
DeelnemerOk dank je voor de snelle reactie.
Hoe los ik dit op,of wat is aan te doen.
Kan het zijn dat er een relay defect is,en hoe kan ik dat testen.22 augustus 2012 om 16:36 #180584852.2 16v
DeelnemerHaha……… ik ben a-technisch.
Maar als je ventilator het gewoon doet zou het het volgende kunnen zijn: de controle unit op de ventilator zelf is kapot , en dit onderdeel kost zo’n 300 euro.
Lees dat het ook een massa probleem kan zijn…………..
22 augustus 2012 om 16:49 #18058486herman12
DeelnemerGoed ik ga dit testen mocht het probleem opgelost zijn hoor je van mij
en mocht je andere ideeen hebben hoor ik het graag.26 augustus 2012 om 22:12 #18058487rinus747
DeelnemerHier een tip die werkt voor een Ford KA:
Als het een Ford KA betreft zou ik zeggen: Het is waarschijnlijk de temperatuur sensor, of de klep/ventiel die regelt of de radiator in het koelcircuit wordt opgenomen. Dat zijn de meest kwetsbare onderdelen van de koeling. Voor een Zafira denk ik dat dat niet anders is.
De electronica en ventilator kan men makkelijk los testen:
Neem temperatuur sensor (PTC los), Als de temperatuur maar hoog genoeg is, gaat de weerstand omlaag, en gaat de ventilator draaien, en uiteindelijk zelfs het waarschuwingslampje op je dashbord branden. Door de PTC door een weerstand te vervangen kan men de ECU voor de gek houden.
Steek ieder keer een kleinere weerstand in de stekker (en vervang dus de sensor door een weerstand), en start dan de motor:
Met 7000 ohm lijkt alles “gewoon”
Met 2000 a 1500 ohm zou de ventilator echt moeten draaien (zelfs als de motor koud is! Men is de ECU voor de gek aan het houden!)
Met 1000 a 500 ohm zou het oververhittingswaarschuwingslampje op het dashboard aan moeten gaan (zelfs als de motor koud is! Men is de ECU voor de gek aan het houden!)KIJK UIT MET STROPDASSEN, VINGERS, EN WAT DAN OOK!!!! De ventilator kan al gaan draaien als de motor niet eens loopt!!!
29 augustus 2012 om 06:41 #18058488herman12
Deelnemerhey rinus bedankt voor je uitleg, ga dit uiteraard proberen.
Je hoort nog van mij. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.