storing C16NZ

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum storing C16NZ

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216305

    In Vectra A van begin ’90 (maar zou ook Astra probleem kunnen zijn) Ontstekingsprobleem. Motor start normaal, loopt normaal stationair. Geen motorstoringslampje, foutcodecheck opde Multec geeft een lange rij één-tweetjes, dus geen aanduiding van fouten.
    Verdeler, bougies, kabels goed, ontst.spoel doorgemeten en goed.
    Probleem is begonnen met overslaan bij hoge snelheid, daarna gebeurt het overslaan bij steeds lagere snelheid, meest in 3e 4e 5e versn. Zeer rustig accelereren vermijdt het euvel grotendeels, maar bij hogere snelheden (vanaf 70 of zo) blijft het stotteren. Vermoeden van kapotte sensor, maar welke ?
    Wie heeft een idee ? Thx.

    #17594863

    wat voor brandstof gebruik je?

    benzine uiteraard, maar ook gas?

    en als je jou hand bij de uitlaat houdt klinkt hij dan mooi zuiver of pruteld hij dan?

    kijk dat eerst een of dat zo is.

    mijn eerst auto is was een astra en had ook een c16nz motor ik ken deze blokjes wel een beetje

    #17594864

    Het kan best je disontstekingsmodule wezen. Bij een kameraad van mij was dat ook zo. Heeft de auto tot twee keer toe terug gedaan naar de opeldealer maar die kon niks vinden met uitlezen. Als laatste een nieuwe disontsteking op laten zetten en het probleem was voorbij.

    Gr michel

    #17594865

    C16NZ heeft geen dismodule, maar een rotorverdeler.

    Haal de verdeelkap er eens af, waarschijnlijk ligt deze vol met motorolie door een lekke keerring van de onststeking.

    Willem

    #17594866

    auto rijdt alleen op benzine en er heeft ook nooit gas ingezeten. Bij stationair lopen regelmatig patroon, geen gepruttel. Ook de verdelerkap is droog, schoon, heel en niet geoxydeerd.
    ECHTER: vanochtend sprong de motor helemaal niet aan. Volle accu, gooit goed rond. Geen vonk.
    ********************************************************
    Dit typeert een beetje het tweede deel van mijn probleem en ik ben op zoek naar (wellicht) de samenhang tussen deze twee:
    – OF: motor springt niet aan
    – OF: eenmaal aangesprongen hebben we het boven beschreven overslaan.
    Het toch weer aanspringen is nu al een paar keer gelukt na wat bedrading en connectoren / stekkers los te hebben gehaald en weer te verbinden en de accu los en weer vast. ECU ??

    #17594867

    Ik heb ongeveer dezelfde storing, alleen bij accelereren houdt hij in, net of hij op 2 of 3 poten loopt, echter niet altijd waarbij opvalt dat het bij vochtiger weer erger is. Ook ik heb een c16nz maar die start altijd, al bij het begin een zwaardere accu geplaatst, nooit problemen mee. Ik heb al een paar keer gepost maar kreeg geen repost. Ben benieuwd naar de oplossing, blijf het volgen, succes

    #17594868

    quote: “2 of 3 poten” , ja dat herken ik ook wel. Ik vind het ook wel lijken op een totaal verkeerde ontstekingstiming, ook het geluid van pingelen is soms hoorbaar.

    #17594869

    overslaan zal bougiekabels zijn..

    Helemaal niet aanslaan je toerental sensor.

    Willem

    #17594870

    ontstekingsmodule of de bedrading er van…. mogen ook graag roet in het eten gooien bij deze motoren

    #17594871

    Willem, hebben de bougiekabels dan invloed op het dieper intrappen van het gaspedaal of andersom? Alleen dan is er de storing. thx, ron

    #17594872

    Hoe meer vermogen je vraagt hoe meer merkbaar zouden slechte kabels moeten zijn.

    Willem

    #17594873

    Zogauw ik tijd heb ga ik dit checken, alvast hartelijk dank Willem. Dit zou dan ook het probleem van Jan-Hein kunnen zijn. Ook mijn kabels lijken goed te zijn. Nogmaals dank, grtz Ron

    #17594874

    Probleem is weg, in ieder geval niet meer bij mij. De C16NZ heeft plaats gemaakt voor een X16XEL.
    Met pijn in het hart, dat wel. :-( maar er heeft zich een mooie gelegenheid voorgedaan.
    Ik denk nog steeds dat het een relatief klein euvel is, misschien wordt het nog verholpen voor de volgende eigenaar, anders is er weer een donor.
    Bedankt voor jullie reacties !

    #17594875

    een mooie vectra x16xel?

    #17594876

    ja, meneer.
    ’99 sedan, aut. Einde topic, denk ik..

    #17594877

    origineel gepost door Jan-Hein
    ja, meneer.
    ’99 sedan, aut. Einde topic, denk ik..

    nope :vertag . . . eerst :kewlpics

    #17594878

    Hallo ik zal me eerst effe voorstellen

    Ik ben henk en ben 31 jaar en kom uit het mooie noord limburg en sinds kort rij ik in een opel vectra bouwjaar 93 type a 1.6 gls.

    Ik heb van de week m,n auto flink lopen poetsen en ook het blok gereinigt.
    Nu begint het probleem. Na het reinigen van het blok begon dus ook m,n auto kuren te krijgen.
    Het begon eerst met op 3 poten lopen. Ik kon daar nog mee rijden en dacht eerst zal wel vocht zijn effe warm rijden en dan zal het wel beter gaan. Maar helaas de situatie verslechterde want opeens viel m,n vermogen weg en kon ik alleen nog maar starten. Ik heb begin wou die nog klimmen maar 2500 toeren maar sinds gisteren kan ik hem alleen starten en als ik dan het gas intrap valt de motor uit net of die geen benzine krijgt. Luchtkap er af gehad en gekeken bij de caburateur en de benzine slang los gekoppeld. En benzine krijgt die gewoon. Nu had ik er gister een monteur hier uit het dorp bij m,n auto staan en die vertelde me dat het goed mogelijk was dat m,n ontstekingsmodule kapot kan zijn. Zou dit het oorzaak kunnen zijn?

    Mvg Henk.

    #17594879

    @ Jan-Hein

    zo kan je het ook oplossen..

    Veel plezier met de 16klepper automaat dan maar..

    =============================================================================

    @ Henk:

    > Carburateur: je gaat nu verder terug in de tijd dan je vectra is.

    dit is een heuse injectie motor, het zwarte ronde ding in de ” Carburateur” is dan een heuse injector.

    – Kijk of de motor goed en Constant inspuit.
    – of deze egaal verneveld.

    Willem

    #17594880

    Ik heb de module vervangen heb er een nieuwe verdeelkap opgezet heb ook de bougie’s en de kabels vervangen. Ook is bij mij de vacuum slangetje van de vacuüm naar de injector dat geknapt was is een slangetje waar een rood en een zwart einde aan zit. dat was geknapt en heb ik een stukje slangetje over heen gezet zou dat ook een oorzaak kunnen hebben. En hoe kan ik de sproeier schoonmaken zou dat een oorzaak kunnen zijn? Ook merkte ik dat m,n middendemper is gaan rammelen.

    Ook heb ik een check uit gevoerd wat terug in het forum te lezen is om je vectra uit te lezen.

    Ik krijg dan de volgende meldingen:
    33# uitlaatgas reciculatieklep.
    42# herkenning 1e versnelling te hoog.
    45# lambdasonde mengel te rijk ( signaalspanning heeft te lang op een laag niveau gestaan.

    Mvg henk.

    Edit:

    Zou het ook kunnen zijn dat de sensor bij de katalysator kapot is en die vervangen moet worden. Een kennis van mij wist me te vertellen dat ik die kabeltje los moest halen. de plus en minpool los halen van de accu en even tegen elkaar aan houden en dan er op zetten en dan weer starten en kijken hoe de motor dan loopt. Want er werd me verteld dat de lambdasonde als die sensor bij de kat kapot is dan ook de brandstof toevoer stopt zodra je gas geeft.

    #17594881

    Codes:

    > C16NZ motor:

    33: MAP sensor – hoog voltage: sensor defect – bekabeling
    42: Ontstekings signaal – hoog voltage: bekabeling
    45: LambdaSonde: Rijk Mengsel – Lambda sonde – door andere storing verkeerde uitstoot waarden.

    > X16SZ motor (storingen gelijk aan C16NZ):

    33: MAP sensor – hoog voltage
    42: Ontstekings signaal – hoog voltage
    45: LambdaSonde: Rijk mengsel

    Willem

    #17594882

    Hoi willem thnx voor de wijsheid. Ik ben al sinds dinsdag met de auto bezig.

    Ik heb ondertussen vervangen:
    Bougie kabels.
    4 nieuwe bougie’s
    nieuwe verdelerkap.
    ontstekingsmodule.

    Waar kan ik trouwens de map sensor vinden en is die makkelijk te vervangen.
    Want de ene keer wil de auto starten en dan slaat die ook direct weer af. Nu is het steeds dat je kunt starten tot je een ons weegt het lijkt dat die wil starten maar hij pakt niet door.
    Ik heb al de brandstof getest. heb de brandstofslang los gekoppeld en zodra je op contact zet begint de brandstof al te stromen en als je start spuit die de brandstof uit de slang dus brandstoffilter lijkt me dan niet het probleem.

    Ik zit echt met m,n handen in m,n haren want weet gewoon niet meer wat ik moet doen.
    Enigste wat de hele auto doet is dat waneer die start het ook weer uitvalt. en loopt het door dat loopt die ook netjes stationair. Maar zodra de gaspedaal word aangeraakt valt gewoon de motor uit.

    Ga morgen ook een nieuwe bobine plaatsen vandaag besteld was niet op voorraad.
    Want bougie’s hebben een zwakke blauwe vonk.

    Maar mijn vraag waar zitten alle sensors. zoals krukassensor en MAP sensor. en wat kost zoiets?

    Grtz henk.

    #17594883

    Leg eens voor de gein een GOEDE startkabel vanaf de accu – naar het staal van de motor om de massa te controleren..

    – MAP sensor hangt aan het schutbord, zit een stekker (3pins) en een vacuum slang aan.
    – Lambda sonde zit in het uitlaat spruitstuk
    – Toerental sensor: C16NZ: in ontstekings(verdeler) huis, X16SZ: bij krukas poelie
    – Motortemp sensor motorregeling: achterop inlaat in 1e buis tegen schutbord (blauwe sensor)

    Willem

    #17594884

    De MAP sensor heb ik gevonden.
    De toerental sensor in de onstekings ( verdelerhuis is dat makkelijk te vervangen.??
    Ik denk zelf dat 1 van deze 2 dingen de oorzaak zal zijn als ik zo her en der op het internet de berichten er over lees.

    Heb je misschien een tekening of een foto van de toerental zender hoe ik die moet vervangen?? Heb gister een complete ontstekingshuis van de sloperij gehaald.

    Mvg henk

    #17594885

    komplete ontstekingsvoet vervangen is het makkelijkst.

    Willem

    #17594886

    vandaag heb ik ook de mapsensor en de bobine vervangen maar ook deze bieden geen oplossing.
    Nu zag ik vandaag dat m,n luchtfilter scheurtjes vertonen.
    Maandag ga ik nog even de brandstofpompje doorblazen en meten.
    En dan nog een vraagje. In de luchtfilterhuis zit een klepje onderin. die aan de linkerkant een gat kan dichten en aan de rechterkant een gat kan dichten. Nu staat het klepje in het midden is dat de bedoeling? hoort het klepje open te staan of hoort die 1 kant dicht te houden?

    grtz muppet.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.